۰ نفر

تعداد باکتری‌ در شیر تازه چقدر است؟

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 412207
تعداد باکتری‌ در شیر تازه چقدر است؟

لرستان یک عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت:‌ روش‌های سالم‌سازی شیر متکی به اصل جلوگیری از رشد و نمو میکروب‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر بهروز یاراحمدی اظهار کرد: کیفیت شیر خام به مدت زمان و شرایطی که شیر از تولید تا تحویل به کارخانه طی می‌کند بستگی تمام دارد.

وی ادامه داد: شیری که از پستان گاو سالم دوشیده می‌شود فاقد باکتری است ولی غالباً با انواع میکروب‌ها و استرپتوکوک‌هایی که معمولاً در مجاری شیر و ابتدای پستان به سر می‌برند، آلوده می‌شود.

یاراحمدی اضافه کرد: تعداد باکتری‌ها در شیر تازه از چند صد تا چند هزار در هر میلی‌لیتر شیر متغیر است ولی در شرایط غیرپاستوریزه برای بهداشت و سلامت انسان خطرناک است.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: ‌روش‌های سالم‌سازی شیر متکی به اصل جلوگیری از رشد و نمو میکروب‌ها و درنتیجه حفظ و نگهداری کیفیت غذایی آن است.

وی خاطرنشان کرد: عوامل مهم آلودگی باکتریایی شیر شامل گاوهای ورم پستانی، آلودگی سطوح داخلی و خارجی پستان گاو، شستشوی نامناسب، وسایل شیردوشی و نگهداری شیر در دماهای نامناسب است.

یاراحمدی گفت: بار میکروبی کل به عنوان یکی از جنبه‌های مهم پیش‌بینی سلامت گاو و بهداشت شیردوشی بوده و نشانگر نگهداری مناسب شیر و ذخیره آن در دمای پایین است.