۰ نفر

مزایای شگفت آور اهدای خون که احتمالا از آنها اطلاع نداشتید

۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۴
کد خبر: 403375
مزایای شگفت آور اهدای خون که احتمالا از آنها اطلاع نداشتید

کمتر از 10درصد افراد واجد شرایط، سالانه خون اهدا می‌کنند. اما شاید اگر از مزایای اهدای خون مطلع باشید، احتمالا شما هم به جمع افرادی خواهید پیوست که خون اهدا می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، جالب است بدانید که اهدای یک واحد خون کامل می تواند سه زندگی را نجات دهد. اما در عین حال می تواند برای اهدا کننده نیز بسیار مفید باشد.

کاهش غلظت و فشار خون

راس هررون رئیس بخش اهدای خون در صلیب سرخ آمریکا می گوید: "بزرگترین فایده اهدای خون، کاهش فشار و غلظت خون است. درواقع با کاهش غلظت و فشار خون، فرد اهدا کننده احساس آرامش بیشتری خواهد داشت و می تواند با برخی مشکلات جسمی جدی خود نیز خداحافظی کند.

دریافت یک آزمون سلامتی رایگان

هر اهدا کننده باید قبل از خون دادن ، ارزیابی جسمی را انجام دهد. این ارزیابی شامل بررسی فشار خون ، نبض ، دمای بدن و سطح هموگلوبین است. در بعضی از مراکز کلسترول شما نیز بررسی می شود. اگر بطور منظم در سازمان خاصی اهدا می کنید ، می توانید روند سلامتی خود را به مرور زمان مشاهده کنید. این یک جایگزین برای آزمایشهای پزشکی نیست اما خالی از لطف نیز نیست.

بررسی وضعیت کم خونی

آزمایش هموگلوبین به عنوان بخشی از روند قبل از اهدای خون انجام می شود و به شما این امکان را می دهد که بررسی کنید آیا مبتلا به کم خونی هستید یا خیر. کم خونی زمانی است که سلول های قرمز خون کافی در بدن شما در گردش نیست.

مجبور می شوید سالم تر باشید

اگر اهدای خون کرده باشید قطعا می دانید افرادی که خون اهدا می کنند باید در مورد مقاربت های جنسی و وضعیت بیماری های احتمالی عفونی خود اطلاعاتی را به پایگاه اهدای خون بدهند.  همین موضوع از یک سو از رفتارهای خطرناک اهدا کننده پیشگیری می کند و از سوی دیگر در صورت وجود هرگونه بیماری عفونی، فرد اهدا کننده را مطلع می کند.

سلامت قلب خود را تقویت کنید

مطالعه ای در ژورنال Transfusion نشان داد که افراد مبتلا به فشار خون بالا که چهار بار خون داده اند ، موفق شده اند فشار خون خود را کاهش دهند. همچنین یک تئوری وجود دارد که نشان می دهد سطح بالای آهن ممکن است بر قلب شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین با این تئوری می توان امیدوار بود که اهدای خون روی سلامت افراد تاثیر مثبت داشته باشد.

مقداری کالری بسوزانید

البته اهدای خون فورا باعث لاغری نمی شود. اما وقتی خون اهدا می کنید، مقادیری انرژی صرف می کنید و بدنتان ناچار است برای جایگزین کردن خون اهدا شده، فعالیت خود را افزایش دهد. در نتیجه کالری بیشتری می سوزاند.