۰ نفر

ارتباط اختلال حس بویایی و ابتلا به کرونا قابل اثبات نیست

۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۳۳
کد خبر: 424015
ارتباط اختلال حس بویایی و ابتلا به کرونا قابل اثبات نیست

بسیاری از بیماری‌های ویروسی می‌تواند باعث ایجاد عارضه در حس بویایی افراد شود اما ارتباط بین این عارضه با کرونا هنوز قابل اثبات نیست و نیازمند تحقیقات بیشتر است چرا که هنوز حدود دو هفته از شیوع این بیماری در کشور می‌گذرد و تحقیقی در این باره انجام نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پیام طبرسی متخصص بیماری های عفونی افزود: افزایش استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده به علت پیشگیری از بیماری کرونا در هفته های اخیر زیاد شده است و می توان ارتباط اختلال بویایی با استفاده از این مواد را نیز به عنوان یک فرضیه در نظر گرفت و بررسی کرد و ممکن است استفاده از دوز زیاد این مواد علت این عارضه باشد اما نظر دادن درباره آن احتیاج به بررسی دارد.

وی اظهار داشت: مواردی از این عارضه در حال حاضر وجود دارد اما این عارضه در زمان های دیگر نیز اتفاق می افتد و نمی توان آن را صد در صد با کرونا مرتبط دانست زیرا از علائم شایع کرونا اختلال بویایی نیست.

طبرسی ادامه داد:  بیمارانی که در این چند هفته اخیر به این خاطر به پزشک مراجعه کرده اند به صورت ناگهانی دچار اختلال در حس بویایی شده اند و در برخی موارد حس چشایی آنان نیز مختل شده است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد اختلال بویایی بعد از گذشت چند ماه به خودی خود و توسط بدن فرد بهبود می یابد و استراحت، مصرف مایعات و خواب مناسب می تواند به بهبود این التهابات کمک کند.

ویروس کرونا یا کووید – ۱۹، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به ۱۱۵ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.