۰ نفر

تقویت جسم و ذهن از طریق حافظه ماهیچه‌ای

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱:۵۸
کد خبر: 430872
تقویت جسم و ذهن از طریق حافظه ماهیچه‌ای

می‌توان در کنار انجام تمرینات ورزشی در خانه، از حافظه ماهیچه‌های خود نهایت بهره را برد و ذهن خود را نیز از نو برنامه ریزی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، زمانی که یک حرکت ورزشی به صورت مکرر توسط ورزشکار انجام شود، حافظه‌ای در ماهیچه و سیستم عصبی شکل می‌گیرد که با تکرار و تمرین، قوی‌تر می‌شود. به طوری که پس از عادت کردن سیستم عصبی به آن تمرین، ورزشکار حتی پس از گذشت مدتی از کناره گیری نیز تمرین مورد نظر را به راحتی انجام می‌دهد.

الکساندر هوپ در کتاب "حافظه ماهیچه‌ای" با ارائه ۱۴ تمرین ورزشی در خانه، راه جالبی برای تغییر روند ذهن در پیش گرفته است.

در این کتاب آمده است: جسمی که با مکانیسم فوق العاده از کیلومترها رشته‌ عصبی ساخته شده را می‌توان برای انتقال پیام به منحصر به فردترین کامپیوتری که انسان مالک آن است یعنی همان مغز، استفاده کرد. فقط کافی است نگرش خود را عوض و بدنتان را سفت و قوی کنید.

شارژ قدرت حافظه ماهیچه‌ای

دست راست خود را مشت کرده و کف دست را به طرف مقابل بگیرید. انگشتانتان را مشت کرده و سپس باز کنید آن‌قدر باز و بسته کنید تا ساعدتان درد بگیرد. حال این عبارت را در حالی که به مشت کردنتان ادامه می‌دهید بگویید: «هر روز ۱۵ دقیقه حافظه ماهیچه را انجام خواهم داد».

تکرار و تکرار کنید تا جایی که دیگر نتوانید مشت خود را یک بار دیگر جمع کنید. در این حین عبارت بالا را در مغز خود ثبت و ذهنتان را شارژ قدرت کرده‌اید به طوری‌که ذهن شما زمان و ضرورت انجام هر روزه حافظه ماهیچه را درک خواهد کرد.

حافظه ماهیچه به همین سادگی است که به آستانه درد خود برسید و سپس پیام لازم را در مغز خود حک کنید. بر این اساس فهرستی از چیزهایی که می‌خواهید انجام دهید، آرزوها و علایق خود را تهیه کرده و هم تراز با چشمان خود به دیوار روبه رو بچسبانید و در حالی که طبق تمرین حافظه ماهیچه حرکت می‌کنید بر روی آن تمرکز کنید و درکنار گفتن جملات مشخص هر تمرین، آن فهرست را بخوانید.

تمرین اول: خم کردن مچ دست

آرنج دست راست خود را روی میز قرار دهید در تمام این مدت ساعد خود را صاف نگه دارید. مشت خود را روی میز خم کرده(با مقاومت) و دوباره آن را به سمت خود خم کنید (با مقاومت). دقت کنید ساعدتان را حرکت ندهید فقط مچ دست خود را حرکت دهید. آن‌قدر مچ دست خود را پایین و بالا تکرار کنید تا مچ درد بگیرد و در حین این‌که تمرین را به صورت دردناک انجام می‌دهید، دستور حافظه ماهیچه را تلگراف کنید «من وفور نعمت خواهم داشت». سپس با مچ دست دیگر ادامه دهید.

تمرین دوم: چرخاندن ساعد

مانند تمرین یک، بازوی خود را پایین و به صورت مستقیم نگه دارید و کف دست مشت شده خود را به طرف مقابل بگیرید. اکنون مشت دست را (با مقاومت) به سمت پایین ببرید و آن را تا جایی که ماهیچه ساعد برجسته شود به طرف بیرون بچرخانید. بارها و بارها انجام دهید تا در ماهیچه احساس درد کنید حال پیام حافظه ماهیچه را به کار ببرید «من سربلند هستم» سپس با دست دیگر امتحان کنید.

تمرین سوم: بالا بردن بازو

بازوهای خود را کنار بدنتان نگه دارید. حال مشت خود را که رو به بالاست به سمت شانه بیاورید (با مقاومت) تا جایی که عضله دو سر بازویی برآمده شود. بارها و بارها تکرار کنید تا ماهیچه‌هایتان احساس درد کند. حال در حین ادامه تمرین، پیام حافظه ماهیچه را به کار ببرید «من موفق می‌شوم». این تمرین بازوهای شما را سفت خواهد کرد و پیام حافظه ماهیچه را در زمین ناخودآگاه هک می‌کند.

تمرین چهارم: حرکت گردن

مستقیم به روبرو نگاه کنید. سرتان را به سمت شانه راست تا جایی که می‌توانید خم کنید (بامقاومت). حال سر خود را به سمت شانه چپ خم کنید (با مقاومت) از راست به چپ و سپس چپ به راست خم کنید و تکرار کنید تا احساس درد ماهیچه کنید. سپس پیام حافظه را مرور کنید «من اعتماد به نفس دارم» تغییر کردن کار سختی است این را بدانید و بپذیرید.

