۰ نفر

یک بیمار چه زمانی از کرونا خلاص می‌شود؟

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۹
کد خبر: 435365
یک بیمار چه زمانی از کرونا خلاص می‌شود؟

در دنیا تعداد بسیاری از بیماران از بیماری کووید-۱۹ جان سالم به‌در‌برده‌اند و درصورت رعایت نکات لازم می‌توانند به زندگی در شرایط جدید بازگردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ در سراسر دنیا موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ روزانه در حال افزایش است اما در بین آمار وحشتناک مرگ، هزاران نفر هم از این بیماری مهلک جان سالم به‌در‌برده‌اند. به گزارش گاردین، مسیر بهبودی بیماران مثل یک سفر کسل کننده، آهسته می‌گذرد و حتی پس از بهبودی، یک دوره نامطمئن را نیز سپری می‌کنند. فرد بیمار که روزها یا هفته‌ها را در قرنطینه سپری کرده، پس از رفع علائم بیماری و بهبود احوالش، مشتاق دیدن خانواده و قدم گذاشتن در دنیای بیرون است. اما چه زمانی این کارها ایمن و بی‌خطر است و چطور می‌توان فهمید که یک بیمار بهبودیافته دیگر مبتلا و ناقل ویروس کرونا نیست؟

چند کارشناس و پزشک پاسخ این سؤال‌ها را داده‌اند. از جمله 2پزشک که هر دو اواسط‌ ماه مارس ابتلای آنها به بیماری کووید-۱۹ تشخیص داده شد و حالا مدتی است که بهبود پیدا کرده‌اند. «روزنی دنیل» 32ساله و پزشک طب اورژانس از دانشگاه کالیفرنیا، سن‌فرانسیسکو به محل کارش بازگشته و حالش طوری است که کاملا احساس می‌کند بدنش به شرایط طبیعی نزدیک شده است. « درن کلوگمان» 45ساله متخصص قلب و عروق کودکان نیز می‌گوید صددرصد احساس بهبودی می‌کند. او نیز پس از یک دوره قرنطینه مجددا به محل کارش بازگشت.

کلوگمان می‌گوید اخبار افزایش مرگ‌ومیر کووید-۱۹ بسیار ناراحت‌کننده و در عین حال هوشیار‌کننده است. به اعتقاد او این نشان می‌دهد که نیاز به برنامه‌ریزی برای مقابله با این پاندمی چقدر مهم است اما در همین راستا دانستن تعداد افراد بهبود یافته نیز می‌تواند در افزایش امیدواری و رفع ترس، کمک‌کننده و مفید باشد. به گفته کلوگمان مهم‌ترین نکته، حفظ و رعایت فاصله اجتماعی و رعایت اصول قرنطینه است.

معمولا برای بیمارانی که کووید-۱۹ را تجربه کرده و حالا با رفع علائم، بهبود پیدا کرده‌اند سؤال‌هایی به‌وجود می‌آید که در اینجا به این سؤال‌ها پاسخ داده شده است.

آیا من کاملا خوب شده‌ام؟ حالا باید چه کارهایی انجام بدهم؟

دنیل می‌گوید افراد مبتلا به کووید-۱۹ علائم متفاوتی نشان می‌دهند و شدت بیماری نیز از فردی به فردی دیگر کاملا متفاوت است؛ این ویروس به طرز باورنکردنی‌ای گیج‌کننده است و رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی از خود بروز می‌دهد.

اما حتی اگر پس از ابتلا به آن، پس از چند روز احساس کردید حالتان بهتر است حواستان کامل جمع باشد چون ممکن است دوباره حالتان بد شود. دنیل درباره تجربه‌خودش می‌گوید: روزهای اول بیماری درد و تب و لرز داشتم و بعد تب و سرفه‌های خشک و بی‌حالی اضافه شد. عضله پایم به‌شدت درد می‌کرد و احساس کوفتگی می‌کردم. او رفته‌رفته احساس کرده حالش بهتر شده است اما در روز هفتم بیماری، علائم برگشتند و این بار مشکل تنفسی نیز اضافه شد. او آسم خفیف و دیابت نوع یک دارد؛ 2فاکتوری که ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را بیشتر می‌کند؛ بنابراین او برای درمان آسم خود شروع به استفاده از اسپری‌های تنفسی کرد، مصرف آنتی‌بوتیک را نیز برای آنچه احتمال می‌داد عفونت باکتریایی ثانویه ریه باشد آغاز کرد. پس از چند روز حال او بسیار بهتر شد. کلوگمان می‌گوید او 10روز بیمار بود. در ابتدا به‌صورت متناوب تب و لرز و بدن درد داشت و سپس تب کم و سرفه‌های شدید شروع شد. براساس این علائم او خود را قرنطینه کرد و اجازه نداد خانواده‌اش تا 14روز به او نزدیک شوند، حتی پیش از اینکه تست ویروس کرونای او مثبت شود.

