۰ نفر

توصیه‌های کاربردی برای کاهش وزن در چاق‌ها

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۳۳
کد خبر: 416557
توصیه‌های کاربردی برای کاهش وزن در چاق‌ها

مصرف‌ترشی و مواد اشتها‌آور به افرادی که استعداد چاقی دارند یا چاق هستند توصیه نمی‌شود. استفاده از سبزی‌خوردن، سالاد، خیار و گوجه به‌عنوان منابع سرشار از فیبر می‌تواند کمک زیادی به کاهش حجم معده کند و در نتیجه کاهش نیاز به خوردن مورد توجه افراد قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  یکی از روش‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، این است که قبل از خوردن غذا می‌توان از سالاد استفاده کرد؛ چرا که سالاد می‌تواند بخش زیادی از حجم معده را پرکرده و به این ترتیب احساس گرسنگی را در فرد کم کند. علاوه بر این، با کوچک‌کردن قاشق غذاخوری می‌توان میل به خوردن را کاهش داد و با استفاده از این ترفندهای ساده نسبت به کاهش وزن اقدام کرد. در این میان، برخی افراد چاق هستند که احساس می‌کنند اگر شام میل نکنند، صبح‌ها با مشکل لرزش اندام روبه‌رو می‌شوند و به این دلیل نگرانند که نخوردن شام منجر به بروز بیماری در آنها شود. یکی از راه‌هایی که برای این دسته از افراد پیشنهاد می‌شود این است که افراد در طول روز میان‌وعده‌هایی استفاده کنند که بتواند بخشی از نیاز بدنشان را به انرژی تأمین کند. هرگز نباید هیچ وعده غذایی را از وعده‌های معمول روزانه حذف کرد. میل‌کردن صبحانه، ناهار و شام از اصول اولیه تناسب اندام در بدن افراد است و از این رو، باید هر کدام از این وعده‌های غذایی را بجا و به اندازه و از چند گروه غذایی از جمله نان و سبزی، لبنیات و پروتئین‌ها، استفاده کرد تا نیاز بدن به انرژی برای کار روزانه تأمین شود. حذف چربی‌های اشباع‌شده مانند انواع خامه‌ها و کره‌ها در وعده‌های غذایی نیز به همان اندازه که خوردن کامل وعده‌های غذایی اهمیت دارد، مورد تأکید پزشکان است؛‌ چرا که این نوع از چربی‌ها منجر به ایجاد چربی در اطراف رگ‌ها و عروق قلبی می‌شود. از سوی دیگر، برخی گمان می‌کنند میان‌وعده‌های آنان باید همراه با خوردن میوه زیاد باشد. این تفکر درست نیست و استفاده از میوه در هر میان‌وعده باید به اندازه یک مشت دست بسته باشد. تجربه نشان داده است افراد چاق معمولاً غذای خود را سریع میل می‌کنند. این روش غذا خوردن در افراد باید اصلاح شود؛ چرا که پیام سیرشدن در افراد مدتی با تأخیر صادر می‌شود و به این دلیل، ممکن است فرد سیر شده باشد اما به‌دلیل سرعت بالا در میل کردن غذا این پیام را دیر دریافت کند و در این فاصله، وعده غذایی بیش از نیاز خود را مصرف کرده باشد. این موضوع منجر به تشدید جریان چاقی در فرد می‌شود. باید هر لقمه را 15بار در دهان جوید و بعد آن را قورت داد. با امتحان کردن این روش، موفقیت در کاهش وزن و مصرف غذا در فرد تنظیم می‌شود. استفاده از لبنیات و شیر نیز یکی از راه‌های کاهش وزن است. 

ممکن است افرادی بگویند که معده آنها به شیر حساسیت دارد یا نمی‌توانند طعم شیر را تحمل کنند. این دسته از افراد می‌توانند با جایگزین‌کردن دوغ‌های محلی کم‌چرب به جای شیر که نمک کمی دارند، نیاز به کالری در بدن خود را به شکل مناسبی مدیریت و تنظیم کنند. در کنار روش‌های تغذیه سالم و مدیریت ورود کالری به بدن، باید افزایش تحرک بدنی و ورزش را نیز در دستور کار قرار داد. افراد حتی آنهایی که به‌دلیل افزایش وزن دچار آرتروز شده‌اند باید حرکت‌های کششی را آغاز کنند. این دسته از افراد، می‌توانند درخانه به‌مدت 10دقیقه درجا حرکت کنند و بعد از مدتی که دردی در بدن خود احساس نکردند، پیاده‌روی را آغاز کنند و در حد چند دقیقه بدون اینکه نیاز به واردکردن فشار به بدن باشد سرعت پیاده‌روی خود را افزایش دهند. پیشنهاد می‌شود ورزش را اول صبح انجام دهید؛ چرا که متابولیسم بدن و سوخت و ساز آن را بالا می‌برد و می‌تواند عملکرد بهتری برای کاهش وزن داشته باشد. اما درشرایط کلی انجام ورزش در هر ساعتی از روز ایرادی ندارد و می‌تواند به کاهش وزن کمک خوبی کند. علاوه بر اینها، شنا‌کردن یا پیاده‌روی در آب به‌دلیل وارد‌کردن فشار کمتر به عضلات نیز از دیگر توصیه‌های ورزشی است که افراد چاق می‌توانند برای کاهش وزن خود از آن بهره ببرند. از سوی دیگر، افرادی که دچار چاقی هستند، همیشه ناراحتند و ازنظر روحی احساس خوبی ندارند. چرخه معیوبی در چاقی داریم و افراد احساس می‌کنند با خوردن غذا احساس گناه را در خود کمتر می‌کنند اما با چاق‌شدن احساس بدتری پیدا می‌کنند و به این دلیل بیشتر غذا می‌خورند. چاق‌تر شدن فرد، اعتماد به نفس را در  او کاهش می‌دهد و اگر این اتفاق رخ دهد، توصیه‌های کارشناسان برای کاهش وزن را بر نمی‌تابند و به آن توجه نمی‌کنند. به این دلیل، در بسیاری از موارد افراد نمی‌توانند رژیم‌های غذایی خود را برای کاهش وزن ادامه دهند.

به‌نظر می‌رسد افراد چاق باید در این حوزه بیش از افراد دیگر به فکر افزایش اعتماد به‌نفس در خود باشند و با تقویت آن، زمینه را برای کم‌کردن وزن در خود فراهم کنند. جلب حمایت اجتماعی و اعضای خانواده در این ارتباط دارای اهمیت زیادی است و ضرورت دارد خانواده با تشویق فرد به کم‌کردن وزن، اشتیاق را برای کاهش وزن در فرد مبتلا به چاقی دوچندان کنند.