۰ نفر

باورهای نادرست در مورد سرطان را بشناسید

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۵۵
کد خبر: 415915
باورهای نادرست در مورد سرطان را بشناسید

سرطان تا سال‌ها به عنوان یکی از عوامل اجتناب‌ناپذیر مرگ تلقی می‌شده و باورهای اجتناب‌ناپذیر در مورد آن زیاد است. دانستن باورهای نادرستی که از ابهام و رمزآلود بودن سرطان ناشی شده است، به ما کمک می‌کند پدیده سرطان را منطقی‌تر و واقعی‌تر ببینیم. آیا هر فرد مبتلا به سرطانی سرنوشت غم‌انگیزی دارد؟ و یا آیا سرطان امری ارثی است؟ پاسخ به این سوالات را در این مطلب بخوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرطان غول بزرگی است که عظمتش باعث ایجاد شایعات زیادی شده است. برخی عمل جراحی را باعث پخش شدن سرطان می‌دانند و برخی می‌گویند که بیماران نباید از سرطان داشتن خود اطلاعی داشته باشند. آیا این باورها واقعی هستند یا از ترس‌های مردم ناشی می‌شود؟

۱. آیا بیمار مبتلا به سرطان، سرنوشتش حتما غم‌انگیز است؟

بیماری سرطان بیماری پیچیده‌ای است اما با پیشرفت‌های دانش پزشکی، امروزه دست‌کم نیمی از سرطان‌ها بهبود می‌یابند و بسیاری دیگر از موارد نیز طول عمری طولانی خواهند داشت. همین نگاه کمک می‌کند که بیماری مبتلا به سرطان، از پیش فکر نکند که باخته است.

۲. درمان قطعی سرطان کشف شده است اما شرکت‌های بزرگ داروسازی اجازه نمی‌دهند این درمان به کار بسته شود!

هرازگاهی شایعاتی شبیه به این مورد در فضای مجازی قوت می‌گیرد اما بسیاری از صاحبان شرکت‌های دارویی و افراد مشهور و بانفوذ جهان به خاطر سرطان جان خود را از دست داده‌اند. اگر چنین درمانی وجود داشت، قطعا اینگونه افراد از آن بهره می‌جستند.

۳. آیا سرطان یک بیماری مسری است؟

بیماری سرطان، بیماری قابل انتقالی نیست و لزومی ندارد از افراد مبتلا به سرطان دوری کنیم. برخی از عوامل ایجادکننده سرطان، عوامل عفونی هستند که عفونت آن می‌تواند انتقال پیدا کند اما خود بیماری نمی‌تواند.

۴. آیا ارث علت ایجاد سرطان است؟

تنها تعداد اندکی از انواع سرطان می‌تواند ارثی باشد. درست است در برخی خانواده‌ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول است اما چیزی که بیش از ارث اهمیت دارد عوامل تغذیه‌ای و محیطی است.

۵. آیا سرطان می‌تواند به وسیله تصادف ایجاد شود؟

گاهی اوقات یک ضربه سبب می‌شود توجه ما به توده‌ای از بدن جلب شود. اما به این معنی نیست که آن ضربه بیماری را ایجاد کرده است.

۶. آیا عمل جراحی باعث پخش شدن سرطان در بدن می‌شود؟

نمونه‌برداری اساسی‌ترین روش تشخیص بیماری و جراحی یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان بیماری سرطان است. این باور غلطی است که فکر کنیم عمل جراحی باعث انتشار بیماری می‌شود. گاهی نمونه‌برداری احتمال آلوده شدن نواحی نزدیک تومور را زیاد می‌کند

۷. آیا اطلاع داشتن از بیماری سبب بدتر شدن بیماری می‌شود؟

هر بیماری نیازها و خواسته‌هایی دارد که باید با او براساس آن برخورد کرد. هر اندازه که بیمار علاقه داشته باشد، باید در مورد بیماری اطلاعات داشته باشد. دیده شده است که بیمارانی که از سرطان خود آگاه هستند، با بیماری خود بهتر کنار می‌آیند، درمان را بهتر پیگیری می‌کنند و وضعیت روانی بهتری دارند.