۰ نفر

انتخاب‌های غذایی مفید برای سالمندان

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۱۴
کد خبر: 419350
انتخاب‌های غذایی مفید برای سالمندان

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی است که سلامت افراد سالمند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رژیم غذایی نامناسب با شروع بیماری‌هایی چون دیابت مرتبط است و بیماری‌های پیشرونده از قبیل پوکی استخوان ممکن است با نوع مواد غذایی مصرفی ارتباط داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه، کمبود مواد مغذی اغلب مشکلی شایع در میان سالمندان است که دلیل آن فاکتورهایی همچون نبود تنوع کافی در رژیم غذایی و کاهش میزان مواد مغذیِ دریافتی است.

مصرف خوردنی‌های مختلف و متنوع می‌تواند مواد مغذی مورد نیازِ بدن سالمندان را برای حفظ سلامت آنها تامین کند.

نشریه Theoaklandpress در گزارشی تازه به برخی از مواد غذایی مفید برای سالمندان اشاره کرده که به شرح زیر است:

مواد غذایی مناسب برای مغز: خوراکی‌هایی از قبیل آووکادو، سبزیجات برگ‌دار، تخمه آفتابگردان و ماهی سالمون منبع غنی از ویتامین E، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا 3 و دیگر مواد مغذی هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر کمک کند.

مواد غذایی ضد التهابی: خوراکی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 به پیشگیری از التهاب که می‌تواند عامل بروز سرطان و آرتریت روماتوئید باشد، کمک می‌کنند. به همین خاطر مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 همچون ماهی سالمون هفته‌ای دو بار در هفته به ویژه برای این گروه سنی توصیه می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ریزمغذی‌هایی همچون انواعی از ویتامین‌های مهم هستند که مصرف آن‌ها برای سلامتی مفید است.  

خوراکی‌های افزایش دهنده انرژی: مصرف غلات میزان انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

مواد غذایی مفید برای استخوان: مواد غذایی سرشار از کلسیم از قبیل شیر، ماست و پنیر مانع از تحلیل رفتن بافت استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.

خوراکی‌های تقویت کننده سیستم گوارشی: سیستم گوارش با افزایش سن کند می‌شود و این درحالیست که جداره دستگاه گوارش ضخیم‌تر می‌شود. مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر روند هضم مواد غذایی را بهبود داده و سطح کلسترول خون را به طور طبیعی کاهش می‌دهد.

خوراکی‌های سرشار از آهن: نبود سطح کافی از آهن در بدن باعث می‌شود فرد احساس خستگی کند. پنیر سویا، اسفناج، عدس و تخمه کدو از جمله مواد غذایی سرشار از آهن محسوب می‌شوند.