۰ نفر

سرماخوردگی کرونا ویروسی

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۱۱
کد خبر: 419920
سرماخوردگی کرونا ویروسی

گرچه شنیدن نام ویروس کرونا ممکن است شما را به یاد یک بیماری مرگبار و علاج‌ناپذیر بیندازد، اما اغلب ویروس‌های کرونا خطرناک نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ که بیماری ناشی از آن کووید-۱۹ نامیده شده است، مسئول شیوع اخیری است که از چین شروع شد و تا به حال به مرگ بیش از ۲۷۰۰ نفر انجامیده است. دو نوع ویروس کرونا هم در سال‌های پیش بیماری‌های مرگباری ایجاد کرده‌اند:

- یکی کروناویروس عامل سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی)  که شیوع آن در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ به بیماری ۸۰۹۸ نفر و مرگ ۷۷۴ نفر انجامید (یعنی ۱۰ درصد مرگ‌ومیر). افراد بالای ۶۵ ساله به خصوص به این ویروس آسیب‌پذیر بودند و بالای نیمی از افرادی که شیوع آن درگذشتند در این گروه سنی بودند.

- دیگری کروناویروس عامل مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) که شیوع آن در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی شروع شد و  حدود یک سوم افراد مبتلا به آن در گذشتند. در مجموع کمتر از ۲۰۰۰ مورد ابتلا به کروناویروس که ظاهرا مخزن آن شترها بود، گزارش شد و ۳۶ درصد مبتلایان مردند.

اما به جز این سه مورد، بقیه ویروس‌های کرونا (۴ نوع) عفونت خفیف بینی، سینو‌س‌ها و گلو ایجاد می‌کنند و باعث سرماخوردگی معمولی می‌شوند. تقریبا هر کسی دست کم یک بار در زندگیش، معمولا در سنین پایین، دچار عفونت با این انواع کروناویروس می‌شود. سرماخوردگی‌های کروناویروسی در پاییز و زمستان شایع‌تر هستند، اما ممکن است در هر زمانی از سال رخ دهند.

درمان هم در این مورد مانند هر سرماخوردگی دیگری تسکین علائم است تا زمانی که دوره بیماری به اتمام برسد.