۰ نفر

۱۵خاصیت شگفت انگیز لیمو ترش

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۲۳:۵۳
کد خبر: 410893
۱۵خاصیت شگفت انگیز لیمو ترش

آب لیموترش برای بدن مفید است، زیرا می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت پوست و مو و هضم غذا کمک کند. این میوه یک چربی سوز موثر است و خاصیت پیشگیری از سرطان دارد. اجازه دهید به طور مفصل درباره مزایای سلامتی و کاربرد‌های آن در ادامه مطلب بیشتر صحبت کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، از فواید شگفت انگیز آب لیمو ترش می‌توان به توانایی آن در درمان عفونت‌های تنفسی، درمان آکنه، کاهش کلسترول، کنترل فشار خون و سم زدایی بدن اشاره کرد. این میوه سرشار از مواد مغذی نه تنها به عنوان یک راه حل چند منظوره برای تمیز کردن لکه‌ها عمل می‌کند، بلکه دارای مزایای فراوانی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان است.
آب لیمو

آب لیمو تازه غنی از ویتامین C. است که نه تنها برای بدن مفید است بلکه از آن برای تمیز کردن خانه نیز استفاده می‌شود. برای از بین بردن لکه‌های لباس‌ها و سفید کردن دندان‌ها می‌توان روی آن حساب کرد! آب لیمو فرآوری شده که به طور عمده در بطری و بسته‌ بندی های کارخانه‌ای فروخته می‌شود، کنسانتره لیمو رقیق شده با آب است و معمولاً حاوی مواد نگهدارنده است.
آب لیمو حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک طبیعی است. مقدار pH آن بیش از ۲ است که آن را بسیار اسیدی می‌کند. با این حال، آب لیمو برای بدن مفید است، زیرا بلافاصله پس از مصرف خاصیت قلیایی پیدا می‌کند. محبوب‌ترین روش برای نوشیدن آن، تهیه لیموناد با رقیق کردن آن با آب و اضافه کردن کمی شکر یا عسل است. لیموناد روشی سالم برای هیدراته کردن بدن در یک روز گرم و تابستانی است.
ارزش غذایی لیمو

مطابق با مطالعات انجام شده در سازمان USDA، یک چهارم فنجان آب لیمو حاوی ۱۳ کالری است، کمی بیش از ۴ گرم کربوهیدرات و ۲۳.۶ میلی گرم ویتامین C. و همچنین دارای پتاسیم، کلسیم و فولات سرشار است. این آب میوه همچنین حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند اسید سیتریک، لیمونوئید، پلی فنول‌ها و اسید اسکوربیک است.
فواید لیمو ترش

آب لیموترش برای بدن مفید است، زیرا می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت پوست و مو و هضم غذا کمک کند. این میوه یک چربی سوز موثر است و خاصیت پیشگیری از سرطان دارد. اجازه دهید به طور مفصل درباره مزایای سلامتی و کاربرد‌های آن در ادامه مطلب بیشتر صحبت کنیم.

۱. درمان عفونت‌های تنفسی
آب لیمو رقیق شده در آب گرم و شیرین شده با عسل، یک داروی قدیمی برای درمان گلو درد است. یک مطالعه سال ۲۰۱۷ که در مجله پیشرفت‌های بیوتکنولوژی و میکروبیولوژی منتشر شد، نشان داد که آب لیمو با عسل می‌تواند به عنوان داروی جایگزین در درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی استفاده شود. این فعالیت Streptococcus pneumoniae و Streptococcus pyogenes، دو نوع باکتری که باعث عفونت شدید می‌شوند را مهار می‌کند. همچنین، ویتامین C. موجود در آب لیمو ترش تازه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
۲. روشن کننده پوست
آب لیمو خالص به دلیل خاصیت اسیدی که دارد ممکن است روی پوست کمی التهاب ایجاد کند، اما مخلوطی از آب عسل و لیموترش به عنوان یک ماسک مرطوب کننده و بی خطر برای صورت با خاصیت سفید کنندگی پوست عمل می‌کند. این ترکیب در برابر کاندیدا آلبیکنس مؤثر است و دارای مشخصات ضد باکتری و ضد قارچ قوی است. می‌توانید از این ماسک صورت برای درخشش فوری استفاده کنید! برای یک اسکراب ساده بدن خانگی، آب لیمو را با نمک دریایی و شکر مخلوط کنید.
۳. درمان آکنه
آب لیمو یک ماده قابض طبیعی با خواص ضد باکتریایی است. تحقیقات منتشر شده در ژورنال بین المللی علمی نشان می‌دهد که آب لیمو حاوی اسید اسکوربیک است که به مبارزه با آکنه کمک می‌کند. این ماده در برابر Propionibacterium acnes بسیار مؤثر است. علاوه بر این، در از بین بردن چربی اضافی بسیار قدرتمند و عالی عمل می‌کند. بهترین راه برای از بین بردن لکه ها، استفاده از آب لیمو روی ناحیه آکنه است. این آب میوه با داشتن خاصیت روشن کننده پوست نیز می‌تواند به روشن شدن جای زخم‌ها کمک کند.
۴. تقویت کننده سلامت مو
براساس گزارشی در ژورنال بین المللی آیورودیس و گیاهان دارویی، از آب لیمو برای کاهش مو‌های خاکستری می‌توان استفاده کرد. روغن نارگیل و آب لیمو یک داروی محبوب برای مو‌های خاکستری است. عموما مو‌های خاکستری به دلیل کمبود رنگدانه ایجاد می‌شود. با این وجود، آب مرکبات به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل می‌کند و به تمیز نگه داشتن مو و پوست سر کمک می‌کند.
۵. پیشگیری از ابتلا به سرطان
لیمونوئید‌های موجود در آب لیمو، ترکیبات طبیعی نادری هستند که خاصیت پیشگیری کننده در ابتلا به سرطان دارند. طبق مطالعه‌ای که در ژورنال انجمن آمریکایی منتشر شده است، لیمونوئید‌ها روند تکثیر سلولی را کُند می‌کنند و باعث آپوپتوز می‌شوند. در مطالعات حیوانی، این ترکیبات قدرتمند نشان داده شده بودند که متاستاز سلول را متوقف می‌کنند. یک مطالعه دیگر در مورد حیواناتدر سال ۲۰۱۷ نشان داد که ترکیبی از عصاره سیر و آب لیمو اثر جلوگیری از سرطان دارند. برای کشف پتانسیل‌های درمانی بیشتر، مطالعات دقیق تری در مورد انسان لازم است.

