۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

درباره خواص وازلین بیشتر بدانید

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 401118
درباره خواص وازلین بیشتر بدانید

امروزه، وازلین به عنوان یک راه درمان ارزان و در دسترس، در موارد مختلفی همچون بهبود جای زخم و بریدگی‌های سطحی، برطرف کردن خشکی پوست و مو، ترمیم آفتاب‌سوختگی و غیره، توسط افراد متعددی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ امروزه، همه ما نام وازلین را بسیار شنیده‌ایم. این ماده نیمه جامد و ژله‌ای و بی‌رنگ، که بام نام ژله پترولیوم، یا همان ژله نفتی نیز شناخته می‌شود، در موارد زیادی همچون، از برطرف کردن سوختگی و زخم‌ها گرفته تا خشکی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید برای شما سوال باشد که این ماده مفید از چه چیزی ساخته شده است؟ باید گفت که پترولاتیوم یا چربی معدنی که بیشتر با نام تجاری وازلین شناخته می‌شود، از تصفیه روغن‌های سنگین نفت که باقی مانده تقطیر در گرمای 360 درجه است به دست می‌آید.

جالب توجه است که از خواص وازلین، برای نخستین بار، در اواخر دهه 1800، برای بهبود زخم‌ها و جای سوختگی مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان به بعد در میان خانواده‌ها در سراسر جهان شناخته شد.

وازلین

یکی از متخصصین پوست و مو از دانشگاه پنسیلوانیا اذعان داشت: مواد خام برای تولید وازلین، به صورت اتفاقی کشف شد. وجود ماده‌ای غلیظ و نرم روی تجهیزات نفتی، باعث نقص عملکرد آنها می‌شد. جالب است که کارکنان به سرعت، خواص این ماده پارافین شکل را هنگام استفاده روی بریدگی‌ها و زخم‌ها کشف کردند و بعدها به دست یک جوان شیمی‌دان به نام  رابرت چزبرو اصلاح شد و وی شرکتی را به نام وازلین در بروکلین تاسیس کرد.

با وجود سرعت بالای روند مدرنیته شدن در سراسر جهان، ما هنوز هم از این ماده به ظاهر ساده برای درمان مواردی همچون خشکی پوست، خارش، خون دماغ شدن و غیره استفاده می‌کنیم.

از وازلین در چه مواردی استفاده می‌شود؟

وازلین

وازلین به بهبود جای زخم کمک می‌کند

پزشکان همواره وازلین را برای مراقبت از زخم‌های پس از جراحی، چه از منظر درمانی و چه زیبایی، توصیه می‌کنند. به گفته یکی از پزشکان، وازلین، یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای بهبود سوزش و خارش‌های احتمالی و واکنش‌های آلرژیک (که ممکن است با استفاده از سایر پمادهای موضعی مشاهده شود) است. وی همچنین افزود؛ نگهداری محیط زخم با لایه زخیمی از وازلین که به عنوان مانعی در برابر آب نیز به شمار می‌رود، به میزان قابل توجهی به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند.

وازلین به بهبود خشکی پوست کمک می‌کند

بسیاری از افراد در سراسر جهان، همواره از پوست خشک خود رنج می‌برند. استفاده از وازلین در محل‌هایی که دارای خشکی و خارش هستند، سبب تسکین می‌شود. یکی از پزشکان توصیه می‌کند: اصلاح عادات حمام کردن و استفاده از لایه ضخیمی از وازلین، بهترین راه برای مرطوب کردن و جلوگیری از خشکی پوست است. وی پیشنهاد می‌کند که وازلین را دقیقا پس از دوش گرفتن استفاده کنید تا پوست شما در حد امکان رطوبت خود را حفظ کند. همچنین برای بر طرف کردن ترک‌های پاشنه پا، مقدار زیادی از وازلین را روی موضع بمالید و از روی آن جوراب بپوشید تا حداکثر تاثیر خود را داشته باشد.

