۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کرونا چیست؟ در صورت بروز علائم چه باید کرد؟

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۲۴
کد خبر: 418504
کرونا چیست؟ در صورت بروز علائم چه باید کرد؟

ویروس کرونا که آغاز شیوع آن در ووهان چین بوده، چیست؟ عامل این بیماری یکی از اعضای خانواده ویروس‌های تاجدار است، آن هم نوعی که هرگز پیش از این وجود نداشته است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ ویروس کرونای جدید مانند سایر اعضای خانواده ویروس‌های تاجدار از حیوانات به انسان منتقل شده است؛ بیشتر کسانی که در ابتدا به آن آلوده شدند یا در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوا نن در مرکز ووهان کار می‌کردند، برخی دیگر عده‌ای بودند که غذاهای دریایی را تمیز کرده و به فروش می‌رساندند.

ویروس کرونا چه علائمی ایجاد می‌کند؟

این ویروس می‌تواند باعث ذات الریه شود. در این رابطه گزارش شده: افرادی که به این بیماری دچار شده‌اند علائمی همچون سرفه، تب و مشکلات تنفسی نشان داده‌اند. در صورت عدم کنترل یا درمان این بیماری می‌تواند علائمی همچون نارسایی‌های اندام‌های درونی نیز از خود بروز دهد. از آنجا که این بیماری نوعی ذات الریه (پنومونی) ویروسی است، مصرف آنتی بیوتیک‌ها در بهبود آن اثرگذار نیست. در حال حاضر داروهای ضد ویروسی که برای آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می‌گیرد در روند درمان و بهبود این بیماری موثر واقع نشده است. در واقع بهبودی در این بیماری به قدرت ایمنی بدن بستگی دارد. بسیاری از کسانی که جان خود را از دست داده‌اند سیستم ایمنی و دفاعی ضعیفی داشته‌اند.

آیا در صورت مشاهده سرفه باید به پزشک مراجعه کنم؟

بسیاری از پزشکان در کشورهای مختلف، مسافران وارد شده از خاک اصلی چین، تایلند، ژاپن، جمهوری کره، هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور، مالزی یا ماکائو را برای مدت ۱۴ روز مورد بررسی‌های دقیق قرار می‌دهند. اما به طور عادی افرادی که همزمان دچار سرفه، تب و تنگی نفس می‌شوند حتی در صورتی که این علائم بسیار خفیف باشد باید با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند.

آیا ویروس از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است؟

کمیسیون بهداشت ملی چین انتقال انسان به انسان این ویروس را تایید کرده و این قابلیت انتقال به سرعت در شهر ووهان گسترش یافته و حتی به کشورهای دیگر هم منتقل شده است.

چند نفر تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند؟

آمار اعلام شده از سوی چین تا به امروز ۲ هزار و ۱۱۸ قربانی در اثر ابتلا به این بیماری بوده است. مقامات بهداشت چین در کل ۷۴ هزار و ۵۷۶ مورد ابتلا به این ویروس را در سرزمین اصلی اعلام کرده‌اند، مقامات بهداشت این کشور همچنین عنوان کرده‌اند که تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر نیز بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونای جدید تاکنون حداقل به ۲۸ کشور دیگر نیز گسترش یافته است؛ در ژاپن ۶۰۷ مورد ابتلا از جمله ۵۴۲ مورد از یک کشتی دریایی متصل به یوکوهاما اعلام شده که در عین حال سه قربانی نیز داشته است. هنگ کنگ، تایوان، فرانسه، فیلیپین و ایران نیز قربانیانی داشته‌اند. 

چرا این ویروس بدتر از آنفلوآنزاست و متخصصان چه اندازه نگرانی دارند؟

ما هنوز نمی‌دانیم ویروس کرونای جدید چه اندازه خطرناک است در واقع تا زمانی که مطالعات کامل‌تری انجام نشده و اطلاعات بیشتری در اختیار نداریم نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظر کنیم. میزان مرگ و میر این بیماری در شهر ووهان مرکز استان هو بی که محل آغاز و شیوع گسترده این بیماری بوده حدود ۲ درصد بوده است. برای مقایسه می‌توانیم نگاهی به آمار مرگ و میر آنفلوآنزای فصلی داشته باشیم که به طور معمول کمتر از ۱ درصد قربانی می‌گیرد و سالانه حدود ۴۰ هزار قربانی در سراسر جهان می‌گیرد. آمار مرگ و میر در سارس اما بیش از ۱۰ درصد بود.

نکته مهم دیگری که باید در مورد ویروس کرونای جدید مورد توجه قرار داد این است که این بیماری تا چه اندازه مسری است:‌ این بیماری بر خلاف آنفلوآنزا هنوز واکسنی ندارد؛ به بیان ساده‌تر این بیماری برای افراد آسیب پذیر از جمله سالمندان، افراد دارای مشکلات تنفسی و یا دارای نقص ایمنی خطرآفرینی بیشتری دارد. شست و شوی مداوم دست‌ها و ممانعت از برخورد مداوم با دیگران در صورتی که احساس ناامنی می‌کنید گزینه مناسبی است. یک اقدام معقول دریافت واکسن آنفلوآنزاست که در صورت شیوع و اپیدمی گسترده‌تر بار خدمات بهداشتی و درمانی را کاهش می‌دهد.

آیا ویروس تاجدار دیگری از این نوع پیش از این شناسایی شده است؟

سندرم تنفسی حاد شدید که آن را با نام سارس می‌شناسیم و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) هر دو در اثر ویروس ناشی از ویروس‌های تاجداری بوده‌اند که آنها هم از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده بود. در سال ۲۰۰۲ شیوع سارس در ۳۷ کشور جهان، باعث گسترش وحشت در سراسر جهان شد، این بیماری بیش از ۸ هزار نفر را آلوده کرد و بیش از ۷۵۰ قربانی گرفت. مرس هم سرنوشتی مشابه داشت، با وجود آن که به راحتی از انسانی به انسان دیگر قابل انتقال نبود اما آمار مرگ و میر بیشتری داشت و حدود ۳۵ درصد از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ نفر انسان مبتلا، قربانی گرفت. 

آیا بیماری شیوع همه گیر دارد؟

از این دیدگاه سازمان بهداشت جهانی بیماری‌ای را همه گیر می‌نامیم که احتمال شیوع آن  در سراسر جهان است. در این زمینه مواردی از شیوع ویروس کرونا در خارج از چین تایید شده اما نمی‌توان ادعا کرد که ویروس کرونای جدید در ۱۹۵ کشور موجود در لیست سازمان بهداشت جهانی شیوع یافته است. این بیماری مگر در موارد اندکی از سمت مسافرانی که از چین به کشورهای دیگر سفر کرده‌اند انتشار نیافته است. 

آیا باید از شیوع آن وحشت داشته باشیم؟

خیر. گسترش ویروس کرونای جدید در خارج از کشور چین نگران کننده است اما پیشرفت غیرمنتظره‌ای ندارد. سازمان بهداشت جهانی شیوع بیماری را یک اضطرار عمومی در سراسر جهان اعلام کرده تا نگرانی‌های سازمان‌های بهداشتی در این مورد رعایت شود. 

از جمله موارد مهم در این رابطه آن است که ویروس کرونای جدید از انسان به انسان قابل انتقال است و چه نسبتی از بیماران به شدت درگیر شده و جان می‌بازند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که ویروس کرونا بیش از هر قشر دیگری افراد مسن را درگیر می‌کند و تنها تعداد بسیار محدودی از مبتلایان را کودکان تشکیل داده‌اند.