تمرین پنجم: فشار پشت بازو

مشت‌های بسته شده خود را زیر بغل‌ها نگه دارید و سپس به سختی با عضله پشت بازو به پشت مشت‌ها ضربه بزنید (با مقاومت) پشت بازوهای خود را بکشید و جمع کنید. دوباره و دوباره به سختی فشار دهید. وقتی درد گرفت پیام حافظه ماهیچه را تکرار کنید «من سالم و نیرومند هستم» 

تمرین ششم: فشار آوردن به شانه

مشت بسته شده دست راست خود را در امتداد شانه قرار داده و سپس مستقیم به سمت بالا فشار دهید (با تمام توان) این حرکت را ادامه دهید تا ماهیچه‌های شانه درد بگیرد. سپس پیام حافظه ماهیچه را شروع کنید «من یک برنده هستم».

تمرین هفتم: پارو زدن به سمت عقب 

دستان خود را به صورت کشیده با مشت‌های بسته شده رو به پایین در طرفین نگه دارید. با مقاومت ماهیچه‌های بالایی پشت خود را خم کنید. هنگامی که بالای پشت شانه‌ها درد گرفت از پیام حافظه ماهیچه استفاده کنید «من ثروت می خواهم» در حالی‌که عبارت را تکرار می کنید با بازوهای خود را به صورت عمل پارو زدن را ادامه دهید.

تمرین هشتم: جمع کردن قفسه سینه 

دستان خود را در امتداد شانه در اطراف خود نگه دارید. حال با آهستگی، مشت‌های بسته شده خود را به یکدیگر نزدیک کنید. ماهیچه‌های قفسه سینه را فشرده کنید. وقتی ماهیچه‌های قفسه سینه‌تان درد گرفت تکرار پیام حافظه ماهیچه را آغاز کنید «دنیای من با سخاوت است» هنگامی که حرکات تمرین حافظه ماهیچه را انجام می‌دهید ریه‌ها را از هوا پر کنید. به این فکر کنید که تمام چیزهایی که از زندگی می‌خواهید را به درون می‌مکید.

تمرین نهم: حرکت دادن ستون فقرات 

لبه صندلی بنشینید و دستانتان را بالای سرتان به صورت کشیده نگه دارید. حال بدون این‌که اجازه دهید لگن از روی صندلی بلند شود تا حد امکان به جلو خم شوید و سپس تا جایی که ممکن است به طرف عقب حرکت کنید. بعد پیام حافظه ماهیچه را تکرار کنید «من شاد هستم»

تمرین دهم: چرخش کمر 

روی صندلی بنشینید و تا حد امکان به طرف راست خم شوید و دستان خود را به بالا بکشید و همان طور نگه دارید. حال به طرف چپ تا جایی که ممکن است خم‌ شوید اما اجازه ندهید لگن از روی صندلی بلند شود. با هر حرکت پیام حافظه ماهیچه را تکرار کنید «من از زندگی لذت می‌برم»

تمرین یازدهم: فشردن ماهیچه‌های شکمی 

بر روی لبه صندلی خود بنشینید و روی خم کردن ماهیچه‌های شکم تمرکز کنید. ابتدا پایین سپس بالا. این حرکت را ادامه دهید تا ماهیچه‌های شکم آرام آرام درد بگیرد حالا پیام حافظه ماهیچه را در ذهن نیمه هوشیار شنوای خود ثبت کنید «من مطمئن هستم»

تمرین دوازدهم: خم کردن ران پا 

بر روی لبه صندلی بنشینید و پای راست خود را دراز کنید، حال ساق پای خود را به سمت صندلی خم کنید. این حرکت را تکرار کنید تا ماهیچه‌های ران پا درد بگیرد و سپس پیام حافظه ماهیچه را بگویید «من باید سرآمد باشم»

تمرین سیزدهم: نشست و برخاست از روی صندلی 

بر روی لبه صندلی بنشینید و به اندازه ۳۰ سانتیمتر از روی صندلی بلند شوید سپس دوباره بنشینید. آن‌قدر این عمل را تکرار کنید تا ماهیچه‌های ران درد بگیرد. سپس پیام حافظه ماهیچه را تکرار کنید «من باید کامیاب شوم»

تمرین چهاردهم: بالا بردن ساق پا 

روی لبه صندلی خود بنشینید و پای راست خود را از روی شست پا بالا ببرید. سپس به آهستگی پایین بگذارید. ماهیچه‌های ساق پای خود را خم کنید و حرکت بالا و پایین را انجام دهید تا در ساق پا احساس درد ماهیچه کنید. سپس پیام حافظه ماهیچه را تکرار کنید «من قدرتمند هستم» حس کنید که قدرت از ماهیچه‌های سخت آن جریان پیدا می‌کند و از درون بدن به داخل مغزتان بالا می‌آید.

در خاتمه ماهیچه‌ها و ذهن خود را واقعا به کار گیرید زیرا این یک برنامه همکاری است. تا آخرین ذره انرژی و نیروی باقیمانده در ماهیچه‌های ساق پای خود را کار کنید و تمام پیام‌های حافظه ماهیچه را اجرا کنید. بارها و بارها تکرار کنید.  سپس استراحت کنید.

حرکات حافظه ماهیچه را هر روز (صبح یا شب) به انجام برسانید. اگر از قبل تمرین‌های مداوم ورزشی دارید نیز آن‌ها را به جای تمرینات حافظه ماهیچه جایگزین کنید اما به یاد داشته باشید.