۰ نفر

پرخوری شب یلدا چه عواقبی دارد؟

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۸:۱۴
کد خبر: 403433
پرخوری شب یلدا چه عواقبی دارد؟

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت، پرخوری شب یلدا به جز اختلالات سوءهاضمه به دلیل دریافت فراوان انرژی، می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سپیده دولتی روز شنبه گفت:‌ برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن، چاقی و بیماری هایی همچون دیابت، فشارخون، انواع سرطانها و بیماری های قلبی و عروقی لازم است که همیشه در مصرف میزان مواد قندی و شیرین، مواد غذایی پرنمک و شور و چرب احتیاط کنیم  از جمله در مناسبت ها بخصوص در شب یلدا که  می توان با توصیه هایی میزان دریافت این مواد را کاهش داد.

وی ادامه داد: مواد قندی و شیرین، چرب و پرنمک که سه عامل خطر مهم چاقی، دیابت، چربی خون بالا و فشار خون بالا هستند، همیشه باید کم مصرف شوند حتی در شب یلدا،  پرخوری در شب یلدا به جز اختلالات سوءهاضمه به دلیل اضافه دریافت انرژی می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

دولتی افزود: از خرید و مصرف آجیل های شور خودداری کرده و در مقابل از آجیل های تفت داده نشده و خام و به مقدار کم استفاده کنید، باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است، بنابر این برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن باید اعتدال رعایت شود.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اگر چاق هستید و یا مایل نیستید دچار اضافه وزن شوید، توصیه می‌شود آجیل را در حد اعتدال قبل از غذا مصرف شود زیرا به دلیل دارا بودن فیبر باعث پرشدن حجم معده و در نتیجه باعث احساس سیری می‌شود و در نتیجه غذای کمتری می خورید.

دیابتی ها گردو، فندق، پسته و بادام زمینی بخورند 

دولتی به بیماران دیابتی نیز توصیه کرد: افراد دیابتی در شب یلدا باید به جای مصرف توت و کشمش و انجیر آجیل از مغز دانه هایی همچون گردو، فندق، پسته و بادام زمینی استفاده کنند. همچنین افراد دیابتی نباید بیش از سه واحد میوه مثل یک قاچ متوسط هندوانه یا یک عدد خرمالو متوسط یا نصف لیوان انار در طول روز مصرف کرده و در مصرف باسلوق که حاوی قند زیادی است  احتیاط کنند.

فشار خونی ها آجیل نمکی نخورند 

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به فشار خون هم از مصرف آجیل های نمکی خودداری و از مغز دانه های خام  همچون گردو و بادام زمینی استفاده کنند، گفت:‌ مبتلایان به فشار خون از مصرف میوه های این شب همچون  هندوانه، خرمالو و انار غافل نشوند زیرا این میوه ها سرشار از پتاسیم است که  به کنترل و کاهش  فشار خون کمک می کنند. هندوانه نیز به دلیل دارا بودن ماده ای به نام لیکوپن به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان در جلوگیری از بیماری‌های سرطانی مؤثر است.

انار فراموش نشود

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: انار غنی از آنتی اکسیدانهای مختلف  است؛ الاژیک اسید که یکی از آنتی اکسیدانهای معروف موجود در این میوه پاییزی است از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی را کند می‌کند. همچنین انار برای سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریانها و سکته‌ها، جلوگیری از پیری زودرس و آلزایمر و پیشگیری از سرطانها بویژه سرطان پروستات مفید است.

میوه های خشک سرشار از ویتامین

وی افزود: یکی از تنقلات شب یلدا میوه های خشک هستند، این میوها سرشار از ویتامینهایی همچون ویتامین های گروه  B و A  نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز  است،   هر ۱۰۰ گرم میوه خشک تقریباً ۲۵۰ کالری دارد بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تا حد امکان از میوه تازه به دلیل دارا بودن  فیبر بالا  به جای میوه خشک استفاده کنید، فیبر موجود در میوه جذب مواد قندی و چربی را در روده کاهش می دهد و از بروز اضافه وزن، چاقی، دیابت و چربی خون بالا پیشگیری می کند، برای مصرف میوه خشک  از میوه هایی که به طور طبیعی و بدون افزودنی  خشک می شوند (مثل خشک کردن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) استفاده شود.

لبو را از دست ندید

دولتی ادامه داد: لبو هم از خوراکی های خوشمزه ای است که در این شب مصرف می شود، این خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی میشود و  فیبر بالای  موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است.   از مصرف شیرینی های بزرگ به خصوص شیرینی های خامه ای خود داری و در صورت مصرف،   شیرینهای خشک با اندازه کوچک را انتخاب کنیدو البته در مصرف زیاده روی نکنید.

چاق ها میوه تازه بخورند

وی گفت:‌ افرادی که دچار اضافه وزن، چاقی و چربی خون بالا هستند توصیه می شود از میوه های تازه به دلیل فیبر بالا البته در حد متعادل  به جای میوه های خشک استفاده کنند،   آجیل را از مراکز معتبر آجیل فروشی خریداری کنید و به رنگ، طعم و تازگی آن دقت کرده و به یاد داشته باشید  بوی ماندگی و مزه تند  نشانه ناسالم بودن آجیل است.

از خوردن آجیل با رنگ های غیرمجار خودداری کنید 

دولتی می گوید: رنگ آجیل را با دستتان کنترل کنید. اگر دستتان رنگی شد احتمال دارد آجیلها را با رنگهای غیرمجاز یا خوراکی رنگ کرده باشند و باید از خرید آن خودداری کنید، بهتر است در این شب به خاطر مصرف انواع   تنقلات که باید در حد اعتدال مصرف شوند شام سبکی میل کنید و همراه با شام شب یلدا که بهتر است چرب، سرخ شده و پرنمک نباشد، مصرف سبزی و سالاد را فراموش نکنید. فیبر موجود در سبزیجات و سالاد از جذب چربی و قند مواد غذایی در روده جلوگیری می کند.