۰ نفر

زبان سفید رنگ چه دلیل و درمانی دارد؟ +تصاویر

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۵۵
کد خبر: 434931
زبان سفید رنگ چه دلیل و درمانی دارد؟ +تصاویر

زبان قوی ترین ماهیچه بدن انسان است و با نگاهی به زبان می توان تصویری کلی از وضع سلامت فرد به دست آورد، به طوری که سفیدی یا باز زبان می تواند نشانه بیماری جدی باشد.

بار زبان چیست ؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، همانطور که می دانیم زبان عضو مهمی در بدن می باشد که در درک طعم غذا، صحبت کردن و بلعیدن غذا به ما کمک می کند، پس در نظر گرفتن سلامت آن بسیار مهم است. یک زبان سالم غالبا صورتی رنگ می باشد اما زمانی که باکتری ها و سلول های مرده روی آن تجمع کرده باشند زبان سفید خواهد شد ، به این صورت که نقاط و لکه های سفید رنگی روی آن ظاهر می شود که در حقیقت این تغییر رنگ موقت کمی ناامید کننده است.

اگر فرد مبتلا، بیماری دیگری نداشته باشد درحقیقت این موضوع خطرناک نیست. با این وجود سفیدی زبان در بعضی اوقات نشان دهنده یک بیماری جدی نیز می باشد بنابراین لازم است که از شر این سفیدی یا بار زبان خلاص شد.

برخی دلایل باردار شدن زبان عبارتند از :

1. بیماری یا عفونت

2. محرک های طبیعی

3. واکنش به برخی داروهای خاص

4. کم آبی بدن

5. بهداشت ضعیف دهان و دندان

6. مصرف الکل

7. قرارگیری در معرض دخانیات

8. التهاب زبان مانند گلوکزیت

9. برفک دهانی

10. خوردن غذاهای پرادویه

درمان باز زبان

بیماری های مرتبط با سفیدی زبان عبارتند از:

1. بیماری لوکوپلاکیا :

اگر سیگار می کشید و یا الکل می نوشید به این مشکل مبتلا خواهید شد. دراین حالت لکه های سفیدی داخل گونه ها، لثه ها و حتی زبان ظاهر می شود که معمولا بی ضرر هستند اما در بعضی اوقات نشان از سرطان دهانی دارند. این بیماری نیاز به درمان ندارد و در صورت لزوم باید به دندان پزشکی مراجعه کرد. تنها راه رهایی از آن خودداری از سیگار کشیدن و مصرف الکل است.

2. لیکن پلاکن دهانی:

این یک بیماری مرتبط با سیستم ایمنی بدن است که باعث ایجاد لکه های سفیدی در دهان و زبان می شود ، بعلاوه آنکه ممکن است باعث درد در لثه ها نیز شود. بیماران مبتلا به این مشکل زخم هایی در امتداد لایه داخلی دهان خود دارند. لیکن پلاکن دهانی نیازی به درمان ندارد و اگر این بیماری شدید شود پزشک یک اسپری استروئیدی تجویز خواهد کرد.

لیکن پلاکن دهانی

3. برفک دهانی :

برفک دهان یک عفونت دهانی است که توسط مخمر کاندیدا ایجاد می شود. این مشکل ممکن است در افرادی که مبتلا به دیابت هستد ، سیستم ایمنی ضعیف دارند ، مبتلا به ایدز هستند، دچار کمبود آهن و ویتامین B شده اند و یا افرادی که دندان مصنوعی دارند ایجاد شود. اگر برفک دهانی باعث سفید شدن زبان شود پزشک دارویی ضدقارچ به شما تجویز می کند که ممکن است بصورت ژل و یا قرص باشد.

4. سفلیس :

سفلیس یک عفونت مقاربتی است که ممکن است باعث زخم در دهان شود و اگر به درستی درمان نشود لکه های سفیدی که به آن ها لکووپلاکی سیفیلیک گفته می شود روی زبان ایجاد خواهد شد. اگر زبان به علت سفلیس سفید شود به یک دوز پنی سیلین نیاز است زیرا تزریق و یا مصرف یک آنتی بیوتیک می تواند سفلیس را از بین ببرد. با این حال اگر حداقل سالی یکبار به این بیماری مبتلا می شوید پنی سیلین بیش از یک دوز توصیه می شود.

