۰ نفر

چرا با وجود اتمام دوره سرماخوردگی، هنوز سرفه می‌کنیم؟

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۵۳
کد خبر: 433065
چرا با وجود اتمام دوره سرماخوردگی، هنوز سرفه می‌کنیم؟

بسیاری از بیماران می‌خواهند سرماخوردگی شان دو روزه خوب شود، در حالی که علائم یک ویروس ساده می تواند برای یک، دو و یا حتی سه هفته به همراه فرد بیمار باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، به نظر می‌رسد سرماخوردگی درمان شده است، اما هنوز از شر سرفه‌ها خلاص نشده اید.
جان دوگری، پزشک مراقبت‌های اولیه در UCLA Health در UCLA Health در بورلی هیلز کالیفرنیا می‌گوید: "بسیاری از بیماران می‌خواهند سرماخوردگی شان دو روزه خوب شود، در حالی که افراد می‌توانند علائم یک ویروس ساده را برای یک، دو و یا حتی سه هفته به همراه داشته باشند. "
او اضافه می‌کند که علائمی مانند سرفه که توسط ویروس سرماخوردگی یا عفونت ایجاد شده است، در حقیقت همان پاسخ سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری است.
گلبول‌های سفید (سیستم دفاعی) که برای مقابله با هر آنچه که بیماری ایجاد می‌کند در بدن حرکت می‌کنند، بنابراین، حتی پس از بین رفتن علائم سرماخوردگی، آنفولانزا یا ویروس، بدن هنوز هم در حال بر طرف کردن آن التهاب‌ها است و همین علائم موجب تداوم سرفه‌ها می‌شود."
با این وجود، متداول‌ترین دلیل سرفه‌ها عموما ناشی از وجود مخاط در مجاری تنفسی است.
لورا بوید پزشک مراقبت‌های اولیه می‌گوید: "هنگام سرماخوردگی، مخاط در و حفره بینی و سینوس‌ها و پشت گلوی ریخته می‌شود، باعث سوزش و تحریک گلو و در نهایت سرفه می‌شود." پاکسازی سینوس مانند SinuCleanse می‌تواند به شستشوی سینوس‌ها و بهبود علائم سرفه شما کمک کند. آنتی هیستامین‌ها و اسپری بینی Claritin یا Zyrtec نیز برای خشک کردن مخاط مفید هستند.
سایر دلایل سرفه مداوم پس از اتمام دوره سرماخوردگی شامل موارد زیر است:

عفونت ثانویه (ذات الریه پس از ویروس)

گاهی اوقات بعد از ابتلا به ویروسی نظیر سرماخوردگی، سیستم ایمنی بدن به مقابله با آن می‌پردازد ممکن است دچار اختلال شود. یک عفونت باکتریایی می‌تواند در این حین وارد بدن شود که به یک درمان دوم یا متفاوت نیاز است. اگر بعد از درمان دوباره مریض شوید بیماری بسیار شدید‌تر از دوره قبل خواهد بود و ممکن است نشانه عفونت دیگری باشد.
آسم
سرفه می‌تواند در اثر آسم ایجاد شود یا وقتی بعضی از افراد دچار سرماخوردگی می‌شوند، بدن شان ممکن است پاسخ آسمی داشته باشند.
مجاری تنفسی به ریه‌ها متصل می‌شود، شنیدن صدای خس خس همراه با سرفه می‌تواند حاکی از وجود مسئله‌ای غیر از سرفه ناشی از سرماخوردگی باشد.
علائمی که باعث سرماخوردگی می‌شوند ناشی از ویروس متفاوتی هستند. موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، رفلاکس معده و سوزش سر دل ایجاد کنند.
سرماخوردگی فقط باید پنج تا هفت روز طول بکشد. اگر تب شدید شد یا احساس ناخوشایند داشتید که عدم نشانه بهبودی بود، بررسی پزشکی مورد نیاز است.
سایر نگرانی‌ها
 
سایر نگرانی‌های جدی‌تر ناشی از سرفه بیماری قلبی و سرطان ریه است، البته احتمالش بسیار نادر است.
هر فردی بدن خود را باید به خوبی بشناسد، بنابراین اگر احساس کردید چیزی درست نیست نیازمند بررسی بیشتر هستید.
علائم ارزیابی مجدد می‌تواند شامل موارد زیر شود:
• سرفه طولانی مدت و بیش از دوره انتظار
• تغییر چیزی هنگام سرفه نظیر سرفه خشک یا همراه با مخاط
• سرفه همراه با خون
مدت سرماخوردگی می‌تواند بین ۵ تا ۷ روز طول بکشد، روند بهبود می‌تواند تا ۲۱ روز ادامه داشته باشد.
عفونت‌ها با تب همراه هستند و به طور معمول هنگامی که تب برطرف شد، احتمال ابتلا به بیماری مسری کاهش می‌یابد.
برای سرفه ناشی از سرماخوردگی، دارو‌های ضد سرفه که حاوی دکسترومتورفان می‌تواند مفید باشد.
با این حال بهتر است در مصرف دارو‌های سرفه که شامل کدئین است، احتیاط شود.
دارو‌های تجویزی نیز ممکن است مؤثر باشند. سرفه‌ها در اثر تحریک گیرنده‌های موجود در گلو و ریه‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین عفونت‌ها می‌توانند حساسیت آن گیرنده‌ها را افزایش دهند. دارو‌های تجویزی وجود دارند که می‌توانند از میزان و شدت سرفه‌ها را برطرف کنند.
استفاده از اسپری‌های موضعی مانند کلراسپتیک نیز به طور کلی بی خطر هستند، اما بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.
در مورد مصرف دارو‌های گیاهی و خانگی احتیاط کنید. هر چند که توسط سازمان FDA تایید نشده اند، بنابراین در این باره باید دقت بیشتری کنید.
اگر این درمان‌ها شامل چای و عسل بود ف. مطمئنا گزینه‌های خوبی برای تسریع رند بهبود هستند.
عسل گلو را می‌پوشاند و علائم سرفه و سوزش گلو را تسکین می‌دهد. ویتامین C. یا زینک را هنگام سرفه‌های شدید مصرف کنید، اگرچه شواهد زیادی وجود ندارد که اثربخشی آن‌ها را اثبات کند.
به محض ظهور علائم سرفه و سرماخوردگی، مصرف زینک یا ویتامین C. می‌تواند تا حدودی مفید باشد. البته در مدت یا شدت سرماخوردگی تاثیری ندارند.