۰ نفر

راهکاری برای کاهش چربی خون

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱:۱۲
کد خبر: 418041
راهکاری برای کاهش چربی خون

رییس مرکز تحقیقات بیو تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این مرکز طی سالها تحقیق، ذرات نانولیپوزومی تهیه شده است که می‌تواند کاهنده چربی خون باشد زیرا داروهای چربی خون امروزه ممکن است برای بدن تاثیری نداشته باشد از همین رو محققان این مرکز به دنبال روش‌های موثر در کاهش چربی خون هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رییس مرکز تحقیقات بیو تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این مرکز طی سالها تحقیق، ذرات نانولیپوزومی تهیه شده است که می‌تواند کاهنده چربی خون باشد زیرا داروهای چربی خون امروزه ممکن است برای بدن تاثیری نداشته باشد از همین رو محققان این مرکز به دنبال روش‌های موثر در کاهش چربی خون هستند.

فرزین هادی زاده با اشاره به اینکه مراحل پرکلینیکال تولید داروی کاهنده چربی خون بر روی نمونه حیوانی انجام شده است، خاطر نشان کرد: مراحل کلینیکال و تست های بالینی داروی کاهنده چربی خون هنوز انجام نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تولید ذرات نانو لیپوزومی برای کاهش چربی خون ثبت اختراع شده است، بیان کرد: باتوجه به اینکه افزایش چربی خون یکی از مشکلات شایع در جهان است و بعضی از داروهای کاهنده چربی خون موثر نیست؛ تولید ذرات نانولیپوزومی برای کاهش چربی یک موفقیت محسوب می شود.

هادی زاده افزود: ذرات نانولیپوزومی تهیه شده به بدن تزریق می شود که نقش ldlرا در بدن ایفا می کنند و چربی را جمع آوری و از کبد دفع می کند.

وی با اشاره به اینکه مجری این طرح صاحب کار و جعفری هستند، ادامه داد: این مرکز در بین مراکز تحقیقات بیومدیکال در کشور در سال ۲۰۱۹ براساس شاخصه ها رتبه نخست را کسب کرده است.

رییس مرکز تحقیقات بیو تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیوتکنولوژی؛ دانشی برگرفته از گرایش های مختلف در شاخه های علوم زیستی است که در ارتباط با بکار گیری ارگانیزم های زنده، اندامک های آنها، مولکول ها و فرآیندهای زیستی جهت بهبود و توسعه خدمات پزشکی، داروسازی، صنعتی، شیمیایی و کشاورزی است.

هادی زاده عنوان کرد: طراحی نانوپارتیکل های ایمنی زا بر ضد سرطان، بررسی مکانیزم های تمایز سلولی در بافت استخوان، تحقیق در زمینه مکانیزم های القای سلولهای پلوریپوتنت، مطالعات اپی ژنتیکی در سرطان، شناخت بیومارکرهای مولکولی در سرطان، شناخت زمینه‌های ژنتیکی مستعد کننده در سرطان و بیماری‌های قلبی – عروقی اولویت‌های تحقیقاتی این مرکز هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیوتکنولوژی مولکولی، شیمی دارویی، فرآورده های بیولوژیک، متابولیت های ثانویه و نانوبیوتکنولوژی دارویی رشته های فعال در این مرکز تحقیقات هستند، عنوان کرد: کسب مقام نخست مرکز پژوهشی برتر استان توسط مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هجدهمین جشنواره و نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار خراسان رضوی و کسب مقام اول بیست و دومین جشنواره رازی از جمله افتخارات این مرکز است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شاخص تولید علم این مرکز در سال ۲۰۱۹؛ ۳۱۱ است، گفت: این مرکز تحقیقات از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ هزار و سیصد و۷۷ مقاله داشته است که با این شاخص تولید علم ۳۱۱ مقاله بوده که میزان استنادات به این مقالات ، ۱۳۴۲ بار استناد شده است.

رییس مرکز تحقیقات بیو تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اچ ایندکس مرکز در کل ۶۹ است، تصریح کرد: تعداد اعضای هیات علمی فعال در این مرکز تحقیقات ۱۲ نفر است و این مرکز در ارتباط گیری با مراکز خارج از کشور تاکنون موفق عمل کرده است به نحوی که ۴۳ درصد مقالات با همکاری اساتید و مراکز خارج از کشور انجام شده است.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هادی زاده گفت: از نظر توزیع مقالات براساس شاخص ضریب نفوذ ۴۴ درصد کیو یک و ۲۴ درصد کیو دو و ۲۱ درصد کیو سه و کیو چهار فقط ۹ درصد است.