۰ نفر

روزه برای برخی دیابتی‌ها مضر است

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۲۴
کد خبر: 435281
روزه برای برخی دیابتی‌ها مضر است

رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی روزه داری برای برخی از بیماران دیابتی که قندخون آنها، قابل کنترل نیست را مضر دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فریدون عزیزی روز چهارشنبه  در پاسخ به این سوال که آیا بیماران دیابتی می‌توانند روزه بگیرند، اظهار داشت: افرادی دیابت نوع یک که انسولین مصرف می کنند برای حفظ سلامتی خود بهتر است روزه نگیرند.

وی افزود: در سال های گذشته کسانی که هموگلوبین ای وان سی ۸ (A۱C) داشته یا قند خون شان کنترل نبود، با تمهیداتی روزه می گرفتند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا این افراد به شدت مستعد بیماری هستند و نباید روزه بگیرند.

رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم بیان داشت: این افراد اگر دچار بیماری کرونا شوند، دیابت شان تشدید می شود و برخی به حالت اغمای دیابتی می روند و اکثر آنها به انسولین نیاز پیدا می کنند.  

عزیزی به بیماران دیابتی توصیه کرد که موازین بهداشتی و نیز رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف بجای داروها را حتما رعایت کنند و این موارد را با مشورت  پزشکان انجام دهند.

وی ادامه داد: همراه دیابت ممکن است بیماری هایی مانند فشارخون، بیماری قلبی و عروقی و یا کلیوی وجود داشته باشد که لازم است که بیماران حتما آنها را کنترل کنند و سپس اقدام به روزه داری کنند.

خودداری از مصرف داروهای کاهش دهنده شدید قند خون

رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همچنین گفت: از مصرف داروهایی که سبب کاهش قند به کمتر از ۷۰ میلی گرم می شود باید خودداری شود. کسانی که ناچار به مصرف این گونه داروها هستند تا قند خون شان کنترل شود، ممکن است روزه داری برای آنان مضر باشد.

عزیزی یادآور شد: کاهش قند خون با موضوعات کم شدن فعالیت ایمنی بدن، التهاب بیشتر و افزایش استرس همراه است.  

وی ادامه داد: کسانی که داروهایی مانند متفورمین و برخی داروهای خوراکی نظیر گلوتازون، آکاربوز و گلیپتین ها را مصرف می کنند و قند خون خود را تا حدی پایین می آورند که به حد طبیعی برسد، با رعایت حفاظت بهداشتی می توانند روزه بگیرند.

وی افزود: در سایت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم هم افراد و هم پزشکان برای دسترسی به اطلاعات علمی در مورد روزه داری اسلامی می توانند مراجعه کنند و مردم می توانند از اطلاعات سایت www.endocrine.ac.ir استفاده و در صورت سوال یا ابهام، مراتب را اعلام و پاسخ را دریافت کنند.