بار زبان

15 درمان و راه طبیعی برای رهایی از سفید شدن یا بار زبان

1. نمک :

نمک به ازبین بردن لکه های سفید روی زبان کمک می کند زیرا حاوی خاصیت ضد عفونی کننده می باشد که در مبارزه با باکتری ها بسیار مفید است. برای رهایی از سفیدی زبان توسط نمک دو راهکار وجود دارد که عبارتند از:

- غرغره کردن آب نمک :

مواد لازم :

یک قاشق چای خوری نمک

یک لیوان آب گرم

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. با محلولی که تهیه کردید دهان خود را کاملا غرغره کنید و بعد آن را بیرون بریزید. این عمل را دو الی سه بار در روز انجام دهید تا لکه های سفید ناپدید شوند.

- مسواک نمک :

مواد لازم:

یک قاشق چای خوری نمک

مسواک

-طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا نمک را برروی زبان خود پخش کنید و با استفاده از یک مسواک حدود یک دقیقه ناحیه آسیب دیده را به آرامی پاک کنید و سپس با آب گرم به خوبی زبانتان را بشویید . این عمل را دو بار در روز انجام دهید.

سفیدی زبان

2. آب آلوئه ورا :

آلوئه ورا حاوی خاصیت درمانی و ضد التهابی است که با مشکلات مختلف دهان از جمله سفیدی زبان مبارزه می کند.

مواد لازم :

دو قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا

طریقه استفاده :

یک قاشق غذا خوری آب آلوئه ورا را برای چند دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید.یک قاشق باقی مانده را بنوشید و این عمل را دو الی سه بار در روز به مدت دو هفته انجام دهید.

3. روغن درخت چای :

یکی از بهترین داروهای گیاهی که حاوی خواص ضد ویروسی ، ضد قارچی و ضد باکتریایی است روغن درخت چای می باشد که برای درمان برفک روی دهان موثر است.

مواد لازم:

یک قاشق چای خوری روغن درخت چای

یک لیوان آب گرم

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا روغن درخت چای را در یک لیوان آب گرم به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و سپس این محلول را در دهان برای چند دقیقه بچرخانید و در آخر بیرون بریزید. این عمل را بطور منظم دو الی سه بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای

4. روغن پونه کوهی :

روغن پونه کوهی دارای خاصیت ضدویروسی ، ضد قارچی ، ضد باکتریایی ، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و در درمان سفیدی زبان بسیار موثر است.

5. روغن مالی:

در اصل روغن مالی یکی از بهترین راه حل های سفیدی زبان است. دلیل آن است که باازبین بردن سموم از بدن به خارج کردن مخمر برفکی دهان کمک می کند.

مواد لازم :

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص

طرز تهیه و طریقه استفاده :روغن نارگیل را قبل از مسواک زدن در دهان خود بریزید و سپس این روغن را در دهان ، زیر زبان و بین دندان های خود بچرخانید. این کار را حدود 15 دقیقه انجام دهید تا زمانیکه روغن نارگیل شیری رنگ شود و سپس باقی مانده روغن را از دهان خود خارج کرده و دهانتان را با آب گرم بشویید و این عمل را یکبار در روز انجام دهید.

روغن مالی

6. ماست :

ماست حاوی خاصیت پروبیوتیک است که به از بین بردن قارچ کاندیدا روی زبان کمک می کند.

مواد لازم:

دو قاشق غذاخوری ماست

طرز تهیه و طریقه استفاده :قبل از خواب ماست را برروی زبان بمالید و تا صبح روی زبان نگه دارید و این عمل را حداقل یکبار در روز انجام دهید تا سفیدی زبان پاک شود و همچنین روزانه نیم لیوان ماست بخورید تا زبانتان تمیز و بدون باکتری های مضر شود.

