۰ نفر

آن­چه لازم است مردم درباره­ کروناویروس جدید بدانند

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۳۷
کد خبر: 421016
آن­چه لازم است مردم درباره­ کروناویروس جدید بدانند

عضو کمیته کارورزی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به شاخص‌ترین علایم کروناویروس، توضیحاتی در رابطه به نحوه تست کرونا و همچنین نگهداری از بیمار مبتلا به کرونا در منزل ارایه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امیرهومن هویدایی در یادداشتی که در اختیار قرار داد، با تشریح نوع کرونا ویروس 2019 یا  COVID-19  آورده است:

بیماری کروناویروس 2019 یا همان "COVID-19" عفونتی است که در اثر نوع خاصی از ویروس ایجاد می شود و اولین بار در اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین ظاهر شد. افراد مبتلا به COVID-19 می توانند دچار تب ، سرفه یا مشکل تنفسی شوند. مشکلات مربوط به تنفس هنگامی اتفاق می افتد که عفونت روی ریه ها اثر بگذارد و باعث ایجاد پنومونی (ذات الریه) شود.

علائم COVID-19 چیست؟

علائم معمولاً چند روز پس از آلوده شدن فرد به ویروس شروع می شود. اما در بعضی از افراد ممکن است این علائم دیرتر ظاهر شود.

علائم شامل موارد زیر است:

     تب

     سرفه

     مشکل تنفسی

     احساس خستگی

     درد عضلانی

برخی از افراد هیچ علامتی ندارند، یا فقط علائم خفیف دارند. اما در برخی دیگر، COVID-19  می تواند منجر به مشکلات جدی مانند ذات الریه، عدم دریافت اکسیژن کافی و حتی مرگ شود. این مورد بیشتر در افرادی که مشکلات دیگری مانند بیماری های زمینه ای دارند قابل انتظار است.

آیا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تب همراه با سرفه یا مشکل تنفسی دارید یا ممکن بوده در معرض COVID-19 قرار گرفته باشید، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر شما 14 روز قبل از مریض شدن در چین حضور داشته اید یا اگر در اطراف شخصی بوده اید که ویروس داشته است ممکن است در معرض COVID-19 قرار گرفته باشید.

اگر علائم شما شدید نیست ، بهتر است قبل از مراجعه به پزشک، با سامانه تلفنی  190 و 4030 تماس بگیرید. آنها می توانند به شما بگویند چه کاری انجام دهید و به کجا بروید. در صورت نیاز به مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان، باید از ماسک بر روی صورت و دهان خود استفاده کنید. همچنین ممکن است هنگام ویزیت شما را از سایر بیماران جدا کنند.

اگر به شدت بیمار هستید و باید فوراً به بیمارستان بروید، با اورژانس 115 تماس بگیرید. به این ترتیب کادر درمانی می‌توانند در حین اقدام برای مراقبت از شما از دیگران نیز محافظت کنند.

پزشک شما معاینه را انجام داده و در مورد علائم شما سؤال می کند. آنها همچنین سؤالاتی را در مورد محل زندگی شما و همچنین اینکه آیا با افرادی که ممکن است بیمار باشند یا با حیوانات ارتباط داشته اید ، خواهند بپرسید. با دقت و به­ طور صحیح به همه سوالات پاسخ دهید.

آیا به آزمایش نیاز دارم؟

بله. اگر پزشک شما مشکوک به COVID-19 باشد ، آنها آزمایشاتی روی نمونه های مایعات گرفته شده از داخل بینی و دهان یا خون شما انجام می‌دهند. همچنین ممکن است مایعات از ریه‌های شما و همچنین ادرار و مدفوع شما آزمایش شود تا مشخص شود که مبتلا به COVID-19  یا عفونت دیگری هستید.

پزشک ممکن است برای بررسی ریه‌های شما، از تصویربرداری قفسه سینه مانند عکس ساده یا سی تی اسکن نیز استفاده کند.

COVID-19  چگونه درمان می‌شود؟

بسیاری از افراد مبتلا به COVID-19 فقط بیماری خفیف دارند و تا زمانی که بهتر شوند می‌توانند در خانه استراحت کنند. اگر بیماری شدیدتری دارید، ممکن است لازم باشد در بیمارستان، شاید در بخش مراقبت‌های ویژه یا همان ICU بمانید. هنوز درمان خاصی به طور کامل برای عفونت وجود ندارد، اما پزشکان و پرستاران بیمارستان می‌توانند بر وضعیت تنفس و سایر عملکردهای بدن شما نظارت و آن­ها را پشتیبانی کنند و شما را در حد امکان در بهترین شرایط سلامتی نگه دارند.

