۰ نفر

سیستم ایمنی بدن‌تان را با این مواد غذایی تقویت کنید

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۳۳
کد خبر: 436204
سیستم ایمنی بدن‌تان را با این مواد غذایی تقویت کنید

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی، گفت: در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهنوش صاحبدل اظهار کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به ویژه بیماری کووید ۱۹ دارد. با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آن‌ها؛ انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

وی افزود: در ساعات روزه‌داری که امسال مدت آن حدود ۱۶ ساعت است، گرسنگی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و احتمال ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ را افزایش دهد.

صاحبدل با اشاره به تاثیر روزه‌داری بر سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن، تصریح کرد: مطالعات متعددی نقش موثر روزه‌داری را در سلامتی به خصوص بر سطح گلوکز خون، چربی‌های خون و فشارخون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده‌اند. در اغلب بیماری‌هایی که عادت غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارند، روزه‌داری مفید است.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: روزه‌داری می‌تواند موجب کاهش پاسخ‌های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود. همچنین فعالیت سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین‌های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در روزه‌داری بیشتر شده و در مجموع، روزه‌داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

وی گفت: بنابراین با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A، D، E، C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ لازم هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

صاحبدل در خصوص چگونگی تغذیه‌ برای تقویت سیستم ایمنی، تصریح کرد: با توجه به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود در وعده‌های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A از جمله منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همچنین منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ برای افزایش سطح ایمنی بدن باید مصرف شود.

صاحبدل گفت: برای تامین ویتامین E به عنوان آنتی‌اکسیدان و کمک‌کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز می‌توان از روغن‌های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب‌زمینی در وعده‌های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام و گردو در فاصله وعده افطار تا شام استفاده کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها از جمله پسته، گردو، بادام و فندق نیز برای ارتقای سیستم ایمنی بدن در این ایام توصیه می‌شود.

صاحبدل تاکید کرد: برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی و تامین ویتامین B۱۲ توصیه می‌شود منابع پروتئین‌های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شوند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: همچنین دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری توصیه می‌شود. آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می‌شود. منابع حیوانی آهن عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی "آهن هم" است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل "آهن غیر هم" دارند. اگرچه تخم‌مرغ از منابع حیوانی آهن می‌باشد اما آهن آن غیر هم است. باید توجه داشت اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین C مصرف شوند، جذب آهن افزایش می‌باید.

صاحبدل بیان کرد: مصرف غذاهای غنی از روی (Zn) شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ نیز برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی سحر، افطار و شام در این ایام توصیه می‌شود.