از وازلین می‌توان برای سهولت آرایش کردن و پاک کردن آن استفاده کرد

به گفته کارشناسان، ده‌ها سال است که از وازلین به عنوان یک ماده پاک کننده آرایش، محافظ رنگ و کوتیکول مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، می‌توان از وازلین برای روان و راحت‌تر کردن استعمال آرایش استفاده کرد. در خصوص یکی دیگر از موارد استفاده وازلین باید گفت که می‌توانید آن را به جاهایی که معمولا عطر خود را اسپری می‌کنید بمالید تا ماندگاری بوی آن را افزایش دهد.

وازلین

وازلین خشکی مو را برطرف می‌کند

قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید، گرما یا کلر موجود در استخرها، می‌تواند سبب خشکی موهای شما شود. مقداری از وازلین را به انتهای موهای خود برای بخشیدن رطوبت و درخشش به آن بمالید.

براق و نرم کردن مژه و ابرو

با استفاده از مقدار اندکی وازلین و شانه کردن آن در جهت رویش موهای مژه و ابرو، می‌توانید به براق و زیبا شدن آن کمک کنید.

وازلین از لکه‌های رنگی روی پوست جلوگیری می‌کند

بدترین بخش رنگ کردن مو یا لاک زدن در خانه، رنگی شدن نقاط دیگری از پوست است که نمیخواهیم. استفاده از وازلین در اطراف محل رویش مو یا پوست اطراف ناخن، می‌تواند به عنوان محافظ مطمئنی برای جلوگیری از رنگی شدن به شمار بیاید.

وازلین

با وازلین یک اسکراب خانگی بسازید

یک راه بسیار ساده برای ساختن اسکراب خانگی برای زمانی که پوست شما به لایه‌برداری احتیاج دارد این است: یک قاشق غذاخوری نمک دریا یا شکر، را با یک قاشق غذاخوری وازلین مخلوط کنید و ماده خمیری به دست آمده را به آرامی بر روی محلی که نیاز به لایه‌برداری دارد ماساژ دهید سپس شست و شو دهید.

رفع مشکل رفتن شامپو در چشم

اگر همواره با رفتن شامپو در چشم و سوزش اذیت‌کننده آن مشکل دارید، می‌توانید مقداری وازلین را بالای ابروهای خود بمالید، سپس مشاهده می‌کنید که آب و شامپو از کنار صورت شما عبور کرده و وارد چشم‌های شما نمی‌شود.

با وازلین آدامس را از موها جدا کنید

برای بسیاری از کودکان همواره این اتفاق می‌افتد. برای جدا کردن آدامس از مو، نیازی به قیچی کردن آن ندارید، بلکه مقداری از وازلین را روی آدامس و مو مالش دهید

با وازلین نرم‌کننده‌های لب طعم‌دار تهیه کنید

با ترکیب پودرهای غذایی طعم‌دار با وازلین، می‌توانید نرم‌کننده و براق‌کننده طعم‌دار لب تهیه کنید.

وازلین

وازلین خارش پوست سر را برطرف می‌کند

برای از بین بردن خارش و شوره  پوست سر خود می‌توانید مقدار اندکی از وازلین را پیش از حمام روی محل مورد نظر ماساژ دهید و سپس بشویید.

با وازلین زیر چشم‌های خود را آبرسانی کنید

در هنگام خواب، مقدار اندکی از وازلین را با ضربه آهسته به زیر چشم‌های خود بزنید. این عمل به جلوگیری از چین و چروک زیر چشم و مرطوب نگاه داشتن پوست این ناحیه کمک می‌کند.

وازلین آفتاب‌سوختگی را ترمیم می‌کند

سوختگی‌های پوست که به دلیل نور خورشید ایجاد شده‌اند را می‌توان به کمک وازلین ترمیم کرد.

جلوگیری از ورود آب به گوش شناگران

اگر زیاد شنا می‌کنید و علاقه‌ای به ورود آب به گوش‌هایتان را ندارید، این کار را امتحان کنید: دو عدد پنبه کوچک را به وازلین آغشته کرده و در گوش‌های خود قرار داده و با خیال راحت شنا کنید.

