۰ نفر

با این ۳اصل خود را در برابر ابتلا به "ایدز" واکسینه کنید

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۴
کد خبر: 396670
با این ۳اصل خود را در برابر ابتلا به "ایدز" واکسینه کنید

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه حدود یک سوم بیماران HIV مثبت هنوز کشف نشده‌اند، ۳ اصل کلیدی برای در امان بودن از ابتلا به "ایدز" را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مینو محرز درباره روش‌های انتقال ایدز در کشور اظهار کرد: شایع‌ترین راه‌‌های انتقال ایدز در کشور ما شامل تزریق سرنگ آلوده به HIV توسط معتادان، رابطه جنسی و انتقال ویروس از مادر بادار مبتلا به ایدز به جنین یا نوزاد است؛ از خصوصیات ویروس HIV این است که به سرعت شیوع پیدا می‌کند؛ برای نمونه، در کشورهای آفریقایی درصد بالایی از جامعه به ایدز مبتلا هستند که علت آن، نبود آموزش صحیح و کنترل این بیماری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 200 مرکز ایدز در کشور داریم، تصریح کرد: حدود 40 هزار نفر بیمار HIV مثبت داشته‌ایم که 50 درصد آنها تحت درمان هستند و سایر بیماران یا از دنیا رفته‌اند، یا مهاجرت کرده‌اند یا اینکه برای پیگیری روند درمان خود به مراکز درمان ایدز مراجعه نکرده‌اند.

محرز ادامه داد: تخمین می‌زنیم که حدود یک سوم بیماران HIV مثبت هنوز کشف نشده‌اند؛ یکی از دلایل این اتفاق، عدم آگاهی مردم و ترس از مراجعه به پزشک برای تشخیص بیماری ایدز است؛ زیرا برخی افراد تصور می‌کنند اگر جواب آزمایش‌شان مثبت باشد از جامعه طرد شده یا مجرم شناخته می‌شوند! با راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات بیماران ایدزی، اطلاعات دقیقی از افراد مبتلا به دست آورده‌ایم و با پیگیری وضعیت افراد، افزایش پایبندی به روند درمان، حاصل می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه تمام خدمات به بیماران مبتلا به ایدز به‌صورت رایگان ارائه می‌شود، تشریح کرد: مشاوره‌های پزشکی و روانشناسی، تست HIV و داروهای کنترل ایدز همگی به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر داروهای مورد استفاده  در جهان و ایران برای درمان ایدز، باعث از بین رفتن ویروس در خون می‌شوند اما آن را از بافت‌های بدن پاک نمی‌کنند؛ مصرف نکردن دارو باعث افزایش "بار ویروس" در خون شده و ایجاد خطر می‌کند در حالیکه مصرف داروهای کنترل ایدز، اگرچه باعث درمان قطعی و کامل بیماری نمی‌شود اما از انتقال ویروس از بدن فرد آلوده به افراد سالم جلوگیری می‌کند همچنین باعث بهبود وضعیت جسمانی فرد مبتلا به ایدز می‌شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به کشف داروی درمان قطعی ایدز در آینده‌ای نزدیک بر اهمیت آموزش پیشگیری از ایدز در کاهش شیوع و هزینه‌های بیماری تاکید و خاطرنشان کرد: داروهای کنترل ایدز اگرچه در مراکز درمانی ما به‌صورت رایگان در اختیار مبتلایان قرار می‌گیرند اما این داروها سیستم سلامت کشور را متحمل هزینه‌های بسیار بالایی می‌کنند؛ در حالیکه با یک آموزش ساده می‌توان به راحتی جلوی انتقال این بیماری را گرفت؛ بنابراین بیماری ایدز تنها توسط وزارت بهداشت قابل پیشگیری نیست بلکه تمام رسانه‌ها، صدا و سیما، نهادهای آموزشی و وزارت‌ آموزش و پرورش باید به کمک وزارت بهداشت از طریق آموزش صحیح و افزایش آگاهی مردم از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

محرز متذکر شد: به دلیل نبودن آموزش در زمینه این بیماری، بسیاری از افراد برای افزایش آگاهی درباره ایدز، به سایت‌های متفرقه مراجعه می‌کنند؛ این سایت‌ها ممکن است حاوی اطلاعات غلط باشند و بر روحیه افراد اثرات منفی بگذارند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز، نسبت به بالا بودن قیمت کاندوم در کشور انتقاد و تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته‌، کاندوم عموماً به‌صورت رایگان توزیع می‌شود؛ در حالیکه در کشور ما قیمت نسبتاً بالایی دارد‌.

وی متذکر شد: باید به این نکته توجه شود که اگر یکی از زوجین، HIV مثبت باشد، در صورت استفاده از داروهای کنترل ایدز و کاندوم، مشکلی برای همسرش پیش نخواهد آمد و این بیماری در صورت استفاده از کاندوم، منتقل نمی‌شود‌ بنابراین خانواده‌هایی که بیمار مبتلا به ایدز دارند باید بدانند که راه‌ حل این مشکل، طلاق گرفتن نیست!

این متخصص عفونی با بیان اینکه سه اصل مهم در کاهش میزان ابتلا به بیماری ایدز نقش دارند، تاکید کرد: رعایت سه اصل که به اصول ABC شهرت دارند، باعث کنترل ابتلا به ایدز می‌شود؛ اصل اول "Abstinence" یا همان "خویشتن‌داری" است که در اسلام نیز بر آن بسیار تاکید شده است، اصل دوم "Be faithful" یا "وفاداری" و تعهد به همسر و خانواده است و اصل سوم "Candom" یا همان استفاده از کاندوم برای جلوگیری از انتقال بیماری است.

وی اجرای "برنامه‌ کاهش آسیب" را نیز یکی از راهکارهای کاهش میزان انتقال ایدز برشمرد و یادآور شد: در ابتدای شیوع ایدز بین معتادین کشور، از طریق تجویز متادون برای معتادانی که تزریقی بودند برنامه کاهش آسیب را اجرا کردیم و یکی از بهترین کشورهای جهان در کنترل ایدز شناخته شدیم اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بودجه‌، اجرای این برنامه با مشکلاتی روبه‌رو شده است‌.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: در مرکز تحقیقات ایدز ایران، مجموعه‌ای به نام "باشگاه یاران مثبت" داریم که در آن 800 نفر از افراد HIV مثبت تاکنون عضو شده‌اند و درباره پیشگیری، درمان و پایبندی به درمان آموزش می‌بینند و به افراد مبتلا یا معتاد نیز آموزش می‌دهند.