۰ نفر

۸خاصیت و همچنین عوارض احتمالی آب کرفس

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۱۸
کد خبر: 433069
۸خاصیت و همچنین عوارض احتمالی آب کرفس

از مهم‌ترین اثرات سلامتی آب کرفس توانایی آن به منظور تحریک سیستم ایمنی، کاهش التهاب، جلوگیری از بیماری‌های مزمن، بهبود سلامت قلب، تقویت استخوان‌ها، محافظت از یکپارچگی رگ‌های خونی، کمک به اختلالات خواب و بهبود ظاهر پوست است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، آب کرفس از برگ یا مخلوط ساقه گیاه کرفس بدست می آید - دارای مواد مغذی ارزشمندی است و می‌تواند تأثیرات متنوعی در بدن بگذارد. از نظر علمی که به عنوان Apium graveolens شناخته می‌شود، ساقه کرفس رایج‌ترین قسمت خوراکی است، اما گاهی اوقات از برگ‌ها به عنوان سبزیجات سالاد استفاده می‌شود و دانه‌ها را می‌توان در یک ادویه طعم دار قرار داد. کرفس یک صیفی بومی شمال آفریقا و مناطقی از دریای مدیترانه و یکی از سبزیجات بسیار پرمصرف در جهان است و می‌توان از آن در دستور العمل‌های بی شماری استفاده کرد. عطر و طعم منحصر به فرد که حاوی کالری اندک و فیبر بالا است، که باعث می‌شود در فرهنگ‌های بی شماری آن را به عنوان یک عنصر رژیم غذایی رایج استفاده شود.
آب کرفس دارای مشخصات غذایی بی نظیری است که آن را به یک انتخاب عالی برای آب سبزیجات تبدیل می‌کند. این گیاه حاوی ویتامین C.، کلسیم و آهن و همچنین لوتئولین و اپیژنین، دو آنتی اکسیدان قدرتمند است. در حالی که بسیاری از افراد کرفس را به عنوان یک سبزی مغذی نمی‌پذیرند، کومارین و فتالید موجود در آن، می‌تواند تأثیر واقعی بر روی مصرف کننده بگذارد و این ماده غذایی تعداد کمی ریز مغذی و ۸۰ کالری در یک فنجان را شامل می‌شود. همچنین در هر ساقه کرفس تقریباً نیمی از یک گرم فیبر وجود دارد، اگرچه، بیشتر این مواد فیبری بعد از گرفتن آب میوه از بین می‌رود. با وجود طیف وسیعی از مواد مغذی، این آب میوه به کاهش وزن کمک می‌کند و ارزش افزودن به رژیم روزانه یا هفتگی را دارد.
فواید آب کرفس
از مهم‌ترین اثرات سلامتی آب کرفس توانایی آن به منظور تحریک سیستم ایمنی، کاهش التهاب، جلوگیری از بیماری‌های مزمن، بهبود سلامت قلب، تقویت استخوان‌ها، محافظت از یکپارچگی رگ‌های خونی، کمک به اختلالات خواب و بهبود ظاهر پوست است.
۱. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد
برخی از آنتی اکسیدان‌های موجود در آب کرفس به عنوان فتالید‌ها شناخته می‌شوند که با تقویت دیواره‌های شریانی و سرعت بخشیدن به ترمیم در سیستم قلبی عروقی مرتبط هستند. این می‌تواند فشار قلب را کاهش داده و از خطر حمله قلبی یا سکته مغزی بکاهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله Advanced در رابطه با گیاهان دارویی که توسط محققان ایرانی انجام شده است، نقش مهم کرفس را در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، کاهش قند خون و سرم لیپید، کاهش فشار خون و تقویت قلب نشان می‌دهد.
۲. کرفس گردش خون را بهبود می‌بخشد
