۰ نفر

روش‌هایی موثر برای کنترل سطح قند خون

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۸:۰۷
کد خبر: 417513
روش‌هایی موثر برای کنترل سطح قند خون

گلوکز یا قند خون به طور طبیعی در تولید سلول نقش دارد و همچون سوخت برای سلول‌ها عمل می‌کند هرچند وجود میزان مازادی از آن آسیب زننده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا وجود سطح بالایی از گلوکز با گذشت زمان و به تدریج به بدن آسیب وارد کرده و به بروز بیماری‌هایی از قبیل دیابت منجر می‌شود. این درحالیست که با کنترل سطح قند خون می‌توان از بروز بیماری‌هایی همچون دیابت پیشگیری کرد.

سایت مدیکال دیلی در مطلبی به برخی راهکارهای موثر در کنترل سطح قند خون پرداخته است:

به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی فرآوری شده: یکی از گام‌های اساسی در کنترل سطح قند خون کاهش میزان مصرف خوراکی‌های فرآوری شده و تمرکز بر مصرف سبزیجات، غلات، خشکبار، حبوبات و گوشت ماهی و گوشت قرمز است.

مصرف فیبر خوراکی، پروتئین و چربی‌های سالم: از آنجایی که فیبر خوراکی روند هضم کربوهیدرات و جذب مواد قندی را کند می‌سازد مصرف مواد غذایی حاوی فیبر گزینه مناسبی به حساب می‌آید. همچنین وعده غذایی صبحانه که حاوی مواد پروتئینی باشد گزینه مناسبی برای شروع روز است. پروتئین نیز همچون فیبر ترشح انسولین را تعدیل کرده و روند افزایش سطح قند خون پس از وعده غذایی را کند می‌سازد. چربی‌های سالم نیز نه تنها روند بالا رفتن قند خون را کند می‌سازد بلکه طبق نتایج یک بررسی، در بهبود مقاومت انسولین مؤثر است.

مصرف مواد غذایی سرشار از منیزیم: این ترکیب در حفظ سطح قند خون، بهبود حساسیت به انسولین موثر است و در بیش از ۳۰۰ واکنش زیست شیمیایی بدن نقش دارد.

سرکه سیب: ترکیب آب و سرکه سیب و مصرف آن پیش از غذا خوردن به کنترل نگه داشتن قند خون کمک می‌کند.

نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب به کلیه‌ها کمک می‌کند تا میزان قند مازاد در خون را از طریق ادرار دفع کند. نتایج یک بررسی نشان داد افرادی که میزان کافی آب مصرف می‌کنند کمتر در معرض قند خون بالا قرار دارند.

خواب: کمبود خواب و استرس سطح کورتیزول و قند خون را افزایش می‌دهد. برای کاهش سطح قند خون ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز و انجام فعالیت‌های کاهنده استرس از قبیل ورزش و مدیتیشن توصیه می‌شود.