۰ نفر

چند راه برای تنظیم ساعت داخلی بدن

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳
کد خبر: 400038
چند راه برای تنظیم ساعت داخلی بدن

زمان به خواب رفتن و زمان بیدار شدن زمان‌هایی است که بدن احساس آرامش و تازه شدن می‌کند. وقتی که آموختید چگونه ساعت داخلی یا بیولوژیکی بدن را تنظیم کنید، بدنتان خواهد فهمید که کی زمان خواب است و کی زمان هوشیاری. اما راه‌های تنظیم ساعت بدن چیست؟ این مطلب را بخوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، یک خواب شبانه خوب در واقع از صبح آغاز می‌شود. زمانی که چشمانتان باز می‌شود، روشنایی وارد عصب بینایی و ساعت بیولوژیکی مغز می‌شود، در آنجا تولید هورمون‌های تنظیم‌کننده، رشد، تکثیر، خوردن، خوابیدن، فکر کردن، به خاطر آوردن و حتی احساسات لحظه به لحظه را تحریک می‌کند. نور خورشید ذهن را فعال  و هر روز در همان ساعت از صبح، ساعت بیولوژیکی بدنتان را تنظیم می‌کند؛ به همین دلیل بدن شما در شب به خواب می‌رود و در روز از خواب بیدار شده و فعال می‌شود. بیدار شدن در ساعات مختلف و روزهای مختلف این هماهنگی را برهم می‌زند.

از ساعت 11:30 شب تا 2 نیمه‌شب می‌خوابید، بعد تا ساعت 4 هم در رختخواب می‌غلطید و دوباره تا ساعت6 صبح می‌خوابید. 8 ساعت در رختخواب بوده‌اید، ولی فقط 

4‌ساعت و‌نیم خوابیده‌اید که خود یک عدم هماهنگی شدید است و شما را از محرک‌های خواب‌آور دور می‌کند و باعث بی‌خوابی می‌شود. برای جلوگیری از این روند، وقتی که ساعت 2 نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوید از جایتان برخیزید، از رختخواب خارج شوید و شروع به خواندن کتاب کنید، زیرا این کار محرک‌های خواب شما را بیدار می‌کند، تا زمانی که دوباره به رختخواب برگشتید به خواب بروید.

هیچ گاه زمانی که بیدارید در رختخواب نمانید، چون قسمتی از مغز شما رختخواب را با بیداری شما سازگار می‌کند، در این صورت دیگر در رختخواب خوابتان نمی‌برد. این مسئله به عادت بدی تبدیل می‌شود و همیشه از اینکه خوابتان نمی‌برد شکایت می‌کنید. این خود یکی از دلایل مهم و بسیار شدید بی‌خوابی در اکثر مردم است.

شما حق دارید قبل از خواب این فرصت را به خودتان بدهید تا از حالت پرانرژی بودن و کاری‌بودن روزانه به حالت خواب‌آلودگی شبانه برسید. متاسفانه بیشتر خانم‌ها برای خود لحظه‌ای هم فرصت نمی‌دهند. براساس سرشماری سازمان ملی خواب در سال2007 ، حدود 60درصد از ما یک ساعت قبل از خواب مشغول انجام امور مربوط به خانواده هستیم. 

درست است که روزها و شب‌های تعطیل می‌توانید تا هر زمان که دوست دارید بیدار باشید و صبح هم هر زمان که خواستید بیدار شوید، اما هرگز این کار را نکنید، زیرا در این صورت ساعت بیولوژیکی بدنتان از حالت تعادل خود خارج شده و نظم آن به‌هم می‌ریزد و در این صورت شبی که فردایش باید زود بیدار شوید، دوباره بی‌خوابی به سرتان می‌زند.