ممکن است اگر تنفس بسیار سختی دارید به شما اکسیژن اضافی متصل شود تا بتوانید به راحتی تنفس کنید یا حتی به دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) وصل شوید.

آیا می‌توان از COVID-19 پیشگیری کرد؟

مواردی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا احتمال ابتلا به COVID-19 را کاهش دهید.

برخی از کارشناسان توصیه می کنند در صورت لزوم از سفر به مناطق آلوده خودداری کنند. اگر در آنجا زندگی می کنید یا به آنجا مسافرت می کنید، سعی کنید از افرادی که هر کدام از علائم COVID-19 را دارند، دوری کنید. همچنین می‌توانید با شستن بیش­تر دستان خود با آب و صابون از خود محافظت کنید.

دستورالعمل نحوه شستن دست‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری:

     دستان خود را مرطوب کنید و صابون را روی آنها بگذارید

     دستان خود را حداقل برای 20 ثانیه روی هم مالش دهید. حتما مچ دست، ناخن­‌ها و بین انگشتان خود را تمیز کنید.

     دستان خود را بشویید.

     دستان خود را با یک حوله کاغذی که می‌توانید آن را دور بیاندازید، خشک کنید.

    اگر در نزدیکی سینک نیستید، می‌توانید از ژل دستی برای تمیز کردن دستان خود استفاده کنید. ژل‌هایی که الکل در آنها وجود دارد، بهترین کارایی را دارند. اما بهتر است در صورت امکان دستان خود را با صابون و آب بشویید.

همچنین می توانید با دوری از حیوانات و بازارهایی که محصولات حیوانی را می فروشند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید. گوشت خام نخورید و غذایی را که احتمالا با حیوانات در تماس بوده بدون شستشو یا جوشاندن آن، نخورید.

قابل توجه است که افراد باید از انتشار هرگونه توصیه پیشگیرانه و درمانی طب سنتی و مکمل در این زمینه که از مراجع معتبر اعلام نشده است، خودداری کنند. مرجع اعلام هرگونه توصیه در این مورد، پیرامون بیماران کرونا، وزارت بهداشت است.

اگر شخصی در خانه شما COVID-19 دارد ، مواردی وجود دارد که می توانید از خود محافظت کنید:

     فرد بیمار را از دیگران دور نگه دارید. بیمار باید در یک اتاق جداگانه بماند و در صورت امکان از یک حمام جداگانه استفاده کند.

     از ماسک صورت استفاده کنید. فرد بیمار هنگام قرار گرفتن در یک اتاق مشترک با سایر افراد باید از ماسک استفاده کند. اگر مراقب شخص بیمار هستید، می‌توانید هنگام حضور در اتاق بیمار، خود نیز با پوشیدن ماسک از خودتان محافظت کنید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که فرد بیمار نتواند ماسک بپوشد.

    در مورد مایعات بدن بسیار مراقب باشید. اگر با خون، مخاط یا سایر مایعات بدن بیمار در تماس هستید، از گان، دستکش و ماسک یکبار مصرف استفاده کنید. اگر مایعات بدن به پوست شما برخورد کنند، بلافاصله دستان خود را با صابون بشویید.

    تمیز کردن چیزهایی که زیاد لمس می شوند بسیار مهم است. این شامل پیشخوان‌ها، میز کنار تختخواب، میز کار، کامپیوتر، تلفن و سطح حمام است.

    دست‌ها را بشویید؛ دست‌های خود را اغلب با صابون و آب بشویید.

از آنجا که در مورد این ویروس به مرور اطلاعات بیشتری کسب می‌کنیم، توصیه‌های متخصصان نیز تغییر می‌کند. برای دریافت جدیدترین اطلاعات در مورد چگونگی محافظت از خود، با پزشک یا مسئولان مراکز بهداشت عمومی خود مشورت کنید. استفاده از اطلاعیه­‌های معتبر سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاعات بیش­تری در اختیار شما قرار خواهد داد.