۰ نفر

راهکارهایی برای مقابله با انتقال بیماری در مدارس

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۱۹
کد خبر: 417653
راهکارهایی برای مقابله با انتقال بیماری در مدارس

این روزها خیلی‌ها مریض‌اند یا در حال عطسه کردن‌هستند، یا این که صدای سرفه خشن‌شان پیچیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، بیماری‌ها به سادگی سرماخوردگی معمولی نیست و چند ماهی است که در اخبار آمار مبتلایان به آنفلوآنزا و کرونا را می‌شنویم. گرچه همه باید رعایت کنند، اما خانواده‌هایی که بچه مدرسه‌ای دارند بیشتر از بقیه نگران هستند. واقعیت این است که ویروس‌ها در مدارس و بین بچه‌ها راحت‌تر زیست می‌کند. اما اگر به بچه‌ها چند قانون ساده را آموزش بدهند ماجرا خیلی ساده می‌شود.

 تماس نزدیک ممنوع

به فرزندتان آموزش دهید که علائم یک بیمار مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا چیست و اگر نکات اولیه، مانند آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و خس‌خس در زمان تنفس را دید و شنید، نزدیک همکلاسی بیمارش نشود. حفظ فاصله با بیمار مبتلا به آنفلوآنزا یکی از کارهای پیشگیرانه است. در صورتی که دانش‌آموزی بیمار است، بهتر است که فرزندتان یک متر تا دو متر از او فاصله بگیرد.

 شست‌وشوی دست‌ها

‌ شست‎وشوی صحیحی را به فرزندتان آموزش دهید. وزارت بهداشت، دستورالعمل‎های زیادی برای شست‎وشوی صحیح ارائه داده است؛ شست‌وشویی که 20 تا 30 ثانیه زمان می‎برد و در آن تمام انگشتان دست‌ها، کف دست، مچ دست و حتی بین انگشتان هم دقیق شسته می‌شود. با شست‎وشوی مرتب دست‌ها، از بسیاری از بیماری‌ها می‌توانید جلوگیری کنید. به فرزندتان یاد دهید که در مدرسه، قبل و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و در زمان خوردن خوراکی در زنگ تفریح دست‌هایش را به شیوه‎ای که درست است، بشوید. بهترین مواد شوینده برای شست‌وشو، آب و صابون است. در کیفش صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده قابل حمل بگذارید و به او آموزش دهید که چگونه از این مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کند. دقت‌کنید که روش استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده با آب و صابون متفاوت است و این دستورالعمل هم در سایت وزارت بهداشت وجود دارد.

  پیشگیری غذایی 

    سیر به عنوان سوپراستار مواد غذایی ضدآنفلوآنزا شناخته می‎شود. شاید فرزندتان از طعم و بوی سیر خوشش نیاید، اما با آشپزی هنرمندانه می‌توانید سیر را آخر هفته که به مدرسه نمی‌رود، در غذاهای مختلف بیاورید.

     پیاز یکی دیگر از مواد غذایی است که به شدت دشمن ویروس آنفلوآنزاست. از کودکی به فرزندتان یاد دهید که با غذایش پیاز بخورد تا برای همیشه، ویروس دست از سرش بردارد.

     ادویه‌ها، زردچوبه، چوب میخک و دارچین، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن. برای پیشگیری از آنفلوآنزا از این ادویه‎ها در طبخ غذاها استفاده کنید.

     سوپ مرغ برای فرزندتان درست کنید. این سوپ یکی از داروهای معجزه‎آسا برای جلوگیری از ابتلا به ویروس است.

  تماس با چشم، بینی و دهان، ممنوع

یک بسته دستمال کاغذی در کیف و جیب لباس فرزندتان بگذارید  تا در مواقع نیاز سریع بتواند از آن استفاده کند. به او آموزش دهید که دستانش را به دهان، چشم‌ها و بینی خود نزند. دستان آلوده می‎توانند از این طریق ویروس را به او منتقل کنند. علاوه بر این به او آموزش دهید که دستان خود را زیاد به در و دیوار، نرده‌ها  و  وسایل مدرسه نزند.  چون بچه‌ها معمولا عادت دارند از سر کنجکاوی و بازیگوشی تمام سطوح اطراف خود را لمس کنند که این خود یکی از عوامل انتقال بیماری است.

  کارهایی که اولیای مدرسه باید انجام دهند 

 اولیای مدرسه هم باید حواسشان به دانش‌آموزانی که مشکوک به بیماری هستند، باشد و برای جلوگیری از سرایت کارهایی انجام دهند. در ادامه بخشنامه‌ای که وزارتخانه برای جلوگیری از بروز ویروس به مدارس ابلاغ کرده، آمده است:

    نظافت، پاکسازی و ضدعفونی کردن مرتب اشیا و سطوحی که کودکان و دانش‌آموزان با آنها در تماس‌اند. کودکان و دانش‌آموزان باید مجهز به دستمال، صابون، دستمال کاغذی، مواد ضدعفونی کننده و شوینده‌های الکلی باشند.

     جداکردن دانش‌آموزان بیمار از افراد سالم و مراقبت از آنها تا زمانی که بتوانند به خانه برگردند. در صورتی که حال دانش‌آموزان حاد است باید با والدین‌شان تماس گرفته شود.

    آموزش کارهای پیشگیرانه از ویروس در مدارس به دانش‌آموزان.

     توجه معلمان مدرسه به دانش‌آموزانی که علائم آنفلوآنزا دارند. در این صورت باید این نکته را به مدیر مدرسه اطلاع و بعد کارهای پیشگیرانه انجام شود.

 کارهای پیشگیرانه بعد از ابتلا 

 بیماری خبر نمی‎کند و ممکن است که فرزند شما با وجود تمام کارهای پیشگیرانه، باز هم بیمار شود، بنابراین بعد از بیماری، بهتر است کارهایی را انجام دهید.

     در خانه بماند:‌ ساده‌ترین اصل که خیلی از والدین رعایت نمی‌کنند. اگر فرزندتان علائم اولیه ابتلا به ویروس آنفلوآنزا را دارد، اجازه ندهید که به مدرسه برود. طبق آیین‌نامه وزارت آموزش و پرورش که با همکاری وزارت بهداشت تنظیم شده است، دانش‌آموزانی که بیمار هستند، باید تا سه روز در خانه بمانند. در این سه روز، فرزندتان می‎تواند ناقل بیماری باشد  و دوستانش را بیمار کند. پس بهترین کار این است که در خانه بماند و با مراقبت شما خوب شود و بعد به درس و مشقش برسد.

     بستن دهان و بینی: به فرزندتان یاد دهید که جلوی دهان و بینی‌اش را بگیرد و در زمان سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را باید با یک دستمال بپوشاند. آنفلوآنزا جزو بیماری‌های ریوی به حساب می‌آید و از طریق سرفه، عطسه یا حتی دستان آلوده سرایت می‎کند.

     واکسن بزنید:  حالا که مدت زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا به پایان رسیده است و واکسن زدن، دردی را دوا نمی‌کند. اما به هوش باشید برای شهریور سال آینده قبل از خرید دفتر و خودکار به دنبال زدن واکسن باشید.