کلوگمان می‌گوید: در روز دهم احساس کردم سطح انرژی‌ام به حالت عادی بازگشته است اما سرفه‌ها همچنان ادامه داشت. حالا او می‌گوید کاملا بهبود پیدا کرده تا جایی که دویدن رامجددا شروع کرده است. دنیل به‌عنوان یک پزشک، دوست دارد درباره ویروس جدید کرونا بیشتر بداند؛ ما همچنان داریم با چیزی می‌جنگیم که هنوز اطلاعات کاملی از آن نداریم. باید تلاش کنیم تا حد ممکن اطلاعات بیشتر و جامع‌تری به‌دست بیاوریم.

دستورالعمل پایان دادن به قرنطینه پس از بیماری چگونه است؟

دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها می‌گوید بیماران کووید-۱۹ زمانی می‌توانند به قرنطینه خود پایان بدهند که تا 72ساعت تب نداشته باشند؛ یعنی 3روز پس از پایان تب. البته توجه داشته باشید که در این 3روز نباید از داروی‌ها تب بر استفاده کرده باشید. علاوه بر این، بهبود علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس نیز باید در بیمار پدیدار شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید که آزمایش نیز می‌تواند در گرفتن تصمیم در این‌باره کمک کند. البته این روند شامل 2 آزمایش در فاصله 24 ساعت است که درصورت منفی بودن می‌توان گفت بیمار کاملا بهبود پیدا کرده است. پس از قرنطینه خودخواسته، بیماران بهبود یافته که به سرکار و اماکن عمومی بازگشته‌اند همچنان باید قوانین مراقبتی را مانند اجتناب از حضور در جمع و نیز شستن دست‌ها رعایت کنند. هم‌اکنون بیشتر افراد دستور در خانه ماندن را جدی گرفته‌اند و سفرهای خارجی نیز کمتر شده است.

از نظر علمی، افراد پس از بهبودی تا چه زمانی ناقل محسوب می‌شوند؟

هنوز کاملا مشخص نشده است که یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ تا چه زمانی ناقل به‌حساب می‌آید. «بن کاولینگ» استاد بهداشت عمومی در دانشگاه هنگ کنگ می‌گوید: یک دستور کلی درباره سایر بیماری‌های عفونی این است که با کاهش تب، سطح آلودگی بدن به ویروس کاهش می‌یابد. «آرون کارول» استاد داروسازی در دانشگاه ایندیانا می‌گوید دراین‌باره هنوز تردیدهایی وجود دارد؛ راستش ما هنوز اطلاعات کافی نداریم تا بدانیم افراد تا چه زمانی به ویروس آلوده هستند. به گفته او برخی پزشکان درباره دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نگرانی‌هایی دارند؛ برخی تصور می‌کنند این قوانین تا حدی که لازم است محافظه‌کارانه نیست. کاولینگ می‌گوید مطالعاتی در حال انجام است تا بررسی شود تا چه مدت پس از اینکه فرد مبتلا احساس بهبودی می‌کند، ویروس در بدن او می‌ماند، البته او اضافه کرد که ماندن ویروس به‌معنای انتقال و عفونت نیست.

فرض کنیم من بهبود پیدا کرده‌ام و به حالت عادی برگشته‌ام، چه زمانی می‌توانم پدربزرگ و مادربزرگم را دوباره ببینم؟

همه افرادی که از این بیماری سالم بیرون می‌آیند دوست دارند مجددا با افراد در ارتباط باشند و حتی به دیدن پدربزرگ و مادربزرگشان بروند. اما باید توجه داشته باشند که هنوز خطر کامل برطرف نشده و ممکن است همچنان ناقل باشند. «شان موریسون»  متخصص مراقبت‌های تسکین‌دهنده در سیستم سلامت Mount Sinai می‌گوید: افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ هستند. 8مرگ از 10مرگی که بر اثر این بیماری در آمریکا گزارش شده است در بین افراد سالمندی بوده که حداقل 65سال سن داشته‌اند. موریسون می‌گوید: من اکیدا توصیه می‌کنم که ملاقات با افراد سالمند خانواده به وقت نیاز و بسیار کم انجام شود. البته برای انجام خریدهای ضروری و روزانه آنها برخی ملاقات‌ها ناگزیر است اما باید تا حد امکان محدود باشد. او افزود: به‌خصوص برای افراد سالمند قرنطینه جدی و فاصله‌گیری بدنی بسیار کار سختی است اما باید آنها را از خطری که تهدیدشان می‌کند باخبر کرد.