۰ نفر

نور خورشید موجب کاهش فشارخون می‌شود

۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 422669
نور خورشید موجب کاهش فشارخون می‌شود

قرارگیری در معرض نور خورشید با کاهش فشارخون مرتبط است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در این مطالعه جدید محققان فشارخون بیش از ۳۴۲ هزار بیمار را در حدود سه سال بررسی کردند. فشارخون افراد با گزارشات مربوط به دمای هوای محیط بیرونی و اشعه ماورابنفش (UV) که هر ماه اندازه گیری می‌شد مطابقت داده شد.

محققان دریافتند قرارگیری در معرض اشعه UV نورخورشید با کاهش فشارخون سیستولیک (عدد اول به هنگام خوانش فشارخون) بدون توجه به دما مرتبط است.

«ریچارد ولر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ادینبرگ اسکاتلند، در این باره می‌گوید: «می دانیم که تغییر فصل موجب تغییر در فشارخون می‌شود و فاکتورهای نظیر دما و ویتامین D را با آن مرتبط می‌دانستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «اما مطالعات مکرر در اثبات تأثیر ویتامین D در کاهش فشارخون ناموفق بوده اند. اکنون یافته‌های ما نشان می‌دهد درست است دما هم در فشارخون تأثیر دارد، اما تنها به دلیل اشعه UV است که فشارخون با ایجاد تغییر فصل تغییر می‌یابد.»

به گفته محققان، تاثیر نورخورشید بر افراد سفیدپوست در مقایسه با افراد سیاهپوست به مراتب بیشتر است.

اما محققان تاکید می‌کنند قبل از قرارگیری در معرض نورخورشید از ضدآفتاب استفاده نمایید چراکه اشعه UV در ابتلا به سرطان پوست نقش دارد. طبق اعلام آکادمی درماتولوژی آمریکا، بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر از قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید بپرهیزید و حتماً از ضدآفتاب های با SPF 30 یا بالاتر استفاده نمایید.