۰ نفر

هوا راه اصلی برای انتقال ویروس کرونا نیست

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۵۷
کد خبر: 427500
هوا راه اصلی برای انتقال ویروس کرونا نیست

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه اگر میزان ایزولاسیون به ۴۰ درصد برسد به فاز کنترل بیماری می‌‌رسیم، گفت: انتقال هوایی مسیر مهمی برای انتقال نیست؛ انتظار می‌‌رود که انتقال ویروس در تابستان از هر فرد آلوده، ۱.۵ باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ دکتر علی اکبر حقدوست در گفتگوی ویدیویی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ایزولاسیون به چند درصد رسیده است، اظهار کرد: باید ببینیم متوسط ایزولاسیون هر نفر چند درصد است، ممکن است برخی افراد خود را به مدت چند هفته در خانه قرنطینه کرده باشند که این امر، ایزولاسیونی نزدیک به 100 درصد لحاظ می‌‌شود و ممکن است برخی افراد جامعه هیچ تغییری در رفتار زندگی روزمره نداشته باشند و ایزولاسیون به صفر درصد رسیده باشد. اگر میانگین این ایزولاسیون به 40 درصد برسد انتظار داریم که بتوانیم با سرعت بیشتری به فاز کنترل بیماری برسیم اما به به معنی ریشه‌‌کن شدن کامل ویروس نیست؛ اگر این ایزولاسیون به مدت چند هفته برسد انتظار می‌‌رود شاهد کاهش چشمگیر آن در کشور باشیم.

آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌‌شود؟

حقدوست درباره انتقال ویروس کرونا از طریق هوا خاطرنشان کرد: از موارد استثنا باید صرف نظر کرد. اینکه در جاهایی از طریق هوا منتقل شده است دلیل بر انتقال قطعی از طریق هوا نیست. انتقال هوایی مسیر مهمی برای انتقال نیست و در عین حال که باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم نباید وسواس بیمارگونه داشته باشیم؛ اگر ویروس به میزان جدی از طریق هوا منتقل می‌‌شد وضعیت اپیدمی در ایران و جهان به این نحو نبود و شرایط بدتر بود.

هر فرد مبتلا به کرونا چند نفر را آلوده می‌‌کند؟

حقدوست در پاسخ به این سوال که هر فرد مبتلا، چند نفر را آلوده می‌‌کند، تصریح کرد: این مسئله عمدتاً به ذات ویروس بستگی دارد و تحت عنوان شاخص R0 شناخته می‌‌شود؛ در آنفلوآنزا یک فرد بیمار، 1.5 نفر را آلوده می‌‌کند ولی کرونا مسری‌‌تر است و اگر کنترل نشود هر نفر ممکن است 3 نفر را آلوده کند.

وی ادامه داد: البته این عدد در سطح جامعه است. در داخل یک کشتی تفریحی در سواحل چین و ژاپن، R0 به 18 رسید؛ یعنی هر فرد مبتلا در آن کشتی می‌‌توانست 18 نفر دیگر را آلوده کند بنابراین اگر محیطی بسته‌ مانند زندان‌‌ها، خانه سالمندان و... باشد میزان سرایت بیماری بیشتر از سه خواهد بود. این میزان سرایت به فصل بستگی دارد و انتظار می‌‌رود که انتقال ویروس در تابستان از هر فرد آلوده 1.5 باشد.

حقدوست با بیان اینکه ویروس کرونا هیچ نقطه‌‌ای جهان را ایمن نخواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: شیوع کرونا در برخی نقاط جهان زودتر و در برخی نقاط دیرتر بروز می‌‌یابد و بستگی به این دارد که مناطق مختلف تا چه حد با کانون‌‌های آلوده ارتباط داشته‌‌اند، دوم آن که سیستم‌‌ها چقدر خوب توانسته‌‌اند بیماران را شناسایی کنند و سوم آنکه رفتار ویروس متأثر از آب و هوا نیز هست.

وی ادامه داد: در نیمکره شمالی و جنوبی رفتارهای ویروس متفاوت است، در نیمکره شمالی کمی افزایش دمای هوا باعث کمک به کنترل بیماری می‌‌شود. شاید در مناطق سردتر دنیا در چند هفته آینده که هوا معتدل می‌‌شود پیک بیماری تازه بروز پیدا کند.

آیا کرونا از طریق حیوانات نیز منتقل می‌‌شود؟

حقدوست در پاسخ به این سوال که آیا کرونا از طریق حیوان به انسان منتقل می‌‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر انسان میزبان اصلی ویروس است؛ اگر حیواناتی هم آلوده شوند میزبان فرعی و تصادفی خواهند بود. این به این معنی نیست که همه گونه‌‌های حیوانات آلوده می‌‌شوند، مثلا کرونا از سگ به انسان منتقل شده است اما میزان خطر آلوده شدن سگ نسبت به انسان کمتر است و همچنین احتمال اینکه یک حیوان، انسان را آلوده کند کمتر از انتقال انسان به انسان آن است.