۰ نفر

عامل مهم تخریب سلول‌های ایمنی و ابتلا به سرطان کبد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۲۹
کد خبر: 434296
عامل مهم تخریب سلول‌های ایمنی و ابتلا به سرطان کبد

التهاب موجب تولید سلول هایی در بدن می شود که سیستم ایمنی را از مبارزه با سرطان باز داشته و اساسا سیستم های دفاعی بدن را متوقف کرده و اجازه می دهند سرطان به صورت کنترل نشده رشد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، زمانی که موضوع  سرطان  مطرح می شود، احتمالا موارد شایع‌تر مانند سرطان های ریه، پوست و پستان در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. در رسانه ها نیز به این موارد بیشتر پرداخته می شود. با این وجود، انواع دیگر سرطان، از جمله  سرطان کبد  نیز می توانند به همان اندازه مهم باشند.

اگرچه بسیاری از ما زمانی که درباره تشخیص سرطان نگران هستیم درباره کبد فکر نمی کنیم، اما سرطان کبد یکی از دلایل اصلی مرگ و میر انسان در جهان محسوب می شود.

تحریک و محافظت از سلول های سرطانی

مطالعه ای جدید که در نشریه Nature منتشر شد، نشان داده است که چگونه یک روند در بدن ممکن است عاملی کلیدی در توسعه سرطان کبد باشد. این مطالعه توسط تیمی از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است.

پژوهش های پیشین نشان داده اند که التهاب مزمن می تواند به سرطان منجر شود و اکنون به نظر می رسد به طور مستقیم بر سلول های سرطان کبد تاثیر می گذارد، تقسیم آنها را تحریک می کند و از آنها در برابر مرگ سلولی محافظت می کند.

برای این مطالعه تیم پژوهشی از سوژه های حیوانی مبتلا به سرطان کبد استفاده کردند. به جای تحریک مصنوعی سرطان با ایجاد جهش های ژنتیکی، این مدل به تیم پژوهشی اجازه داد تا تقلید دقیق‌تری از سرطان کبد انسان از طریق تشویق توسعه تومور به عنوان نتیجه ای طبیعی از  استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)  داشته باشند.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی یک اختلال متابولیک مزمن است که موجب آسیب کبدی، فیبروز، و جهش های چند سلولی می شود. از آنجایی که این اختلال با چاقی - یک اپیدمی رو به افزایش در جهان - مرتبط است، انتظار می رود سرطان کبد در آینده سهم چشمگیرتری در مرگ انسان ها داشته باشد.

به طور معمول، جهش های مرتبط با استئاتوهپاتیت غیر الکلی تحریک سیستم ایمنی بدن انسان، از جمله سلول های T کشنده، برای شناسایی سلول های سرطانی به تازگی ظاهر شده و حمله به آنها را در پی دارد. از این رو، اگر به استئاتوهپاتیت غیر الکلی مبتلا شوید و تولید سلول های سرطانی آغاز شود، سیستم ایمنی وارد عمل شده، آنها را از بین می برد و شما به زندگی خود ادامه می دهید.

با این وجود، تیم پژوهشی دریافتند التهاب مزمن کبد می تواند این روند و احتمال این که به سرطان مبتلا نشوید را به طور قابل توجهی به مخاطره اندازد.

این به دلیل آن است که هم در موش ها و هم انسان ها، التهاب به انباشت لنفوسیت های سرکوب کننده سیستم ایمنی منجر می شود. به بیان دیگر، التهاب موجب تولید سلول هایی در بدن می شود که سیستم ایمنی را از مبارزه با سرطان باز داشته و اساسا سیستم های دفاعی بدن را متوقف کرده و اجازه می دهند سرطان به صورت کنترل نشده رشد کند.

مبارزه با التهاب عاملی کلیدی برای مبارزه با سرطان

آنچه در بالا به آن اشاره شد به معنای آن است که التهاب مزمن در نهایت می تواند به یکی از عوامل موثر اصلی در پس سرطان کبد تبدیل شود. همچنین، این می تواند به معنای آن باشد که کاهش التهاب عاملی کلیدی برای مبارزه با سرطان است.

اما چگونه می توان این هدف را محقق کرد و سطوح التهاب را کاهش داد؟

برای این کار می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

خواب خوب -  کمبود خواب نشان داده است که نقش مهمی در ایجاد التهاب ایفا می کند، از این رو، استراحت و خواب خوب شبانه به میزان کافی برای مقابله با این شرایط اهمیت دارد.

نظارت بر سطوح ویتامین  D  -  به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، ویتامین D آثار تنظیم کننده مهمی بر برخی مسیرهای مولکولی کلیدی درگیر در التهاب دارد و مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی جدید نشان داده اند که ویتامین D با کاهش خطر سرطان و پیش‌آگهی - واژه ای پزشکی برای بیان پیش‌بینی آینده یک بیماری - مطلوب مرتبط است. نتایج تجربی نشان می دهند که ویتامین D نه تنها سلول های سرطانی را سرکوب می کند، بلکه شرایط محیط زیست تومور را نیز برای تسهیل سرکوب آن تنظیم می کند. کمبود ویتامین D یکی از شرایط شایع بین مردم جهان است. اگر به کمبود ویتامین D مبتلا باشید، مصرف روزانه 3,000 تا 5,000 واحد بین المللی از این ماده مغذی می تواند به تنظیم سطوح آن کمک کند.

طب سوزنی -  به گفته دکتر آیزاک الیاز (Dr. Isaac Eliaz) طب سوزنی یک درمان موثر است که می تواند به کاهش التهاب مزمن از طریق ایجاد تعادل دوباره در سیستم های فعال و اندامی بدن کمک کند و این در شرایطی است که واکنش های التهابی را نیز تعدیل می کند.

توجه به سبک زندگی -  عوامل سبک زندگی که به چاقی منجر می شوند در بروز التهاب نیز نقش دارند، از این رو، ایجاد تغییراتی برای کاهش وزن اضافه بدن، مانند دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام ورزش منظم، می تواند به کاهش و مقابله با التهاب در بدن کمک کند.