۰ نفر

طغیان آنفلوآنزا در کشور ‌‌

۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰
کد خبر: 394567
 طغیان آنفلوآنزا در کشور ‌‌

آنفلوآنزا از جمله بیماری‌های ویروسی خطرناک است که در فصول سرد سال به میزان بسیار زیادی بین افراد شیوع پیدا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ملی، این بیماری شباهت بسیار زیادی به سرماخوردگی دارد که به همین دلیل اغلب با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود. به توصیه پزشکان بهترین را پیشگیری از آنفلوآنزا تزریق واکسن این بیماری است. با وجود اینکه معمولا پس از شروع فصل سرما بیماری آنفلوآنزای فوق حاد انسانی شیوع پیدا می‌کند، امسال فعالیت ویروس آنفلوآنزا در کشور ما زودتر شروع شده و به تبع آن پیش‌بینی می‌شود، آمار مبتلایان به این ویروس تا پایان سال در کشور افزایش داشته باشد.

پزشکان تب و لرز، سرفه‌های خشک، درد‌های عضلانی را از علائم این ویروس دانستند. در چند روز گذشته نیز دو نفر در گیلان به‌دلیل آنفلوآنزای فوق حاد انسانی جان خود را از دست داده‌اند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان فوت این دو نفر را تایید می‌کند و در این باره می گوید: تا کنون ۱۴مورد مشکوک به آنفلوآنزا در گیلان شناسایی شده‌اند که ۱۲نفرشان درمان شده‌اند اما دو نفر به‌دلیل این بیماری جان باختند. جوان 26‌ساله لنگرودی و یک کودک یک‌ساله رشتی به علت ابتلا به این بیماری ویروسی در مراکز درمانی استان گیلان جان خود را از دست دادند. سال گذشته نیز چند نفر در استان گیلان به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند و امسال نیز تعداد زیادی که مشکوک به این بیماری بودند شناسایی شدند.

مهرابیان از بررسی نمونه‌های گرفته شده 204 بیمار مشکوک به ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد انسانی در گیلان خبر داد و تصریح کرد: از بین این افرادی که نمونه‌ ترشحات حلق آنان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت ابتلا 14 نفر به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد انسانی مثبت شد که تاکنون 2 نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

خبر مرگ دو شهروند گیلانی در حالی منتشر شده که طبق ادعای خبرگزاری‌ها امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم‌ فوتبال سپاهان هم به‌همین دلیل در بیمارستان بستری شده است.

آغاز موج آنفلوآنزا از دو هفته گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در رابطه با این آنفلوآنزا گفته است: نوع این ویروس H۱N۱ گزارش شده اما موارد دیگری از نوع H۳N۲ گزارش شده؛ یعنی امسال هر دو ویروس به‌صورت همزمان گزارش شده و همین مساله نشان‌دهنده شرایطی حادتر نسبت به سال‌های گذشته است. آنفلوآنزا ویروسی غیرقابل پیش‌بینی است که بیشتر در فصل سرما رواج می‌یابد و تشخیص زمان بروز و شدت بروز آن در افراد دشوار است. دکتر محمدمهدی گویا از شیوع بیماری آنفلوآنزای فصلی در نقاط مختلف کشور خبر داد و با اشاره به برخی از راه‌های موثر در پیشگیری از بروز آنفلوآنزا، گفت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بروز این بیماری‌است. همچنین دوری از افراد مبتلا راهکار بعدی است؛ چراکه ترشحات دهان و بینی فرد مبتلا یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس است. وی استراحت و خواب کافی برای فرد مبتلا را ضروری دانست، اظهار کرد: در این نوع از آنفلوآنزا داروی خاصی به بیمار داده نمی‌شود؛ چراکه به درمان‌های ساده مثل تجویز مسکن و استراحت پاسخ می‌دهد. مبتلایان نیازمند به بستری و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل قلبی و عروقی، دیابت و کبدی مجاز به مصرف داروهای مختص آنفلوآنزا هستند.

ممنوعیت مصرف آنتی بیوتیک

وی تاکید کرد: مصرف آنتی بیوتیک و داروهای کورتن‌دار برای این بیماری به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود؛ چراکه منجر به تشدید بیماری می‌شود. بنابراین باید زیر نظر پزشک تحت درمان قرار گیرند.

گویا در ادامه با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض خطر مثل بیماران قلبی و عروقی، دیابتی، افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی، مصرف‌کنندگان داروهای سرکوبگر ایمنی و دارای مشکلات کلیوی و کبدی تجویز می‌شود، گفت: همچنین واکسن آنفلوآنزا برای خانم‌های باردار تجویز می‌شود؛ چراکه در صورت ابتلا به این بیماری، به نوع شدید آن مبتلا می‌شوند.