وازلین

برطرف کردن جراحت و سوختگی‌های سطحی به وسیله وازلین

به منظور بهبود بریدگی و سوختگی‌های سطحی پوست می‌توانید مقداری از وازلین را روی محل مورد نظر استعمال کنید. البته به خاطر داشته باشید که قبل از این عمل، منطقه مورد نظر را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید تا از عفونت جلوگیری شود.

کاهش درد کمر به وسیله وازلین

برای تسکین کمر درد می‌توانید مقداری وازلین را گرم کرده و سپس روی محل مورد نظر ماساژ دهید.

وازلین جای گازگرفتگی و نیش حشرات را بهبود می‌بخشد

برای تسکین فوری جای نیش پشه، زنبور و سایر حشرات، مقدار مناسبی از وازلین را روی محل مورد نظر بمالید. نکته جالب توجه این است که اگر وازلین را قبل از استفاده در فریزر قرار دهید، عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

با وازلین پنجه‌های حیوان‌های خانگی خود را درمان کنید

اگر پنجه‌های سگ یا گربه شما خشک و خشن است، می‌توانید برای برطرف کردن آن، مقداری وازلین را روی محل مورد نظر ماساژ دهید تا مشکل را برطرف کند. اما توجه داشته باشید که پنجه‌های خود را لیس نزند.

جواهرات خود را به راحتی دربیاورید

زمانی که به دلیل باد کردن انگشتان، انگشتر شما از دست خارج نمی‌شود، یا اگر برای خارج کردن گوشواره از گوش دچار مشکل شده‌اید، مقداری وازلین را در محل مورد نظر ماساژ داده و جواهرات خود را به راحتی خارج کنید.

به وسیله وازلین حشرات را از بین ببرید

مقداری وازلین را با نمک ترکیب کرده و به دور گلدان‌ها و محل‌هایی که گل و گیاه کاشته‌اید بزنید تا آنها را از صدمات مورچه‌ها و آفت‌ها در امان نگاه دارید.

لکه‌های شمعی که روی پارچه ریخته را به وسیله وازلین پاک کنید

زمانی که قطره‌هایی از پارافین شمع روی لباس یا رومیزی می‌ریزد، برای پاک کردن راحت آن، مقداری وازلین را روی قسمت مورد نظر قرار داده و اجازه دهید تا کمی جذب شد، سپس به آسانی لکه را پاک کنید.

جای خراش و رد آب روی چوب را با وازلین از بین ببرید

به این منظور، اجازه دهید که چوب مورد نظر، 24 ساعت خیس بخورد، سپس وازلین را روی آن بزنید. در این صورت سطح چوبی صاف و براقی خواهید داشت.

وازلین

وسایل چرمی خود را با وازلین نو کنید

هر وسیله چرمی، اعم از کت چرم یا صندلی، اگر دچار لکه‌هایی شده که آن را مندرس و کهنه نشان می‌دهد، مقداری وازلین را روی آن مالیده و مشاهده می‌کنید که مانند روز اول خود شده است.

لکه‌های سطوح شیشه‌ای را با وازلین از بین ببرید

آینه‌، عینک، شیشه و یا حتی سگک کمربند شما اگر دچار لکه‌هایی شده که به آسانی پاک نمی‌شوند، می‌توانید به وسیله وازلین این مشکل را برطرف کنید.

با وازلین به راحتی آتش درست کنید

اگر برای درست کردن آتش دچار مشکل شدید، چند توپ پنبه‌ای را به وازلین آغشته کرده و آتش بزنید.

نکته قابل اشاره این است که وازلین تنها برای استعمال خارجی است و نباید وارد بدن شود. از سویی دیگر، باید گفت از آنجایی که وازلین یکی از راه‌های درمانی آسان و ساده و مقرون به صرفه به شمار می‌رود، در استفاده از آن دقت لازم را داشته باشید و با احتیاط استفاده کنید تا با خطر عفونت مواجه نشوید.

به این منظور، همیشه به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از وازلین، پوست خود را به درستی شسته و اجازه دهید تا خشک شود، سپس وازلین را در محل مورد نظر استعمال کنید.