۰ نفر

علایم و درمان پولیپ بینی

۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 397187
علایم و درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی توده نرمی است که به علت ورم شدید مخاط دستگاه تنفس ایجادمی شود. تورم شدید موجب می شود که به تدریج مخاط فضای داخل بینی یا سینوس را پرکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان،  با تشدید مشکل، مخاط به صورت توده هایی که مشابه دانه انگور و به رنگ های مختلف مانند قرمز، قهوه ای،صورتی یاخاکستری است، دیده می شودکه در واقع همان پولیپ است.

 علایم پولیپ بینی

پولیپ های کوچک ممکن است موجب علامت خاصی نشود ولی با بزرگ شدن پولیپ، بیمار دچار علایم می شود. مشکلات تنفسی،گرفتگی بینی، تنفس دهانی وگاهی خرخر،ترشح ته حلق یا ترشح از سوراخ های بینی، بوی بد دهان،خشکی دهان،احساس درد یا فشار درصورت و بینی از علایم آن هستند .گاهی پولیپ از سوراخ بینی خارج می شود و منظره ناخوشایندی ایجاد می کند.

در مواردی که پولیپ در قسمت عقب بینی قرار دارد،ممکن است در داخل دهان و پشت کام آویزان شود.پولیپ شدید به ویژه درسنین رشد،موجب تغییر شکل ظاهری بینی وصورت می شود.پولیپ بینی به علت اختلال در تنفس در عملکرد فرد به ویژه تمرکز،اشکال ایجاد می کند.

 همین طور در ورزش وفعالیت سنگین باعث محدودیت می شود.نکته مهم و قابل توجه درباره پولیپ بینی،مشکل تشخیص است.بسیاری ازبیماران که به عنوان سینوزیت مزمن تحت درمان قرار می گیرند ولی با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند،مبتلا به پولیپ هستندو تشخیص نادرست در آن ها موجب شکست درمان می شود.از طرف دیگر گاهی از موارد تومورهای بینی با پولیپ اشتباه می شود.با توجه به این که تومورهای بینی وسینوس نیازمند تشخیص و درمان سریع است در تمام موارد پزشک باید اطمینان حاصل کند که بیمار دچار تومور نیست.گاهی پولیپ بینی همراه آسم تنفسی دیده می شود.انسداد بینی سبب بدتر و مشکل شدن کنترل آسم می شود.

 درمان علت زمینه ای

درمان دارویی

 برخی از پولیپ ها ممکن است با درمان دارویی مناسب بهبود یابد.

 درمان جراحی

 بعضی از پولیپ ها به درمان دارویی جواب نمی دهد یا بعد از بهبود عود می کند بنابراین پولیپ های بزرگ،پولیپ هایی که از قسمت پشت بینی وارد دهان می شود و پولیپ هایی که به علت عفونت قارچی ایجاد می شود  نیاز به جراحی دارد.

جراحی از طریق بینی وبرش آندوسکوپی سینوس انجام می شود.در این روش، بدون ایجاد برش در صورت یا داخل دهان،پولیپ ها خارج و همزمان برای جلوگیری از عود،دهانه سینوس ها بازمی شود.درمان موضعی به صورت شست وشو و اسپری تا چند ماه بعد از جراحی ادامه می  یابد.