7. پروبیوتیک ها :

همان طور که گفته شد خواص پروبیوتیکی در ماست برای مقابله با سفیدی زبان موثر است و همچنین استفاده از کپسول های پروبیوتیکی نیز روش خوبی برای رهایی از لکه های سفید روی زبان است .

مواد لازم :

پودر یک عدد کپسول پروبیوتیک

طرز تهیه و طریقه استفاده :

پودر یک عدد کپسول پروبیوتیک را با مقداری آب مخلوط کنید. دندان های خود را طبق معمول مسواک بزنید. از محلولی که تهیه کردید به عنوان دهان شویه استفاده کنید و در دهان بچرخانید و بیرون بریزید. می توانید این محلول را قورت دهید و سپس یک لیوان آب بنوشید و این عمل را یکبار در روز به مدت یک هفته انجام دهید. در عوض روزانه سه بار مکمل پروبیوتیک مصرف کنید.

درمان بار زبان

8. گیاه چریش :

گیاه چریش یک روش رایج برای خلاص شدن از سفیدی زبان می باشد زیرا خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. علاوه براین به از بین بردن سموم بدن به عنوان یک دستگاه تصفیه خون عالی کمک می کند.

مواد لازم:

یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده گیاه چریش

یک فنجان آب

طرز تهیه و طریقه استفاده :

برگ های چریش را به یک فنجان آب اضافه کنید و در قوری بجوشانید تا نصف مقدار آبی که درابتدا ریختید باقی بماند. بعد از خنک شدن محلول ، در دهان خود غرغره کنید و سپس دهانتان را با آب گرم بشویید و این عمل را دو بار در روز به مدت چند هفته انجام دهید.

9. نقره کلوئید :

نقره کلوئید خواص قدرتمند آنتی بیوتیکی، ضد قارچی و ضد میکروبی دارد که در رفع بوی بد دهان نیز موثر می باشد.

مواد لازم :

سه قاشق غذاخوری نقره کلوئید

یک چهارم فنجان آب

طرز تهیه و طریقه استفاده :

نقره کلوئید را در آب رقیق کنید. این محلول را در دهان بچرخانید و برای چند دقیقه غرغره کنید و سپس دهان خود را با آب گرم بشویید. این عمل را روزانه دو تا سه بار در روز انجام دهید.

زبان سفید رنگ

10. زردچوبه :

زردچوبه به دلیل خاصیت ضد باکتریایی از رشد باکتری ها برروی زبان جلوگیری می کند. برای رهایی از بار زبان توسط زردچوبه دو راهکار وجود دارد:

1- دهان شویه زردچوبه

مواد لازم :

یک دوم قاشق چای خوری پودر زرد چوبه

یک لیوان آب

-طریقه استفاده :

پودر زرد چوبه را به آب بیفزایید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. دوبار در روز این محلول را در دهان غرغره کنید.

2- پودر زردچوبه با آبلیمو

-مواد لازم:

یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه

یک قاشق غذاخوری آبلیمو

طریقه استفاده :

با مخلوط کردن پودر زرد چوبه و آبلیمو مخلوط ضخیمی را تهیه کنید. این مخلوط را برروی زبان خود بمالید و 3-5 دقیقه صبر کنید و سپس زبان خود را به خوبی با آب بشویید و این دستورالعمل را یکبار در روز انجام دهید تا رنگ صورتی زبان مشاهده شود.

11. گلیسیرین گیاهی:

استفاده از گلیسیرین گیاهی به از بین بردن سفیدی زبان و بوی بد دهان کمک می کند و همچنین زبان را تسکین می دهد و دندان ها را سفید خواهد کرد.

مواد لازم :

یک قاشق چای خوری گلیسیرین گیاهی

مسواک نرم

طریقه استفاده :

ابتدا گلیسیرین گیاهی را بر روی زبان پخش کنید و سپس زبانتان را با یک مسواک نرم مسواک بزنید. در نهایت با استفاده از آب گرم زبانتان را بشویید. این دستورالعمل را دو بار در روز انجام دهید.

