۰ نفر

چند روش آسان برای کنترل فشار روانی در بیماران قلبی

۱۲ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۲۶
کد خبر: 406647
چند روش آسان برای کنترل فشار روانی در بیماران قلبی

بیماری عروق کرونر قلب، یکی از مهم‌ترین و رو به رشدترین بیماری‌هایی است که افراد زیادی را در سرتاسر جهان درگیر خود کرده است. محققان برای کاهش بارهای روانی تأثیرگذار در این بیماری، استفاده از روش‌های غیردارویی را به بوته آزمایش گذاشته و به نتایج جالبی رسیده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  اگرچه در دو دهه اخیر پیشرفت‌های زیادی در درمان بیماران قلبی اتفاق افتاده است، اما شیوع بیماری کرونری قلب همچنان در حال افزایش است، به‌طوری‌که نزدیک به ۱۵ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند.

طبق گزارش‌های محققین، این بیماری برای خدمات سلامت ملی نیز بسیار پرهزینه است. برای مثال، فقط در کشور آمریکا در سال ۲۰۰۷ برآورد هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم این بیماری حدود ۲.۳۳ میلیون دلار بوده است و اکثر هزینه‌ها صرف مخارج بیمارستانی شده است. این بیماری صرف‌نظر از ایجاد محدودیت در فعالیت جسمی، موجب قطع تعاملات اجتماعی، ایجاد فشارهای روانی، اضطراب، و افسردگی، کاهش نشاط، افزایش وابستگی و همچنین بازنشستگی زودرس در بیماران می‌شود و درنتیجه تأثیراتی بسیار منفی بر کیفیت زندگی دارد.

عواملی نظیر حالات اضطرابی و افسردگی، استرس‌های اجتماعی، تعارض و رفتار خصمانه به بیان محققان می‌توانند به انقباض نابهنجار عروق کرونری، افزایش انسداد شریان کرونری، بی‌نظمی‌های بدخیم ضربان قلب و درنتیجه ناتوانی قلب منجر شوند. به‌علاوه، استرس‌های روانی اجتماعی حاد و مزمن و هیجانات منفی می‌توانند شاخص‌های ایجادکننده بیماری‌های کرونر قلبی را تحت تأثیر قرار دهند. درواقع عوامل روانی - اجتماعی به‌طور مستقیم یا به‌واسطه عوامل خطر فیزیولوژیک، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند و بایستی برای رهایی از آن‌ها، چاره مؤثری اندیشید.

در رابطه با این موضوع، پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن اثربخشی روش‌های غیر دارویی نظیر درمان‌های شناختی- رفتاری، موسیقی‌درمانی و تن آرامی رفتاری بر کاهش اضطراب و افسردگی بیماران عروق کرونری مورد ارزیابی علمی واقع شده است.

در این پژوهش که با مشارکت ۵۲ نفر از بیماران عروق کرونر قلبی بستری در بیمارستان قلب امام علی (ع) شهر کرمانشاه و در سه گروه انجام شده است، محققان، یک پروتکل درمانی را به‌صورت برگزاری ۱۰ جلسه درمانی شناختی – رفتاری، ۱۰ جلسه تن آرامی رفتاری و ۷ جلسه موسیقی‌درمانی روی افراد فوق‌الذکر اجرا کرده‌اند.

این محققان سپس، داده‌های به‌دست‌آمده را با استفاده از کامپیوتر و از طریق روش‌های آماری، تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند.

نتایج به‌دست‌آمده از این کار علمی نشان می‌دهد که اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر کاهش اضطراب و افسردگی بیماران عروق کرونری بیشتر از دو درمان موسیقی‌درمانی و تن آرامی رفتاری است.

سعیده السادات حسینی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و همکارانش که در کنار هم، این پژوهش جمعی را انجام داده‌اند، در این خصوص می‌گویند: «بررسی و مقایسه سه روش غیردارویی بر بیماران کرونر قلبی نشان داد که هر سه روش مورد مطالعه دارای تأثیری مطلوب بر اضطراب و افسردگی هستند اما درمان‌های شناختی – رفتاری به نحو مطلوب‌تری بر اضطراب و افسردگی بیماران تأثیرگذارند. تن آرامی و پس‌ازآن موسیقی‌درمانی با تفاوت بسیار ناچیز، در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند».

این محققان با توجه به یافته‌های پژوهش خود، پیشنهاد داده‌اند: «لازم است جهت تسکین و تخفیف اضطراب و افسردگی بیماران از این‌گونه روش‌ها استفاده شود و ازآنجاکه اضطراب بر وضعیت بیماران و نتیجه روش‌های تشخیصی تأثیر قابل‌توجهی دارد، پیشنهاد می‌شود پرستاران، روش‌های غیردارویی و بدون عارضه کاهنده اضطراب مانند تن آرامی رفتاری و موسیقی‌درمانی را به کار ببرند».

از این یافته‌ها، یک مقاله علمی پژوهشی به رشته تحریر درآمده است که فصل‌نامه علمی پژوهشی «یافته» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان به انتشار آن پرداخته است.