۰ نفر

فواید شگفت انگیز چای رزماری

۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۰:۱۷
کد خبر: 394424
فواید شگفت انگیز چای رزماری

چای رزماری حاوی اسید کارنوسیک و اسید رزمارینیک است که این ترکیبات توانایی خود در کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت را نشان داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، رزماری  یک درختچه همیشه سبز است که به خانواده نعناعیان (Lamiaceae) تعلق دارد که نعناع و ریحان از دیگر اعضای شناخته شده این خانواده گیاهی محسوب می شوند.

رزماری یک گیاه پر استفاده در آشپزی است، اما به واسطه فواید سلامت خود نیز مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

چای رزماری از عطری فوق العاده برخوردار است که به تنهایی یا در ترکیب با مواد غذایی دیگر مانند عسل، نعناع، لیمو و بابونه فواید سلامت شگفت انگیزی را ارائه می کند.

خواص ضد التهاب و ضد میکروبی

رزماری حاوی ترکیبات پلی‌فنولیک مانند اسید رزمارینیک و اسید کارنوسیک است. اسید رزمارینیک برای حفظ غذاهایی که کیفیت آنها به راحتی از بین می رفت و فاسد می شدند، استفاده می شد. همچنین، این دو ترکیب توانایی خود در کند کردن رشد سلول های سرطانی در پستان، پروستات و سلول های سرطانی در لوسمی را نشان داده اند. خواص ضد میکروبی رزماری نیز به مبارزه با عفونت ها و بهبود سریع‌تر زخم ها کمک می کند.

کمک به سلامت مغز

چند مطالعه با حضور سوژه های حیوانی و مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که ترکیبات موجود در رزماری ممکن است به پیشگیری از مرگ سلول های  مغز  کمک کنند.

برخی مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که آسیب مغزی در نتیجه سکته مغزی می تواند به واسطه استفاده از رزماری بهبود یابد. همچنین، رزماری می تواند با محافظت در برابر بیماری های انحطاط عصبی از آثار منفی پیری مغز پیشگیری کند.

کاهش قند خون

چای رزماری حاوی اسید کارنوسیک و اسید رزمارینیک است که این ترکیبات توانایی خود در کاهش  قند خون  در بیماران مبتلا به دیابت را نشان داده اند. برخی مطالعات نشان داده اند که این ترکیبات آثاری مشابه با انسولین بر قند خون دارند. با این وجود، به مطالعات بیشتری در این زمینه برای نتیجه گیری قطعی نیاز است.

کمک به کاهش وزن

خواص فیتوشیمیایی چای رزماری به غیرفعال شدن آنزیمی به نام لیپاز که چربی را تجزیه می کند، کمک می کند تا از تولید لیپیدها پیشگیری شود. در نتیجه، احساس پری و سیری در انسان شکل گرفته و از پرخوری پیشگیری می شود.

پشتیبانی از گوارش

ترکیبات موجود در چای رزماری به رشد باکتری های مفید روده کمک می کنند که برای حفظ سلامت این بخش از بدن و کمک به گوارش غذا و جذب مواد مغذی از آن هستند.