۰ نفر

قرص فشار را شب‌ها مصرف کنید

۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۳۲
کد خبر: 390138
قرص فشار را شب‌ها مصرف کنید

نتایج یک مطالعه گسترده و جدید نشان داد خطر مرگ ناشی از سکته مغزی و قلبی یا ایست قلبی در بیمارانی که قرص فشار خود را شب‌ها مصرف می‌کنند نصف بیمارانی است که صبح‌ها اقدام به استفاده از این قرص‌ها می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به گفته «رامون هرمیدا» مدیر مهندسی زیستی و کرونوبیولوژی مرکز تحقیقاتی آتلانتیک دانشگاه ویگو و مولف ارشد این پژوهش، نتایج به دست آمده فارغ از جنسیت، سن، ابتلا به دیابت یا بیماریهای کلیوی و دیگر فاکتورهای عمده شناخته شده در افزایش خطر مرگ، در مورد همه بیماران صدق می‌کند.

در زمان حاضر هیچ دستورالعمل خاصی در مورد بهترین زمانن مصرف داروهای فشار وجود ندارد. به گفته هرمیدا، اغلب بیماران داروهای فشار خود را صبح‌ها مصرف می‌کند و این درحالی است که هیچ آزمایش بالینی تاکنون این فرضیه را که این نوع شیوه مصرف موثرتر است، اثبات نکرده است.

پژوهشگران اسپانیایی با بررسی وضعیت بیش از ۱۹ هزار فرد بالغ مبتلا به پُرفشاری خون دریافتند آن دسته از افرادی که قرص‌های فشار خود را در ساعات شب استفاده می‌کنند در مقایسه با آن‌ها که این نوع قرص‌ها را صبح‌ها مصرف می‌کنند، در طول روز فشار خون پایین‌تری دارند.

این تحقیق در فاصله سال‌های بین ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ بر روی ۱۰ هزار و ۶۰۰ مرد و ۸ هزار و ۵۰۰ زن بالای ۱۸ سال در شمال اسپانیا انجام شد. همه شرکت کنندگان در آزمایش به پرفشاری خون مبتلا بودند.

به طور رندوم از هر کدام از این شرکت کنندگان خواسته شد بود تا قرص‌های فشار خود را یک بار در روز، یا صبح و یا شب، استفاده کنند. فشار خون این افراد در جریان تحقیق به طرق مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. در پایان این پژوهش، محققان دریافتند که خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی-عروقی در بیمارانی قرص‌های فشار خود را شب‌ها استفاده می‌کردند، دو سوم نسبت به آن‌ها که این قرص‌ها را صبح‌ها مصرف می‌کردند، کمتر است.

به گفته محققان اسپانیایی، استفاده از قرص‌های فشار در ساعات شب همچنین تا ۴۴ درصد خطر بروز سکته قلبی، تا ۴۰ درصد خطر نیاز پیدا کردن به جراحی برای گشادکردن رگ‌ها، تا ۴۲ درصد خطر ایست قلب و تا ۴۹ درصد خطر بروز سکته مغزی را کاهش داد.

به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از داروهای فشار در ساعات شب خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را تا ۴۵ درصد کاهش می‌دهد.  

یافته‌های این تحقیق در مجله European Heart منتشر شده است.