کرفس با داشتن مقدار متوسطی آهن می‌تواند با افزایش تولید گلبول‌های قرمز باعث تقویت سیستم گردش خون شود. این باعث بهبود اکسیژن رسانی و انتقال منابع به نقاط مختلف بدن، افزایش سرعت متابولیک کلی و بهبود عملکرد اندام‌ها می‌شود.
۳. پیشگیری از سرطان
دو ترکیب آنتی اکسیدانی موجود در کرفس عبارتند از: لوتولین و آپیژنین، که به طور مستقیم با اثرات جلوگیری از ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. این فلاونوئید‌ها علاوه بر کوچک کردن تومور‌ها و کند کردن گسترش سرطان در نقاط مختلف بدن، می‌توانند به جستجو و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد نیز کمک کنند. علاوه بر این، یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Molecules در مورد اثر محافظتی آب کرفس هنگام مصرف با دوکسوروبیسین (یک داروی شیمی درمانی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود) در شیمی درمانی توضیحاتی را ارائه کرده است.
۴. مراقبت از پوست
آب این عضو از خانواده سبزیجات با داشتن ویتامین K.، ویتامین A. و ویتامین C. می‌تواند به درمان انواع مختلفی از مشکلات پوست از جمله پسوریازیس، اگزما، آکنه و روزاسه کمک کند. همچنین می‌تواند آنتی اکسیدان‌ها را به پوست منتقل کند، که به کاهش چین و چروک، لکه‌های ناشی از افزایش سن و آکنه‌ها کمک کند.
۵. بدن را سم زدایی می‌کند
براساس مطالعه‌ای که در تحقیقات فیتوتراپی منتشر شده است، کرفس حاوی آب بسیار زیاد است و برخی از ترکیبات فعال نیز تا حدودی عملکرد دیورتیک دارند. این بدان معنی است که نوشیدن این آب به طور مرتب می‌تواند به بیرون راندن سموم از بدن کمک کند و میزان ادرار را افزایش دهد و به دفع سریع‌تر سموم، چربی‌ها و نمک‌های بدن کمک کند. تمامی این موارد در کاهش فشار کبد موثر هستند. علائم سم زدایی آب کرفس ممکن است شامل تغییر در حرکات روده باشد که یک واکنش سم زدایی طبیعی است و برخی از افراد با آن روبرو می‌شوند.
۶. ضد التهاب
یکی از مزایای کمتر شناخته شده کرفس، ناشی از محتوای لوتئولین آن است که دارای خواص ضد التهابی است. این ماده باعث تسکین التهاب بافت‌ها و ماهیچه‌ها در سراسر بدن می‌شود. ممکن است یک فرد از ورم مفاصل، نقرس، سردرد، بواسیر یا معده ناراحت رنج می‌برد، احتمال خوبی وجود دارد که آب کرفس بتواند به شما در کاهش ناراحتی‌ها التهابی کمک کند. طبق یک مطالعه بر روی جوندگان، خواص ضد التهابی قوی کرفس می‌تواند به تسکین بیماری‌های روماتیسمی کمک کند.
۷. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
محتوا ویتامین C. موجود در آب کرفس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای ایجاد گلبول‌های سفید جدید تحریک کند، همچنین با ترکیبات اپیژنین، لوتولین و پلی اتیلن موجود در این آبمیوه برای تقویت توانایی دفاعی بدن از خود در برابر عوامل بیماری زا ترکیب می‌شود. دکتر سوزان کلاینر، نویسنده تحسین برانگیز هفت کتاب موفق در زمینه بهداشت، دانشمند و مشاور تغذیه، در کتاب (The Powerfood Nutrition Plan) از فواید کرفس برای تقویت سیستم ایمنی صحبت می‌کند. "کرفس یکی از ناب‌ترین سبزیجات است که می‌تواند به تحریک سیستم ایمنی کمک کند. "