۶. خاصیت ضد باکتریایی
آب لیمو دارای خاصیت ضد باکتریایی است، همانطور که توسط یک مطالعه منتشر شده در مجله بهداشت دهان و دندان، اثبات شده است. این مطالعه اثر آبلیمو را به عنوان یک شستشوی خوراکی در مقایسه با یک دهانشویه در دسترس تجاری ارزیابی کرده است. اسید سیتریک موجود در آب لیمو به طور قابل توجهی به سرکوب رشد باکتری‌ها کمک می‌کند. در مقادیر کالیبره شده، آب لیمو می‌تواند به عنوان ضد عفونی کننده استفاده شود و Vibrio وبا را در آب آشامیدنی مهار کند. Vibrio cholerae یک باکتری است که می‌تواند باعث وبا شود.
۷. جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه
نوشیدن آب لیمو رقیق شده با آب، روزانه به طور بالقوه می‌تواند خطر سنگ کلیه را کاهش دهد. طبق اعلام بنیاد ملی کلیه، تشکیل سنگ به دلیل وجود سیترات، نمکی در اسید سیتریک که با کلسیم پیوند دارد مهار می‌شود. با این حال، دیگر آب مرکبات مانند آب پرتقال نیز می‌تواند چنین مزتی را داشته باشد. علاوه بر این، یک مطالعه ۲۰۱۵ نشان داد که آب لیمو تازه، صفرا تولید شده توسط کبد را رقیق می‌کند و به آن کمک می‌کند تا راحت‌تر جریان یابد، از طرفی به بدن اجازه می‌دهد تا به شیوه‌ای کارآمد سم زدایی را انجام دهد. به نوبه خود، این عمل آنزیم کبدی را بهبود می‌بخشد و از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.
۸. کاهش وزن
آب لیمو رقیق شده با آب که به عنوان آب لیمو نیز شناخته می‌شود برای چربی سوز بودنش معروف است. نتایج یک تحقیق روی حیوانات، که در مجله بیوشیمیایی و تغذیه بالینی منتشر شده است، نشان داد که پلی فنول‌های موجود در آبلیمو باعث کاهش وزن و تجمع چربی می‌شوند. یک دستور العمل باستانی آیورودا برای چاقی، نوشیدن یک لیوان آب ولرم با کمی عسل و مقداری آب لیمو را در صبح زود توصیه کرده است.
۹. کنترل سطح کلسترول
آب لیمو به دلیل داشتن خاصیت کاهش دهنده چربی به عنوان یک درمان خانگی برای بهبود سلامت قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک مطالعه حیوانی که در پاتولوژی بالینی مقایسه‌ای سال ۲۰۱۵ گزارش شده است، موش‌های آزمایشگاهی تغذیه شده با رژیم غذایی کلسترول بالا، آب لیمو تازه تزریق شد که در نتیجه، کاهش قابل توجهی در کلسترول، سطح تری گلیسیرید و سطح کلسترول LDL (بد) مشاهده شد. همچنین برای افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) نیز مفید است.
۱۰. کاهش فشار خون
مطالعه‌ای که در ژاپن روی زنان میان سال و مسن انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه آب لیمو، همراه با پیاده روی، به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می‌کند.
۱۱. خاصیت سم زدایی
آب لیمو به خاصیت سم زدایی سیستم بدن و سالم نگه داشتن کبد، روده و کلیه‌ها معروف است. ترزا چونگ، نویسنده مجله سلامتی، در کتاب "رژیم غذایی با آب لیمو"، می‌گوید: که پایین بودن سطح گلیسمی آب لیمو می‌تواند به حفظ سطح انرژی در حین افزایش متابولیسم بدن کمک کند.
۱۲. تقویت جذب مواد مغذی
ریختن آب لیمو تازه روی سالاد یا غذای مورد علاقه تان به بدن کمک می‌کند تا مواد مغذی به خصوص آهن را بهتر جذب کند. همچنین، در گزارشی از سال ۲۰۱۶ که در مجله علوم طبیعی منتشر شده است، مشخص شد که نوشیدن چای سبز، همراه با لیمو ترش، خواص فنولی بیشتری دارد که بسیار مفید است. فعالیت‌های مقابله با رادیکال آزاد را نیز افزایش می‌دهد.
۱۳. اثر محافظت کننده از کبد
آب لیمو می‌تواند به محافظت از کبد در برابر صدمات ناشی از مصرف مزمن الکل کمک کند. با توجه به مقاله BioMed Research International ۲۰۱۷، فلاونوئید‌های موجود در آن به سم زدایی خون کمک می‌کنند. علاوه بر این، اسید‌های چرب موجود در لیمو و پکتین دارای خاصیت محافظت کنندگی از کبد و دستگاه گوارش را دارند..
۱۴. پاک کننده خانگی
این کار می‌تواند برای تمیز کردن سطوح چوبی و همچنین لکه‌های چربی از لباس موثر باشد. برای تهیه یک پاک کننده خانگی مفید، آب یک لیموترش تازه و متوسط را با آب در یک بطری مخلوط کنید و سپس آ. را سطح مورد نظر اسپری کنید. این محلول به حذف بو در یخچال و فریزر نیز کمک می‌کند.

