۰ نفر

افزایش سه برابری مرگ‌های قلبی در پی تغییرات اقلیمی

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱:۳۲
کد خبر: 429638
افزایش سه برابری مرگ‌های قلبی در پی تغییرات اقلیمی

به گفته محققان، با افزایش دما ناشی از تغییرات اقلیمی، نرخ مرگ و میر قلبی در مناطق گرم جهان افزایش می یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در این مطالعه محققان داده‌های مربوط به بیش از ۱۵ هزار مرگ قلبی را در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ در بین افراد ۱۵ سال به بالا در کویت با میانگین دمای ۲۸ درجه سانتیگراد بررسی کردند.

بررسی‌ها نشان داد در مقایسه با روزهای با میانگین دما ۳۵ درجه سانتیگراد، شمار مرگ‌های قلبی در روزهای با میانگین دمای ۴۳ درجه سانتیگراد، سه برابر بیشتر بود.

یافته‌ها نشان داد در روزهای بی نهایت گرم و داغ، نرخ مرگ در بین مردان ۳.۵ برابر و در بین زنان ۲.۵ برابر بیشتر بود. نرخ مرگ در بین افراد در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال ۳.۸ برابر بالاتر بود. این رقم در بین افراد ۶۵ سال به بالا تنها دو برابر بیشتر بود.

«باراک الاحمد»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم علاوه بر فاکتورهای پرخطری نظیر رژیم غذایی، فشارخون و استعمال دخانیات، تغییرات اقلیمی نیز ممکن است بار مرگ و میر قلبی و عروقی، بخصوص در مناطق بسیار داغ جهان، را تشدید نماید.»

محققان در این باره اینگونه توضیح می‌دهند: «زمانیکه دمای مرکزی افزایش می‌یابد، بدن از طریق انتقال خون از اعضا بدن به زیر پوست، درصدد خنک کردن خودشان برمی آید. در نتیجه این اقدام، قلب خون بیشتری پمپاژ می‌کند و تحت فشار بسیار بیشتری قرار می‌گیرد.»

به گفته الاحمد، «ما هشدار می‌دهیم که جمعیت‌های ساکن در مناطق گرم و داغ جهان در معرض ریسک بالاتر مرگ ناشی از علل قلبی و عروقی در پی گرما هستند.»