۸. تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد

محتوای معدنی آب کرفس گسترده نیست، اما مواد معدنی مهم موجود در این آبمیوه برای تراکم استخوان مفید است. کلسیم، منیزیم و آهن می‌تواند به بهبود جذب مواد مغذی در روده کمک کند، در ضمن باعث تقویت استخوان‌ها و مفاصل نیز می‌شود و خطر افزایش ابتلا به پوکی استخوان را در کهنسالی کاهش می‌دهد.

۹. خواب را تنظیم می‌کند
اکثر افراد کرفس را به عنوان یک ماده تسکین دهنده و آرامبخش نمی‌نشناسند. مقدار قابل توجهی منیزیم در آب کرفس وجود دارد که با ثابت نگه داشتن فشار خون و ضربان قلب باعث دستیابی به آرامش در بدن می‌شود و به سهولت خوابیدن طبیعی کمک می‌کند. یک لیوان آب کرفس قبل از خواب ممکن است تمام چیزی باشد که باید برای حفظ شادابی خود در صبح بنوشید!
نحوه تهیه آب کرفس
آب کرفس ماده‌ای ارزان قیمت و تهیه آن آسان است، تهیه غذای دلخواه نیز باعث می‌شود هر گونه تنوع یا پیچ و تاب طعمی که بخواهید به غذا اضافه کنید را فراهم می‌کند. بیایید نگاهی به دستورالعمل زیر بیاندازیم:
عناصر
• ۱ عدد ساقه کرفس
• ۱ عدد سیب یا پوست کنده
• ۱ عدد هویج متوسط و پوست کنده
• ۱ قاشق غذاخوری عسل
دستورالعمل
• برای تهیه آب کرفس، ابتدا تمام مواد فوق را خوب بشویید.
• آبمیوه گیری را برداشته و ساقه‌های کرفس، سیب و هویج را اضافه کرده و آن‌ها را بیش از ۲-۳ دقیقه مخلوط کنید تا یک قوام یکنواخت حاصل شود.
• حالا از یک غربال استفاده کنید تا مخلوط را درون یک شیشه بریزید.
• فیبر میوه و سبزیجات باقیمانده را درون آن خرد کرده یا فشار دهید تا آب آن کاملا عصاره شود.
• پس از اتمام کار، عسل را اضافه کرده و آن را با نیم لیوان کرفس سرو کنید! از این نوشیدنی طراوت بخش لذت ببرید!
• یک لیوان اسموتی سبز تهیه شده با کرفس، انگور، اسفناج و نعناع
بسیاری از افراد دوست دارند سیب، لیمو، عسل و میوه و سبزیجات مختلف دیگری را برای بهبود طعم به این دستورالعمل اضافه کنند. برخی از افراد نیز دوست دارند خیار را اضافه کنند تا به آن طراوت بخشند!
عوارض جانبی کرفس
علی رغم تأثیرات مثبت زیادی که این آبمیوه بر سلامتی شما می‌گذارد، باید برخی از عوارض جانبی احتمالی مورد توجه قرار گیرند، از جمله مشکلات کلیوی، واکنش‌های آلرژیک و افزایش حساسیت به نور خورشید. برای اکثر افراد، مصرف منظم آب کرفس (در حد اعتدال) هیچ یک از این عوارض جانبی را ایجاد نمی‌کند، اما افرادی که معده‌های حساس دارند، باید محتاط باشند.
مسائل مربوط به کلیه: در حالی که سطح بالایی از آب موجود در کرفس خبر خوبی برای افرادی است که می‌خواهند سموم بدن را از بدن خود بیرون برانند، این می‌تواند فشار اضافی را بر کلیه‌ها وارد کند، در صورتی که از قبل شرایط خاص کلیوی دارید، این امر می‌تواند خطرناک باشد.
آلرژی: برخلاف بسیاری از سبزیجات، کرفس پتانسیل ایجاد حساسیت بالا را دارد و واکنش آن می‌تواند کاملاً شدید باشد. این مهم است که بدانید به کدام غذا‌ها حساسیت دارید، اما در دوز‌های غلیظ مانند آب کرفس، یک واکنش هنوز هم ممکن است رخ دهد. در صورت بروز تورم لب، زبان یا گلو، به دنبال مراقبت پزشکی باشید و استفاده از آب کرفس را متوقف کنید.
نور خورشید: برخی از آنتی اکسیدان‌های موجود در آب کرفس می‌توانند حساسیت پوست شما به خورشید را افزایش دهند. در حالی که این حساسیت پذیری در همه رخ نمی‌دهد، افرادی که پوست نسبتاً خوبی دارند بیشتر از این‌ها تجربه می‌کنند.