۰ نفر

کودکان مضطرب را تنها نگذارید

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۳۰
کد خبر: 433314
کودکان مضطرب را تنها نگذارید

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان، گفت: در بحران ها باید والدین با کودکان صحبت کنند تا بر ترس خود غلبه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، داوری، با تاکید بر اهمیت مدیریت استرس در کودکان و نوجوانان در شرایط بحران پاندمی کرونا، اظهار کرد: این روزها به دلیل اخبار نگران کننده و همه گیری کرونا، بسیاری از کودکان نیز مانند بزرگسالان نگران و مضطرب هستند، کودکان نیز تحت تأثیر بحران قرار می‌گیرند ولی ممکن است نتوانند در مورد آن صحبت کنند.

وی با بیان اینکه باید با کودکان و نوجوانان در مورد بحران و شرایط موجود صحبت کنیم، افزود: وقتی اخبار بدی در جریان است سن کودک را در نظر بگیرید و ببینید چقدر ممکن است اگر شما صحبت نکنید اخبار را از جای دیگری بشنود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مسائلی همانند تعطیلی مدارس، سرکار نرفتن پدر و مادر، ندیدن اقوام و نزدیکان و یا حتی تفریح و خرید نرفتن درگیری‌های ذهنی متعددی را در ذهن کودکان ایجاد خواهد کرد، بنابراین باید اطلاعات درست و متناسب با سن کودک را در اختیار کودکان و نوجوانانمان قرار دهیم.

وی ادامه داد: این باور که فکر کنیم چون بچه کوچک است خیلی مسائل را متوجه نمی‌شود، باوری غلط و اشتباه است، حتی برای بچه‌های کوچک نیز تغییر روند زندگی محسوس است.

داوری با بیان اینکه ممکن است کودکان در اثر استرس و یا نگرانی بیش از حد دچار علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گریه، بی قراری، پرخاشگری، شب ادراری، کاهش اشتها و یا اختلال خواب شوند توضیح داد: به یاد داشته باشید این علائم چنانچه ناشی از استرس باشد طبیعی است و با کاهش استرس این نشانه‌ها هم کم می‌شود ولی در صورت تکرار و طولانی شدن این علائم حتماً با پزشک مشورت کنید.

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان اظهار کرد: دلیلی وجود ندارد که مدام خبرهای ناگواری مثل پر شدن بیمارستان‌ها، آمار مرگ و میر و بحران‌ها را در حضور کودکان مطرح کنیم چرا که این موارد بچه‌های کوچک‌تر را بیشتر دچار بحران می‌کند. بچه‌های کوچک نمی‌توانند به صورت کلامی درباره احساساتشان صحبت کنند و بیشترین واکنش‌های آنان به صورت رفتار بروز می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه گفتگو با کودکان در بحران‌ها ضرورت دارد، ادامه داد: کودکان را تشویق کنید که نگرانی‌هایشان را با شما در میان بگذارند، به آنان روش‌های درست رعایت بهداشت فردی را آموزش دهید و در صورتی که استرس زیادی داشتند از پزشک، روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید.

داوری به پدر و مادرها توصیه کرد که در ارتباط با کودکان و نوجوانان خصوصاً در روزهای سخت قرنطینه صبر و تحمل خود را بالا ببرند و در این شرایط کمی سطح انتظارات خود را نسبت انجام به موقع تکالیف درسی، حضور در مدرسه تعدیل کنند و بهتر است تا حد امکان در مورد کمیت و کیفیت عملکرد کودکان و دانش آموزان آسان بگیرید. برای مثال اگر در فصل امتحانات هستند و نگران نتیجه هستند، به آنها اطمینان بدهند که اولیا مدرسه حتماً خودشان برای این شرایط فکری خواهند کرد و یا فرصت جبران خواهند داد.

وی تاکید کرد: وقتی که کودکان و نوجوانان از سوی والدین درک شوند دیگر پدر و مادر از دست کودک خود عصبانی نمی‌شوند و سعی می‌کنند با روشی منطقی موضوع را حل کنند.

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان ادامه داد: ضمن صحبت با کودکان در مورد شرایط موجود، آنها را در جریان جزئیات وقایع مانند تعداد مبتلایان و یا مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا قرار ندهید و تا حد امکان اخبار را در حضور کودکان دنبال نکنید.

وی تاکید کرد: تلاش کنید که نظم برنامه‌های روزمره کودک مانند خواب و غذا و بازی را تا حد ممکن حفظ کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: اگر کودک ما آن‌قدر بزرگ شده است که شروع به پرسیدن در مورد بیماری می‌کند، واقعیت‌های بیماری کرونا را با کلمات و مفهومی که برای سن کودک قابل درک باشد برایش توضیح دهیم. می‌توانیم بگوییم یک سرماخوردگی به نام کرونا اتفاق افتاده است و این آگاهی‌رسانی باید با توجه به شرایط روحی کودک ما انجام شود.

وی ادامه داد: اطلاعات واضحی درباره راه‌های کاهش خطر ابتلاء به بیماری و پیشگیری از آن به او بدهیم تا از خودش بیشتر مراقبت کند و هوشیارتر باشد و در عین حال سعی کنیم =باورهای غلط و منفی درباره کرونا را مثل اینکه هر کسی بیمار شود حتماً جان خود را از دست می‌دهد یا همه به کرونا مبتلا می‌شوند با صحبت کردن از بین ببریم.

داوری تاکید کرد: به کودکان خود بگویید ممکن است خیلی‌ها به کرونا مبتلا شوند ولی خیلی زود هم خوب می‌شوند و اگر هم خیلی بیماری شدید باشد بیمارستان‌ها و پرستارانی هستند که قطعاً به ما کمک می‌کنند و اصلاً جای نگرانی نیست.

وی در ادامه گفت: باید خودمان الگوی خوبی برای بچه‌ها باشیم، سعی کنیم مدام اخبار را پیگیری نکنیم و درباره وضعیت و مشکلات مالی، بدهی‌ها و آمار مرگ و میر در حضور بچه‌ها صحبتی نکنیم.

نظارت کافی بر اطلاعاتی که از طریق فضای مجازی در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد یکی دیگر از مواردی بود که داوری، ضرورت توجه به آن را از سوی والدین مورد تاکید قرار داد.

وی درباره کودکان و نوجوانانی که پیش از این بحران کرونا نیز آسیب پذیری بودند نیز توضیح داد: ممکن است در این شرایط کودکان بیشتر از قبل دچار آسیب شوند و تحت تأثیر قرار گیرند بنابراین توصیه می‌شود این گروه یا به صورت حضوری و یا آنلاین مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.