۰ نفر

رابطه موز با یبوست!

۱ آبان ۱۳۹۸، ۱:۰۶
کد خبر: 389540
رابطه موز با یبوست!

در شرایطی که به نظر می‌رسد نتیجه افزایش مصرف فیبر برای کمک به تسکین یبوست می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، نوع فیبر مصرفی نیز اهمیت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، یبوست  یک مشکل سلامت شایع در جهان است. این شرایط بر اساس اجابت نامنظم و مدفوع سفت و سخت که با دشواری از روده عبور کرده و دفع می شود، تعریف می شود.

دلایل بسیاری می توانند موجب یبوست شوند که از رژیم غذایی نامناسب تا ورزش نکردن را شامل می شوند.

برخی ادعا می کنند که  موز  موجب یبوست می شود، در شرایطی که دیگران معتقدند این میوه به پیشگیری از آن کمک می کند. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم.

موز سرشار از فیبر است

موز یکی از پر مصرف‌ترین میوه ها در جهان است. موز یک میان وعده مغذی و راحت برای مصرف است.

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، موز از محتوای  فیبر  قابل توجهی نیز برخوردار است و یک موز اندازه متوسط حدود 3.1 گرم از این ماده مغذی را ارائه می کند.

مدتهاست این موضوع مطرح شده است که فیبر به پیشگیری و تسکین یبوست کمک می کند.

فیبر محلول آب را جذب می کند و به حجیم‌تر شدن و نرمی مدفوع کمک می کند. این شرایط ممکن است حرکت مدفوع در دستگاه گوارش را تسهیل کند.

با این وجود، نتایج مطالعات درباره این که آیا فیبر به تسکین یبوست کمک می کند، یکدست نیستند. برخی مطالعات نشان داده اند که فیبر محلول می تواند به تسکین یبوست کمک کند. در مقابل، مطالعات دیگر نشان داده اند که کاهش مصرف فیبر غذایی ممکن است در برخی موارد به تسکین یبوست کمک کند.

در شرایطی که به نظر می رسد نتیجه افزایش مصرف فیبر برای کمک به تسکین یبوست می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، نوع فیبر مصرفی نیز اهمیت دارد.

موزهای سبز حاوی نشاسته مقاوم زیاد هستند

نشاسته مقاوم یک کربوهیدرات پیچیده است که خواص شبه فیبر دارد.

نشاسته مقاوم بدون این که گوارش شود از روده کوچک عبور کرده و وارد روده بزرگ می شود، و باکتری های خوب حاضر در این بخش از آن تغذیه می کنند.

تغذیه این باکتری ها برای سلامت انسان مفید است. آنها چربی های زنجیره کوتاه تولید می کنند که به تقویت سلامت گوارش منتج شده و آثار مثبتی بر سوخت و ساز دارد.

پیش از رسیدن، یک موز تقریبا به طور کامل نشاسته است زیرا 70 تا 80 درصد از وزن خشک آن را تشکیل می دهد. بخش بزرگی از این نشاسته از نوع نشاسته مقاوم است.

زمانی که موز می رسد، میزان نشاسته و نشاسته مقاوم آن کاهش می یابد و به قندها تبدیل می شوند.

نشاسته مقاوم همانند فیبر محلول عمل می کند که می تواند به بهبود یبوست کمک کند.

نتایج یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش های مبتلا به یبوست با نشاسته مقاوم گرفته شده از موز حرکت مدفوع در روده را تسریع کرده است.

برخی بر این باورند که موز موجب یبوست می شود

مقاله های بسیاری را می توان در اینترنت یافت که ادعا می کنند موز موجب یبوست می شود. مطالعات این موضوع را تایید نکرده اند، اما برخی افراد بر این باورند که موز یک عامل خطرآفرین برای ابتلا به یبوست محسوب می شود.

موز جنبه های دیگر سلامت گوارش را بهبود می بخشد

بیشتر افراد مشکلی در مصرف و گوارش موز ندارند، حداقل اگر حد اعتدال را در مصرف آن رعایت کنند.

موز سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و آثار پروبیوتیکی دارد، به این معنی که باکتری های مفید روده را تغذیه کرده و رشد آنها را تحریک می کند.

نتایج یک مطالعه با حضور 34 زن دارای اضافه وزن نشان داد که پس از مصرف روزانه دو موز به مدت دو ماه، جمعیت باکتری هایی مفید به نام بیفیدوباکتری افزایش داشته است. با این وجود، این اثر از نظر آماری چندان چشمگیر نبود.

افزون بر این، گروهی از زنان که موز مصرف می کردند، بهبود در علائم گوارشی دیگر مانند نفخ و  درد معده  را گزارش کردند.

سخن پایانی

شواهد نشان می دهند که موز می تواند به کاهش یبوست کمک کند نه این که دلیلی برای ابتلا به این شرایط باشد.

با این وجود، پژوهشگران متوجه شده اند که برخی افراد فکر می کنند که موز موجب ابتلا به یبوست در آنها می شود.

اگر احساس می کنید مصرف موز دلیل ابتلا به یبوست است، کاهش مصرف این ماده غذایی تنها کاری است که باید انجام دهید. اگر تغییری ایجاد نشد، به طور کامل از مصرف موز پرهیز کرده و شرایط را بررسی کنید.

یک ماده غذایی که می تواند به تسکین یبوست در شما کمک کند ممکن است اثری متضاد در فردی دیگر داشته باشد.