۰ نفر

خطرات جدی گرسنه ماندن بعد از ورزش

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۵۹
کد خبر: 423675
خطرات جدی گرسنه ماندن بعد از ورزش

افراد زیادی به خوردن غذا بعد از ورزش توجه‌ای نمی‌کنند در صورتی که نخوردن غذا تا یک ساعت بعد از ورزش می تواند عوارض زیادی داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، شاید امروز یک ورزش عالی انجام داده باشید و احساسی را در خودتان پیدا کنید که تا به حال تجربه اش را نداشتید اما این حس خوب فقط برای مدت زمان کوتاهی در شما اثر و ماندگاری دارد. چیزی که باعث می شود تا این حس در شما ادامه دار باشد، وعده غذایی بعد از ورزش است. معمولاً سعی می کنید که مدت زمان بیشتری را صبر کنید تا به حالت ریکاوری برسید و بعد شروع به خوردن کنید. خوردن شما بعد از ورزش ارتباط زیادی با توانایی و قدرت و بازیابی عضلاتتان دارد.

اگر بخواهید نتایج حاصل از ورزش را به حالت حداکثری برسانید، باید به بدنتان به اندازه کافی فرصت ریکاوری بدهید. خوشبختانه مصرف صحیح غذا بعد از 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از ورزش می تواند بازیابی عضلات را سرعت ببخشد و الکترولیت های از دست رفته را از طریق عرق و کم آبی جبران کند.

در این قسمت  مواردی را به شما معرفی خواهیم کرد که در صورت فاصله انداختن زیاد بین غذا و ورزش با آن مواجه خواهید شد.

عوارض گرسنگی بعد از ورزش 

سوزش عضلات

تا یک ساعت بعد از ورزش کردن وقت دارید که چیزی میل کنید. اگر بیشتر از این زمان صبر کنید، کم کم فرصت خود را از دست می دهید. به این معنا که بهره برداری کامل را از ورزش به دست نمی آورید و در نتیجه سوخت و ساز بدن شما در حالت نامناسبی انجام می شود و احساس خستگی و سوزش عضلات به شما روی می آورد. پس حتما در این یک ساعت زمانی که دارید، مواد غذایی را برای دریافت انرژی مصرف کنید.

سوزش عضلات

تامین نشدن عضلات

طبق مطالعات انجام شده مصرف یک وعده غذایی یا میان وعده حاوی پروتئین و کربوهیدرات ها نیم ساعت بعد از ورزش می تواند خستگی عضلات را از بین ببرد و زمانی که عضلات برای ترمیم نیاز دارند را در طول ورزش شدید کاهش دهد. اگر سوخت کافی به بدن نرسد، عضلات شما قادر نخواهند بود آن طور که باید ریکاوری شوند و در نتیجه ضعیف باقی خواهند ماند. 

قدرت کافی نداشتن در تمرین بعدی

اگر در این یک ساعت زمان بعد از ورزش غذای کافی و مغذی را به بدنتان نرسانید، می توانید عضلات خود را بازیابی کنید. در نتیجه در جلسه بعدی ورزش قدرت کافی را برای لیفت وزنه ها نخواهید داشت. مصرف پروتئین بعد از ورزش به شما کمک می کند تا قدرت خود را در جلسات بعدی افزایش دهید.

دریافت نکردن پروتئین به اندازه کافی

عضلات شما برای بازیابی نیاز به پروتئین دارند. اگر بعد از ورزش کردن مدت زمان زیادی را صبر کنید و پروتئین مصرف نکنید، بعد از این زمان هم نمی توانید پروتئین کافی را به بدن برسانید. یعنی جذب بدن شما بعد از این زمان مشخص از لحاظ جذب پروتئین کاهش پیدا می کند.

پروتئین

آهسته شدن عملیات ترکیب پروتئینی

طبق مطالعات انجام شده وقتی که مصرف وعده غذایی یک ساعت بیشتر بعد از ورزش طول بکشد، گلیکوژن به اندازه کافی ذخیره نمی شود و عملیات ترکیب پروتئینی با سرعت بسیار پایین انجام می گردد و در نتیجه بدن نمی تواند بعد از تخریب عضلانی، خود را بازیابی کند. مصرف بادام زمینی یا شیک پروتئینی بعد از تمرین، بسیار مفید و کارآمد خواهند بود. 

احساس خستگی

اگر یک ساعت بعد از ورزش به اندازه کافی غذا به بدن نرسانید، احساس خستگی شدیدی به شما رو می آورد زیرا اندورفین کاهش پیدا می کند و دیگر احساس انرژی زیاد در شما یافت نخواهد شد و در نتیجه احساس خستگی و ضعف به شما غلبه می کند.

کار کشیدن از قسمت های آسیب دیده بدن

غذا نخوردن به اندازه کافی بعد از ورزش می تواند باعث شدت پیدا کردن قسمت های آسیب دیده بدن شود زیرا عضلات قادر نیستند خود را آنطور که باید بازیابی کنند و در نتیجه این آسیب دیدگی ها باعث می شود که به طور کامل از باشگاه رفتن صرف نظر شود که اصلا اتفاق خوبی نخواهد بود . پس هر چه سریع تر بعد از ورزش سوخت بدن خود را تامین کنید و آب بدن را به سرعت برگردانید.

غذا بعد ورزش

جایگزین شدن الکترولیت ها

الکترولیت ها و مواد معدنی مثل سدیم، کلسیم و پتاسیم در طی عرق کردن از بدن شما خارج می شوند و در نتیجه اگر بعد از از بین رفتن این مواد معدنی، نوشیدنی و خوردنی حاوی پروتئین مصرف نکنید، نمی توانید مواد مغذی از دست رفته را دوباره جایگزین کنید. حتما بعد از ورزش یک عدد موز بخورید تا پتاسیم از دست رفته بدنتان جبران شود.

کم آبی بدن

مصرف نکردن آب بعد از ورزش با وجود عرق کردن زیاد، آسیب زیادی به بدن وارد می کند. عضلات شما با استفاده از آب و سایر مایعات سرعت ریکاوری بالاتری پیدا می کنند و در نتیجه سریعاً بعد از ورزش یک بطری آب به بدن برسانید. 

ضعف عضلات در گذشت زمان

اگر تا یک ساعت بعد از ورزش مواد مغذی را به بدن نرسانید، عضلات شما با ضعف شدیدی روبرو خواهند شد که به مراتب تشدید پیدا می کند. اگر بعد از ورزش مدت زمان زیادی را تا غذا فاصله دهید، سلامت شما در معرض خطر قرار می گیرد پس سریعا کربوهیدرات سالم و پروتئین را به بدن خود برسانید.