۰ نفر

تولید داروی جدید برای آلزایمز

۱ آبان ۱۳۹۸، ۱:۴۵
کد خبر: 389547
تولید داروی جدید برای آلزایمز

شرکت آمریکایی بیوژن برای اولین بار دارویی ساخته که زوال عقل در بیماران مبتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شرکت دارویی آمریکایی «بیوژن» روز سه‌شنبه اعلام کرد که اولین دارو برای درمان آلزایمر را که در کند کردن روند این بیماری موثر است، ساخته و این دارو برای ارائه در بازار آماده است.

براساس گزارش شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی، داروهای کنونی که به مصرف مبتلایان این بیماری می‌رسد، صرفاً علائم آلزایمر را کنترل می‌کند و تاثیری در درمان علت آن ندارد.

بیوژن گفته است به زودی این دارو را که «آدوکانوماب» نام دارد، به تایید نهادهای تنظیم‌کننده حوزه دارو در آمریکا رسانده و تولید آن را آغاز می‌کند.

شرکت «نیوریمیون» سوئیس که اولین بار در سال ۲۰۰۷ توانست به کمک پژوهشگرانی از دانشگاه زوریخ ترکیبات این دارو را بیابد، از این اعلام شرکت بیوژن استقبال کرده است.

نیوریمیون در تارنمای خود اعلام کرد که در همان سال ۲۰۰۷ در توافقی امتیاز این دارو و تحقیق و تولید آن را به شرکت بیوژن واگذار کرد.

دریافت مجوز از نهادهای تنظیم‌کننده آمریکایی یک تا دو سال زمان می‌برد و بیوژن گفته است که پس از دریافت مجوز، این دارو را در ابتدا برای مصرف بیمارانی که در روند تحقیقات مربوط به تولید آن مشارکت داشته‌اند، ارائه خواهد کرد.

بیوژن اوایل سال ۲۰۱۹ پس از نتایج ناامیدکننده از آزمایش این دارو، ابتدا روند پژوهش را متوقف کرد، اما پس از آن مشخص شد که مصرف دوز بیشتری از این دارو توانسته نتایج بهتری را به بار آورد.

آدوکانوماب پلاک‌های بتاآمیلوئید در هم تنیده را هدف قرار می‌دهد. کنترل پت‌اسکن‌های قبل و بعد از تجویز دارو مشخص می‌کند که میزان پلاک‌های بتاآمیلوئید در بازه زمانی شش ماهه و یکساله روند نزولی و کاهشی داشته است.

این دارو علاوه بر کاهش حجم پلاک‌ها، در کاهش سرعت زوال عقل و از دست دادن حافظه در بیماران نیز موثر بوده است.

بیماری آلزایمر یک نوع زوال عقل است که با گذر زمان وخیم‌تر می شود. زوال عقل (دمانس) در اثر کاهش عملکرد مغز رخ داده و می‌تواند منجر به بیماری‌های خاصی شود.

آلزایمر جزو بیماری‌هایی است که هنوز به درستی علت آن تشخیص داده نشده و مطالعات و بررسی‌های متعددی برای شناخت و درمان این بیماری در حال انجام است.