۰ نفر

عوارض کم خوابی جدی‌تر از آن چیزی هستند که تصور می‌شود

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۱۶
کد خبر: 418003
عوارض کم خوابی جدی‌تر از آن چیزی هستند که تصور می‌شود

فشار تحصیلی و شغلی از مهمترین عواملی هستند که باعث کم خوابی می شوند. درواقع در بسیاری از موارد افراد به علل بیرونی دچار بی خوابی یا کم خوابی می شوند. اما کم خوابی های مداوم عوارضی جدی برای سلامتی دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، برخی علائم هشدار دهنده وجود دارند که به راحتی به شما می گویند با کم خوابی مواجهید:

شما فراموشکار شده اید

یک اثر رایج کمبود خواب، عدم توانایی در حفظ خاطرات است. خواب کافی در توانایی شما در تمرکز و یادگیری موثر تداخل دارد و تحقیقات جدید نشان می دهند که خواب باعث تقویت اتصالات عصبی در حافظه می شود ، همچنین به ادغام اطلاعات جدید در خاطرات کمک می کند. مایکل جی. بروس ، دکترای روانشناسی بالینی مستقر در کالیفرنیا معروف به "پزشک خواب" توضیح می دهد خواب کافی کمک می کند که مغز خاطرات را تحکیم کند. او می گوید: خواب عمیق جایی است که شما می توانید اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت خود به حافظه بلند مدت خود منتقل کنید. وقتی خواب کافی ندارید مرحله عمیق را از دست می دهید و این بر حافظه تأثیر می گذارد."

شما تحریک پذیر می شوید

احتمالاً متوجه شده اید که اگر به اندازه کافی نخوابید این موضوع روی اعصاب و آستانه تحمل شما نیز تاثیر زیادی دارد. برای مثال بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد. احساسات شما هنگام محرومیت از خواب بسیار بی ثبات تر می شوند. اگرچه دقیقاً مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد ، اما واقعیت این است که مغز شما بدون خواب عملکرد خوبی ندارد. ناحیه ای از  مغز شما [لوب فرونتال] که وظیفه تفکر ، استدلال و منطق را بر عهده دارد ، معمولاً ناحیه مغز [آمیگدال] شما را درگیر با احساساتی مانند ترس ، اضطراب ، پرخاشگری و برانگیختگی می کند. اسکن مغزی MRI بر روی افرادی که خواب کافی ندارند نشان دهنده کاهش ارتباط بین این مراکز مغزی است که باعث افزایش واکنش ، ترس و عصبانیت می شود.

شما احتمالاً افسرده هستید

یکی دیگر از اختلالات خلقی که با عدم خواب کافی مرتبط است افسردگی است. ر حالی که مکانیسم های خاص مغز مشخص نیستند ، در یک مطالعه بزرگ مشخص شد که افراد مبتلا به بی خوابی مزمن ده برابر بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به افسردگی بودند. از آنجا که کمبود خواب و افسردگی به هم پیوسته اند ، بنیاد ملی خواب پیشنهاد می کند که برای درمان خود هرچه سریعتر اقدام کنید.