۱۵. جلوگری از گزیدگی حشرات
برای دفع مورچه‌ها و پشه‌ها می‌توانید از آب لیمو یا پوست لیمو استفاده کنید. به حیوان خانگی خود با شستن بدن او در ترکیبی از آب و آب لیمو کمک کنید تا از شر کک و حشرات موذی برای همیشه خلاص شوند.
آب موجود در لیموترش چقدر است؟

بسیاری از دستور العمل‌ها چکاندن چند قطره آب لیموترش را شامل می‌شوند. با این حال، لیمو‌ها بسته به منطقه‌ای که در آن تولید می‌شوند از نظر اندازه تفاوت دارند. به طور متوسط، ۲-۳ قاشق غذاخوری آب لیمو برابر با یک لیمو است. یک لیمو بزرگتر یک لیوان بزرگ (۶۰ میلی لیتر) آب لیمو، حدود ۴ قاشق غذاخوری می‌دهد. اگر یک دستور العمل شامل آب یک عدد لیمو است، می‌توانید آن را با ۲ قاشق غذا خوری آب لیمو بطری جایگزین کنید، زیرا این میوه تازه عطر و طعم غلیظ تری دارد.
لیمو‌های مانده ممکن است به اندازه کافی آبدار نباشند. برای به دست آوردن حداکثر آب از یک لیمو، آن را برای ۱۰-۲۰ ثانیه مایکروویو کنید. این به شل شدن بافت لیمو کمک می‌کند و می‌توانید آب را راحت‌تر بچکانید.
آیا آب لیمو خراب می‌شود؟

آب لیمو اگر به درستی ذخیره نشود می‌تواند خراب شود. آب لیمو تازه فشرده اگر در دمای اتاق نگهداری شود، می‌تواند در طی چند ساعت تلخ شود و طعم بدی به خود بگیرد. بهترین راه برای ماندگار کردن آب لیمو، یخ زدن آن در قالب‌های مکعب یخ است. می‌توانید مکعب‌های یخ را برداشته و آن را در یک کیسه فریزر ذخیره کنید و هر وقت لازم باشد یک مکعب یخ را استفاده کنید.
برای آب لیمو که از فروشگاه خریداری شده است، توصیه می‌شود که به تاریخ انقضا آن نگاه کنید تا ایمن باشد. پس از باز شدن، معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه در یخچال یا کابینت دوام می‌آورد، مگر اینکه در این موارد به طور شکل دیگری نگهداری شود. با این حال، قبل از استفاده از بطری آب لیمو باز شده برای غذا، بهتر است آن را برای احتمال فاسد شدن بررسی کنید.