۰ نفر

هشدارِ زیاده‌روی در مصرف یک ویتامین

۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۸:۰۷
کد خبر: 416653
هشدارِ زیاده‌روی در مصرف یک ویتامین

پزشکان هشدار دادند که زیاده‌روی در مصرف ویتامین B۱۲ می‌تواند خطرناک باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهد وجود سطح بالایی از ویتامین‌های B۱۲ در خون می‌تواند با افزایش خطر مرگ زودهنگام مرتبط باشد.

ویتامین B۱۲ یک ماده مغذی و حیاتی برای بدن است که در حفظ سلامت سلول‌های خونی و عصبی نقش حیاتی دارد و بسیاری از افراد نیاز بدن خود به این ماده مغذی را از طریق منابع غذاییِ حاوی آن برطرف می‌کنند. از این رو افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند یا بدنشان توانایی جذب آن را ندارد می‌توانند مکمل‌های حاوی آن را مصرف نمایند.

با این حال نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که وجود سطح بالاتر از نیاز این ویتامین در خون می‌تواند سلامت فرد را به خطر اندازد.

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در هلند به ارزیابی سطح ویتامین B۱۲ در ۵۵۷۱ مرد و زن در شرایط سالم بدنی و با میانگین سنی ۵۴ سال پرداختند. هیچ یک از این افراد در حین مطالعات، مکمل مصرف نمی‌کردند و همه ‌آنها برای مدت هشت سال تحت کنترل قرار داشتند.

متخصصان فاکتورهای متعددی را که ممکن است بر مرگ و میر تاثیر داشته باشد همچون سن، جنسیت، شاخص توده بدنی، مصرف دخانیات و مواد الکلی، دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی - عروقی و همچنین عملکرد کبد و کلیه‌ها را در این شرکت‌کنندگان در نظر گرفتند.

به گزارش نیویورک تایمز، بررسی‌های نهایی نشان داد میزان مرگ و میر در افرادی که در مصرف ویتامین B۱۲ افراط کرده‌اند، بیشتر است. با وجود دستیابی به این نتایج، متخصصان هنوز دلیل مشخصی برای این ارتباط ارائه نکرده‌اند و انجام مطالعات بیشتر در زمینه ضروریست.