۰ نفر

مخاطرات کرونا برای جنین

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۰۴
کد خبر: 419910
مخاطرات کرونا برای جنین

همزمان با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان بسیاری از بانوان باردار نگرانی هایی قابل توجه درباره سلامتی جنین خود دارند. با توجه به جدید بودن این گونه از کرونا و کمبود اطلاعات مستند، برخی پرسشهای زنان باردار بی پاسخ مانده اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده(DCDC) پاسخهایی برای پرسشهای بانوان باردار منتشر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، طبیعی است که در شرایط یک اپیدمی خطرناک، زنان باردار نگران شرایط خود باشند. اما رسیدن به پاسخ های مستند می تواند آرامش از دست رفته بانوان باردار را تا حدودی بازگرداند. در ادامه به بررس پاسخهایی می پردازیم که از سوی سی دی سی ارائه شده اند(فراموش نکنید که اطلاعادت درباره بارداری حین ابتلا به کرونا بسیار محدود است و با رعایت نکات بهداشتی می توان به سلامت بانوان باردار و جنین امیدوار بود) :

آیا زنان باردار مستعد ابتلا به عفونت هستند یا در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید قرار دارند؟ عوارض مرگ و میر با COVID-19  در زنان باردار در مقایسه با عموم مردم بیشتر است؟

ما از گزارشهای علمی منتشر شده درباره  نرخ حساسیت زنان باردار به COVID-19 اطلاعات چندانی نداریم. اما می دانیم که زنان باردار دچار تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی می شوند که ممکن است آنها را در معرض عفونت های تنفسی ویروسی ، از جمله COVID-19 حساس تر کند. اما بهتر است بدانیم که زنان در برابر بسیاری دیگر از ویروس ها مثل آنفولانزا در دوران بارداری حساس تر هستند. بنابراین نمی توان آسیب پذیری زنان در برابر عفونت های ویروسی تنفسی عجیب و غیرمترقبه ارزیابی کرد. توصیه می شود زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به عفونت از روشهایی مانند شستن دستها و مراقبت از خود برای پیشگیری از سرماخوردگی و کاهش تماس فیزیکی با اطرافیان تبعیت کنند.

آیا زنان باردار مبتلا به COVID-19 در معرض خطر عواقب خطرناک بارداری هستند؟

ما در مورد پیامدهای بارداری پرخطر در زنان باردار  مبتلا به COVID-19 اطلاعاتی نداریم. در موارد ابتلا به عفونت با سایر کروناویروسهای مرتبط(سارس و مرس) در دوران بارداری، شواهدی در دست بود که در صورت عدم رعایت نکات تجویز شده از سوی پزشک خطراتی مثل سقط جنین و زایمان زودرس افزایش می یابد. در ضمن می دانیم که تب های بالا در سه ماهه اول بارداری می تواند خطر بروز نقایص خاص هنگام تولد را افزایش دهد.

در صورتی که یکی از پرسنل مراقبت های بهداشتی مراقبت از بیماران مبتلا به COVID-19 باردار باشد  در معرض خطر جدی قرار دارد؟

فراموش نکنیم که به هر حال همه پرسنل مراقبت های بهداشتی فعال در بخش مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا در خطر قرار دارند. اما این خطر با رعایت اصول مهم بهداشتی قابل کنترل است. درباره پرسنل باردار، آنها باید دستورالعمل های ارزیابی ریسک و کنترل عفونت را دنبال کنند. همانطور که اشاره شد اطلاعات در مورد COVID-19 در بارداری بسیار محدود است. در صورت امکان بر اساس در دسترس بودن کارمندان ، محدود کردن قرار گرفتن پرسنل باردار در معرض مستقیم تماس با بیماران کرونا می تواند بسیار موثر باشد.

آیا زنان باردار مبتلا به COVID-19 می توانند ویروس را به جنین یا نوزاد خود منتقل کنند ؟

 تصور می شود ویروسی که باعث COVID-19 شود ، عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و از طریق قطرات تنفسی گسترش می یابد. این که آیا یک زن باردار مبتلا به COVID-19 می تواند ویروسی را که باعث COVID-19 به جنین خود یا نوزادان (قبل ، حین یا بعد از زایمان) منتقل کند ، هنوز مشخص نیست. با این حال ، در سری موارد محدود اخیر کودکانی که از مادران مبتلا به COVID-19 متولد شده اند لزوما مبتلا نبوده اند.علاوه بر این ، ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر تشخیص داده نشده است.

آیا نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به COVID-19 در دوران بارداری در معرض خطر تولد زودرس قرار دارند؟

براساس گزارش موارد محدود ، پیامدهای نامطلوب کرونا(به عنوان مثال ، زایمان زودرس) در بین  برخی از مادران مبتلا دیده شده است. این حال ، هنوز مشخص نیست که این پیامدهای مربوط به عفونت مادر بوده یا به خاطر تاثیر ویروس روی جنین. با توجه به داده های محدود مربوط به COVID-19 در دوران بارداری سایر عفونت های ویروسی تنفسی در دوران بارداری ، مانند آنفولانزا ، با پیامدهای جانبی برای نوزاد از جمله وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس همراه بوده است. علاوه بر این ، داشتن سرماخوردگی یا آنفلوانزا با تب بالا در اوایل بارداری ممکن است خطر ابتلا به برخی از نقایص هنگام تولد را افزایش دهد.

آیا این خطر وجود دارد که COVID-19 در یک زن باردار یا نوزاد بتواند اثرات طولانی مدت بر سلامت و رشد نوزادان داشته باشد؟

تا این لحظه با توجه به جدید بودن کرونا هیچ تحقیق مستدل و منطقی درباره عوارض بلندمدت ویروس کرونا روی نوزادان مشاهده نشده است. درواقع اطلاعاتی دقیق در دست نیست. تنها چیزی که می دانیم احتمال زایمان زودرس یا وزن پایین نوزاد است.

آیا  مادر مبتلا به  COVID-19 در دوران شیردهی نوزاد شیرخوار را مبتلا می کند؟

انتقال انسان به انسان از طریق تماس نزدیک با شخصی که COVID-19 تأیید شده است و تصور می شود که عمدتا از طریق قطرات تنفسی ایجاد می شود که فرد مبتلا هنگام سرفه یا عطسه  منتشر می کند. در سری موارد محدودی که تا به امروز گزارش شده است ، هیچ شواهدی از وجود ویروس در شیر زنان مبتلا به COVID-19 یافت نشده است. درواقع اطلاعی در مورد انتقال ویروس  COVID-19 از طریق شیر مادر وجود ندارد.