بار زبان

12. بکینگ پودر:

بکینگ پودر با مبارزه علیه اسیدهای خنثی به حفظ سطح PH دهان کمک می کند و سفیدی و بار زبان را ازبین می برد. برای استفاده از بکینگ پودر دو راهکار پیش روی شماست :

1-دهان شویه بکینگ پودر

-مواد لازم :

یک دوم قاشق چای خوری بکینگ پودر

یک لیوان آب

-طریقه استفاده :

ابتدا بکینگ پودر را به خوبی در آب حل کنید و سپس در دهان به عنوان دهان شویه استفاده کنید . این محلول را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

2-بکینگ پودر و لیمو

مواد لازم :

یک قاشق چای خوری بکینگ پودر

مسواک

دو قاشق غذاخوری آبلیمو

طرز تهیه و طریقه استفاده :با استفاده از بکینگ پودر و آبلیمو مخلوط ضخیمی تهیه کنید و این ترکیب را برروی زبان پخش کنید و سپس زبانتان را مسواک بزنید. در نهایت زبانتان را با آب سرد بشویید. این عمل را یکبار در روز انجام دهید.

13. هیدروژن پراکساید :

این ماده ضد باکتری است و وظیفه آن ازبین بردن باکتری های تجمع شده بر روی زبان است.

مواد لازم :

یک چهارم قاشق چای خوری هیدروژن پراکسید

مسواک نرم

یک لیوان آب

طرز تهیه و طریقه استفاده :ابتدا هیدروژن پراکسید را به یک لیوان آب اضافه کنید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. یک مسواک نرم را درون محلول تهیه شده فرو ببرید و سپس زبان را به آرامی مسواک بزنید و در نهایت دهان خود را به خوبی با آب بشویید. این عمل را یکبار در روز انجام دهید تا بهبودی حاصل گردد.

بار زبان

14. سیر:

سیر حاوی یک ماده ضد قارچی قدرتمند است که برای خلاصی از سفید شدن زبان بسیار موثر است. سیر همچنین حاوی آلیسین است که برای از بین بردن مخمر کاندیدا عالی است و مانند فلوکونازول به عنوان دارویی برای درمان عفونت های قارچی و مخمری دهان استفاده می شود. توصیه می شود که حداقل یک حبه سیر خام و یا یک عدد کپسول سیر را در روز مصرف کنید.

15. بهداشت دهان و دندان و لایه برداری از زبان :

برای تمیزی زبان و دهان لازم است که بعد از هروعده غذایی و یا حداقل دو بار دندان و زبان خود را به خوبی مسواک بزنید و از طرف دیگر لایه برداری زبان به از بین بردن باکتری ها و سلول های مرده پوستی کمک می کند تا بار و سفیدی زبان و بوی بد دهان ازبین رود.

جلوگیری از سفیدی زبان

پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده است ، به این منظور به نکات زیر دقت کنید و آن ها را بکار ببرید:

برای پیشگیری از سفیدی زبان

1. برای چکاپ و مراقبت های دهان و دندان هر 6 ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید.

2. از مصرف مواد مخدر و تنباکو دوری کنید.

3. رژیم غذایی سالم بر پایه سبزیجات و میوه های تازه داشته باشید.

4. از زیاده روی در مصرف غذاهای شیرین و لبنیاتی خودداری کنید زیرا مصرف زیاد آن ها باعث ایجاد مخاط می شود و پوششی برای زبان ایجاد خواهد کرد.

5. به مقدار کافی آب بنوشید.

6. مرتبا دهانتان را با آب گرم غرغره کنید.

7. روزانه از دهان شویه و خمیر دندان فلوراید استفاده کنید.

8. حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه باید کرد؟

سفیدی زبان مشکل خاصی نیست اما اگر بعداز هفته ها این مشکل رفع نشد و یا اینکه علائم زیر را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید :

1. زبانی دردناک دارید و یا احساس سوزش زبان دارید.

2. مشکل در بلع ، صحبت و جویدن دارید.

3. در دهانتان زخم های باز دارید.

4. همچنین اگر مشکلاتی از قبیل تب ، کاهش وزن و خارش زبانی دارید.