۰ نفر

آیا مشکل بویایی و چشایی ارتباطی به ویروس کرونا دارد؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۵۶
کد خبر: 423308
آیا مشکل بویایی و چشایی ارتباطی به ویروس کرونا دارد؟

دبیر انجمن جراحان راینولوژی ایران اعلام کرد که متخصصان در حال بررسی ارتباط مشکلات بویایی و چشایی گزارش شده با ویروس کرونا جدید هستند و هنوز این ارتباط به طور قطعی اثبات نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید علی رضا مصباحی درباره موارد مطرح شده در مورد مشکل بویایی و چشایی برخی شهروندان در روزهای اخیر و ارتباط احتمالی آن با ویروس کرونا جدید بیان کرد: ویروس کرونا یک ویروس جدید و با ویژگی‌های خاص خود است. وقتی با یک ویروس جدید مواجه می‌شویم، برخی رفتارهای آن برای ما قابل پیش بینی نیست و با گذشت زمان می‌توانیم مشکلات ناشی از آن را شناسایی کنیم.

دبیر انجمن جراحان راینولوژی ایران افزود: از زمانی که این بیماری در کشور ما شایع شده با گروه متخصصان گوش و حلق و بینی که با بیماران دارای مشکلات بویایی و چشایی دارند، مواجه می‌شویم. یکی از مسائلی که مطرح می کنند، شیوع بالای اختلالات بویایی است.

مصباحی تصریح کرد: با توجه به مقالات معتبر منتشر شده، یکی از خصوصیات مطرح شده در مورد ویروس کرونا این است که به بافت عصبی علاقه دارد و می‌تواند آن را درگیر کند. در نتیجه این اتفاق می‌تواند از طریق مخاط بویایی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: یکی از تئوری‌هایی که در این زمینه مطرح شده، این است که اختلال بویایی ممکن است به خاطر درگیری بافت بویایی در بینی با ویروس باشد. حالا اینکه این موضوع چقدر اهمیت دارد و خطرناک است را نمی‌دانیم. حتی درباره برگشت پذیری یا برگشت ناپذیری بویایی هم چیزی نمی‌دانیم و در حال حاضر بیماران را رصد کرده و موارد مختلف را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم پاسخ بدهیم.

تاثیر کرونا بر بویایی هنوز اثبات نشده است

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: اصولا برخی ویروس‌ها علاقه خاصی به مخاط بویایی دارند و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. حتی برخی بیماران می‌گویند که بعد از یک سرماخوردگی ساده، بویایی خود را از دست داده‌اند. در نتیجه این تئوری اثبات شده که برخی ویروس‌ها باعث تخریب مخاط بویایی می‌شوند و امکان دارد ویروس کرونا جدید هم این کار را انجام بدهد، اما همچنان تایید آن با گذشت زمان مشخص می‌شود. این موضوع هنوز اثبات نشده و نمی‌توانیم بگوییم اختلالات بویایی ناشی از بیماری کووید ۱۹ است. متخصصان در کل کشور به این موضوع حساس شده‌اند و در حال جمع آوری اطلاعات در این زمینه هستند.

مصباحی اظهار کرد: مردم در زمینه اختلالات بویایی خیلی نگران نباشند؛ زیرا زمانی افراد مشکوک به ابتلای کووید ۱۹ هستند که سایر علائم شایع مثل تب، بدن درد، سرفه‌های خشک و تنگی نفس را داشته باشند و اینکه فردی فقط اختلالات بویایی داشته باشد، دلیلی بر ابتلا به کووید ۱۹ نیست.

افراد با مشکل بویایی به پزشک مراجعه کنند

دبیر انجمن جراحان راینولوژی ایران گفت: افرادی که فقط مشکل بویایی دارند هم باید به پزشک مراجعه کنند؛ زیرا اختلالات بویایی علت‌های مختلفی دارد. می‌توان با تجویز برخی داروها به درمان یا پیشگیری از پیشروی بیماری جلوگیری کرد.

استفاده خودسرانه از داروهای کورتون‌دار ممنوع

وی درباره داروهایی که در مورد درمان اختلالات بویایی مصرف می‌شود و اغلب آنها کورتون‌دار است و این موضوع می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود، بیان کرد: با توجه به اپیدمی موجود، مصرف داروهای استروئیدی را به طور جدی نهی می‌کنیم. باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد و متخصصان بارها گفته‌اند که مصرف این داروها به صلاح نیست. برخی افراد به محض علائم سرماخوردگی یا بدن درد، بلافاصله آمپول دگزامتازون می‌زنند یا از سایر داروهای کورتون استفاده می‌کنند و بارها اعلام شده که این داروها عوارض جدی دارد. یکی از درمان‌هایی که برای حل مشکل بویایی تجویز می‌شود، استفاده از داروهای کورتون‌دار است؛ اما در شرایط فعلی با احتیاط باید از داروهای کورتون‌دار استفاده کنیم.

مصباحی اظهار کرد: داروهای کورتون موارد مصرف خود را دارد و حتما باید توسط پزشک تجویز شده و از مصرف خودسرانه این داروها به طور جدی باید خودداری شود.

در روزهای اخیر موارد متعددی مبنی بر اختلالات بویایی و چشایی در مناطق مختلف کشور و به خصوص استان‌هایی که درگیری بیشتری با ویروس کرونا جدید دارند، گزارش شده است.

تاکنون ۷ هزار و ۱۶۱ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۳۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین تعداد بهبود یافتگان به دو هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است.