۰ نفر

7 دلیـل خارش شدید پوست

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۰
کد خبر: 400794
7 دلیـل خارش شدید پوست

خارش پوست شرایطی استرس‌زا و آزاردهنده برای فرد ایجاد می کند که می تواند نشانه ای از بروز مشکل در بدن باشد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، شناسایی دلیل خارش پوست نخستین گام در مسیر درمان مشکل محسوب می شود. در ادامه با هفت دلیل شایع خارش پوست بیشتر آشنا می شویم. با ذکر این توضیح که  دلایل دیگری هم می توانند در این ماجرا موثر باشند.

 1-  بدن شما کم آب شده است

 خشکی پوست یکی از دلایل شایع خارش مزمن محسوب می شود. استفاده از محصولات مرطوب کننده می تواند خارش پوست را تسکین دهد زیرا آب رسانی به پوست انجام می شود. اگر نوشیدن آب به میزان کافی و استفاده از محصولات مرطوب کننده در بهبود خارش موثر نیست، برای بررسی دقیق‌تر شرایط به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

2-    یک بیماری پوستی درمان نشده

 اگر خارش پوست با قرمزی و پوسته شدن همراه است و احساس خارش هنگام شب تشدید  می شود ممکن است به یک بیماری پوستی مزمن، مانند سوریازیس که به واسطه التهاب ناشی از فعالیت سیستم ایمنی شکل می گیرد یا اگزما که به نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، مبتلا باشید.

3-    واکنش آلرژیک

خارش پوست می تواند واکنشی به عوامل آلرژی‌زا باشد.  اگر با خارش خفیف مواجه هستید، محرک را شناسایی و پس از قطع تماس با آن از یک داروی آنتی هیستامین برای تسکین خارش استفاده کنید.

 4-   به تازگی مصرف یک داروی جدید را آغاز کرده یا دوز مصرفی دارو را افزایش داده اید

 اگر به تازگی دندان عقل خود را کشیده اید و یک داروی مخدر تجویزی را مصرف می کنید یا داروهایی برای کاهش فشار خون بالای شما تجویز شده اند،

این موضوع  ممکن است دلیل خارش پوست باشد.

 اگر با خارش پوست به عنوان یک عارضه جانبی مصرف دارو مواجه شده اید می توانید با پزشک خود درباره تغییر دوز، کنترل تداخلات دارویی یا مصرف داروهای ضد خارش صحبت کنید.

 5-   ممکن است روان شما به آرامش بیشتر نیاز داشته باشد

اگر بیش از حد استرس دارید، افسرده یا مضطرب هستید، جریانی شیمیایی از سروتونین و نوراپی‌نفرین می تواند محرکی برای خارش پوست باشد، به ویژه اگر راش پوستی وجود نداشته باشد. اگر داروهای بدون نسخه ضد خارش، مانند محصولات مرطوب کننده و داروهای آنتی هیستامین، در تسکین خارش تاثیری ندارند، برای بررسی دقیق شرایط و دریافت درمان مناسب (گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی می توانند مفید باشند) به پزشک مراجعه کنید.

  6-  با نوسانات هورمونی مواجه هستید

نوسانات هورمونی می تواند آثاری قوی، از جمله خارش بی امان پوست را موجب شود.

به عنوان مثال، اگر به فرزند خود شیر می دهید یا وارد دوران یائسگی شده اید، ممکن است با سطوح پایین‌تر از حد معمول هورمون استروژن مواجه باشید که می تواند پیامدهای جسمانی، از جمله خارش پوست را موجب شود. پرهیز از تماس با صابون ها و محصولات شوینده قوی و استفاده منظم از محصولات مرطوب کننده می تواند به تسکین ناراحتی کمک کند. اما اگر پس از این اقدامات همچنان با خارش پوست مواجه هستید، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

7-   حشره  شما را گزیده است

 گزش حشراتی مانند کک، کنه، ساس و پشه می تواند دلیل خارش پوست شما باشد. گاهی اوقات جای گزش به اندازه ای کوچک است که چندان قابل مشاهده نیست، اما فرد برای چند هفته با خارش مداوم و آزاردهنده مواجه است.پس از شناسایی مکان خارش، می توانید از کرم ها یا لوسیون های ضدعفونی کننده استفاده وسپس آنتی هیستامین مصرف کنید.