۰ نفر

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ برای درمان آنفلوآنزا، ممنوع

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۳:۳۰
کد خبر: 398710
استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ برای درمان آنفلوآنزا، ممنوع

یک متخصص بیماری‌های عفونی، فلوشیپ پیشگیری و کنترل عفونت‌های بیمارستانی گفت: به هیچ عنوان برای درمان آنفلوآنزا از آنتی بیوتیک استفاده نکنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، زهره آخوندی میبدی گفت: بیماری آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که بعلت ویروس آنفلوآنزا ایجاد می شود و با علائم ناگهانی تب بالا، سردرد، دردهای عضلانی تظاهر می یابد و گاهی همراه با آبریزش بینی و چشم می باشد و علائم بیماری معمولا طی ۳تا ۵ روز و گاهی ۷ روز طول می کشد.
به گفته وی، زمان شایع بروز بیماری فصل پاییز و زمستان است و بدلیل ازدحام جمعیت ها در محیط های دربسته در این فصول و عدم تهویه مناسب، انتقال ان از فرد بیمار به سایرین بیشتر می شود؛ این بیماری معمولا با استراحت در منزل، مصرف مایعات گرم، تغذیه مناسب و داروهایی که علائم بیماری را کاهش می دهند مثل تب بر، بهبود می یابد.

وی اظهار داشت: افراد بیمار نباید تا بهبودی، در محل کار یا کلاس درس و نیز در اجتماعات حضور یابند و در صورت حضور در اجتماعات، ماسک بزنند و فاصله یک متری خود را با سایرین رعایت کنند؛ بهداشت تنفسی و شستشوی دست را رعایت کنند تا از انتشار این ویروس در جامعه و ابتلای سایرین جلوگیری شود.
آخوندی میبدی تصریح کرد: نکته مهم این است که وقتی ویروس در جامعه گسترش یافت و افراد بیشتری بیمار شدند، احتمال بیماری در کسانی که در معرض خطر هستند نیز بیشتر خواهد شد و بیماری در این افراد می تواند باعث عوارض خطرناک و حتی مرگ گردد پس با رعایت شستشوی دست و بهداشت تنفسی از انتشار این ویروس در جامعه و ابتلای هموطنانمان جلوگیری کنیم.
این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: شستشوی دست با آب و صابون و یا محلول های الکلی مخصوص انجام می گیرد و باعث از بین رفتن ویروس می شود، دستهای تمیز حافظ سلامتی ما هستند؛ هم فرد بیمار و هم سایر افراد جامعه باید دستهای خود را قبل از غذا خوردن و قبل از تماس با چشم، بینی و دهان بشویند واز دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کنند، همچنین فرد بیمار پس از عطسه و سرفه و وقتی دستهایش آلوده به ترشحات تنفسی شد، باید آنها را بشوید.
وی گفت: استفاده از دستمال کاغذی تمیز برای پاک کردن ترشحات و دفع اخلاط و سپس انداختن آن در سطل زباله درب دار یا کیسه فریزر و بستن درب کیسه و سپس انداختن ان در سطل زباله، بسیار مهم است و افراد بیمار از دفع اخلاط در فضاهای باز خودداری کنند تا از آلوده شدن فضاها جلوگیری شود.
این پزشک یادآور شد: افراد در معرض خطر عوارض شدید بیماری آنفلوآنزا شامل خانم های باردار، افراد با بیماری دیابت، قلبی، کلیوی و ریوی، افراد بالای ۶۵ سال، کسانی که تحت شیمی درمانی یا مصرف داروهای نقص ایمنی هستند و افراد HIV مثبت هستند و این افراد باید هر سال در آخر شهریور و اوایل پاییز واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.
آخوندی میبدی تاکید کرد: شروع مجدد تب پس از بهبودی اولیه علایم، افزایش شدت سرفه همراه با تنگی نفس، درد گوش و سردردی که مجددا ایجاد شود، می تواند از نشانه های ایجاد عوارض آنفلوآنزا باشد.
به گفته وی، عفونت های گوش، سینوس ها و ریه ها از عوارض آنفلوآنزا هستند و در این موارد باید به پزشک مراجعه کرد؛ در صورت تنگی نفس شدید که منجر به خستگی تنفسی شود باید سریعا بیمار به اورژانس مراجعه کند.