۰ نفر

باورهای غلط در پیشگیری و درمان کرونا

۱۲ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۰۵
کد خبر: 427907
باورهای غلط در پیشگیری و درمان کرونا

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر با تشریح باورهای غلط در درمان بیماری کرونا یا پیشگیری از ابتلا به آن تاکید کرد: مصرف مواد مخدر به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماریهای مانند کرونا را افزایش میدهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حمید جمعه‌پور درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر عدم ابتلای معتادان مواد مخدر به کرونا اظهار کرد: به لحاظ علمی مصرف هرگونه مواد غیرقانونی مانند مخدرها، محرکها و توهم‌زاها به هیچ عنوان مانع ابتلا به کرونا یا درمان این بیماری نمی‌شود.

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا نیز صراحتاً اعلام کرده‌اند که مصرف موادمخدر یا هرگونه مواد غیرقانونی تأثیری در بهبودی بیماری کرونا یا پیشگیری از ابتلا به آن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: موادمخدر یا محرک یا توهم‌زا باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود، مخصوصاً در افرادی که چندین نوع موادمخدر را با هم مصرف می‌کنند، عوارض مختلف از جمله ضعف سیستم ایمنی بدن کاملاً مشهود است و این افراد بیشتر مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی، عفونی و از جمله کرونا هستند.

جمعه‌پور عنوان کرد: مصرف‌کنندگان موادمخدر و افیونی از جمله تریاک، به دلیل مصرف این نوع مواد (که در واقع مسکن‌های قوی محسوب می‌شوند) به نوعی دیرتر از دیگران، متوجه عمق آسیب یا هر نوع بیماری از جمله کرونا می‌شوند.

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود:  مصرف‌کنندگان موادمخدر به دلیل آثار مصرف این نوع مواد اگر دچار تب و یا درد شوند، دیرتر از سایر افراد متوجه خواهند شد یا در صورت درک علائم بیماری در خودشان، طبق عادت، میزان مصرف موادمخدر را افزایش می‌دهند تا این علائم نیز درک نشود اما انجام این کار باعث عدم پیگیری مشکل بوجود آمده در بدن و لذا پیشروی بیماری می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه شایعات دیگری نیز به دنبال شیوع این بیماری مطرح شد، از جمله این شایعات بهبودی مبتلایان به کرونا یا پیشگیری از ابتلا به آن با مصرف الکل بود در صورتیکه مصرف هیچ نوع الکلی به صورت خوراکی، نمی‌تواند منجر به پیشگیری از بیماری یا درمان شود و کاربرد اتانول برای ضدعفونی کردن دست و محیط است.

جمعه‌پور متذکر شد: مصرف خوراکی الکل متانول نیز به هیچ عنوان نه تنها از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمی‌کند بلکه فرد مصرف‌کننده دچار علائمی همچون مسمومیت، نابینایی، کاهش هوشیاری و نهایتا می تواند منجر به مرگ وی شود.

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر در رد یکی از شایعات دیگر مبنی بر اینکه مصرف قلیان نیز منجر به مقاومت بدن در برابر ابتلا به کرونا می‌شود، گفت: بیماریهای تنفسی از جمله کرونا معمولاً ریه را درگیر می‌کنند لذا  مصرف‌کنندگان قلیان و دخانیات به دلیل بروز مشکلات در توان کارکرد سالم ریه آنها، بیشتر از افراد سالم جامعه آماده هستند تا بیماری در بدن آنها با سرعت بیشتری پیشروی داشته باشد.

وی تأکید کرد: ویروس کرونا، جدید است و هنوز اطلاعات زیادی درباره آن در دنیا وجود ندارد و مراکز تحقیقاتی متعددی در حال بررسی و شناخت رفتار این نوع ویروس هستند اما خود قلیان نیز می‌تواند فضایی برای ماندگاری ویروس و انتقال آن به سایر افراد باشد.

جمعه‌پور ادامه داد: اینکه گفته می‌شود احتمال ابتلای معتادان به بیماری کرونا کمتر از سایر افراد است نیز غلط بوده زیرا معمولاً این افراد سالها مصرف مواد داشته‌اند، به بیماری‌های همزمان دیگری نظیر بیماریهای داخلی و عفونی مبتلا هستند، رژیم غذایی نادرستی دارند و با توجه به این موارد، مصرف‌کنندگان موادمخدر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند و بیش از سایرین باید اصول بهداشتی را رعایت کنند.

مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر متذکر شد: به طور کلی می‌توان گفت هرگونه عامل خارجی مانند دخانیات که باعث اختلال در کارکرد طبیعی سیستم تنفسی انسان شود، در بلندمدت کارکرد سالم ریه‌ها و دستگاه تنفسی و ایمنی را ضعیف می‌کند.