۰ نفر

چه کسانی در معرض ابتلا به سنگ صفرا هستند؟

۲۲ آذر ۱۳۹۸، ۲۳:۴۶
کد خبر: 401661
چه کسانی در معرض ابتلا به سنگ صفرا هستند؟

فوق تخصص گوارش به تشریح علل ابتلا به سنگ صفرا پرداخت و گفت: سنگ کیسه صفرا در خانم‌های چاق و چند قلوزا شایع‌تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، ناصر ابراهیمی فوق تخصص گوارش، با بیان اینکه سنگ کیسه صفرا در خانم‌های چاق و چند قلوزا شایع‌تر است، گفت: سنگ‌های صفرا بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه افزایش چربی خون به ویژه تری گلیسرید بالا یکی از عوامل ابتلا به سنگ کیسه صفرا است، افزود: افرادی که دیابت دارند مستعد ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند.
این فوق تخصص گوارش با تاکید بر اینکه مصرف قرص‌های ضد بارداری که پروژسترون بالایی در بدن تولید می‌کنند با ایجاد وقفه در انقباض‌های کیسه صفرا بر تشکیل این نوع سنگ‌ها تاثیر دارند، تصریح کرد: در افراد کم تحرک و همچنین کسانی که عمل جراحی چاقی انجام داده اند سنگ کیسه صفرا بیشتر دیده می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه افراد قطع نخاعی در معرض ابتلا به سنگ صفرا هستند، گفت: مسئله وراثت نیز در ابتلا به سنگ صفرا دخیل است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از برخی دارو‌ها نیز در ابتلا به سنگ صفرا نقش دارد، افزود: دارو‌هایی که برای کاهش چربی خون استفاده می‌شود و برخی از آنتی بیوتیک‌ها در ایجاد سنگ کیسه صفرا نقش دارند.
ابراهیمی با بیان اینکه گرسنگی‌های طولانی نیز می‌تواند به تشکیل سنگ در کیسه صفرا کمک کند، گفت: در حاملگی به علت افزایش تولید هورمون پروژسترون انقباض‌های کیسه صفرا کاهش یافته و فرد مستعد ابتلا به سنگ کیسه صفرا می‌شود.