۰ نفر

میگرن؛ دردسر تمام‌نشدنی

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 389316
میگرن؛ دردسر تمام‌نشدنی

میگرن، بیماری‌ای موذی و غیرمسری، دردناک و تحلیل برنده انرژی است. با این حال کشنده نیست. گفته شده از هر 7نفر در جهان، یکی مبتلا به میگرن است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، میگرنی‌ها زندگی فوق‌العاده سختی دارند و سخت‌تر آنکه تقریبا هرگز توسط کسانی که به آن مبتلا نیستند درک نمی‌شوند. میگرن نوعی از سردرد است که هنوز علت دقیق ابتلا به آن مشخص نشده. درمان قطعی هم ندارد. هزاران فاکتور در پیدا شدن سروکله‌اش دخالت دارد و می‌تواند زندگی شغلی، تحصیلی و حتی خانوادگی فرد مبتلا را به چالش بکشد.

حمله ناجوانمردانه میگرن

میگرن حمله می‌کند و این شوخی نیست. معمولا سردردها ناگهانی شروع می‌شوند. یک یا دو طرف سر را درگیر می‌کنند. حد غیرقابل تصوری از درد، به چشم و شقیقه‌های فرد مبتلا تحمیل می‌شود. درد، کم‌کم همه سر و حتی گردن و سرشانه‌ها را در برمی‌گیرد و چیزی شبیه ضربه زدن به سر یا احساس نبض، در فرد مبتلا احساس می‌شود. درد به حدی زیاد می‌شود که به سیستم گوارش فشار وارد می‌کند. بیمار، احساس تهوع شدید کرده که در اغلب موارد به استفراغ می‌انجامد. به این حالت، اوج حمله می‌گویند. نمودار سردرد میگرنی سینوسی است. یعنی فراز و فرود دارد اما قطع نمی‌شود. علم پزشکی می‌تواند با درمان دارویی فاصله حملات یا میزان درد را کاهش دهد اما هنوز راه‌حل درمان قطعی و خداحافظی دائمی با این بیماری پیدا نشده است.

حواس پنجگانه جادویی

بیشتر مشکلات میگرنی‌ها به این دلیل است که حواس پنجگانه آنها میلیون‌‌ها برابر بیشتر از جامعه غیرمیگرنی تحریک‌پذیر است؛ به‌عنوان مثال، یک فرد غیرمیگرنی فقط به‌اندازه ۱۰۰وات روشنایی و نور از یک لامپ ۱۰۰واتی دریافت می‌کند درحالی‌که میگرنی‌ها به‌ویژه هنگام حمله میگرن، دقیقا به‌اندازه کره خورشید از فاصله 20سانتی‌متری، نور و روشنایی از همان لامپ دریافت می‌کنند. درباره صداها، بوها و مزه‌ها هم همینطور است؛ مثلا افراد مبتلا به میگرن هنگام حمله، شامه‌ای حتی قوی‌تر از سگ‌های پلیس پیدا می‌کنند. آن‌وقت است که حتی بوی سینی استیل چای که در طبقه بالای کابینت قرار دارد، برای آنها قابل حس کردن می‌شود. حالت تهوع ایجاد می‌کند و حالشان را به هم می‌زند یا راه رفتن مورچه زیر تختخواب‌‎، به گوش آنها در حد سر و صدای نواختن یک طبل بزرگ شنیده و غیرقابل تحمل می‎شود. حتی ممکن است وقتی با خوشحالی عطر گرانقیمت جدیدتان را به میگرنی‌ها نشان می‌دهید تا بو کنند و به سلیقه فوق‌العاده‌تان آفرین بگویند ناگهان دچار حمله شوند و بوی عطرتان حال‌شان را خراب کند. اینها فقط بخش‌هایی از زندگی مبتلایان به میگرن است و به‌نظر می‌‎رسد چالش‎‌های زندگی میگرنی‌ها هرگز تمامی نخواهد داشت.

میگرن را جدی بگیرید

میگرنی‌ها معمولا به نور، صدا، طعم و بو بسیار حساس هستند. بنابراین تعجب نکنید اگر فرد مبتلا را درهرحالتی، حتی نشسته پشت مانیتور محل کار یا ماشین ‌سواری در انتهای شب، با عینک دودی ببینید. اگر آنها دعوت شما را رد می‌کنند و شب خانه شما نمی‌مانند، به دل نگیرید. اگر همراه خودشان بالش می‌آورند، ناراحت نشوید. این موضوع ربطی به‌میزان رعایت کردن بهداشت از سمت شما ندارد یا اگر آنها فقط یک تکه کوچک از مرغ سوپر اسپایسی با سس فلفل سبز که با همه عشق و محبت‌ برایشان درست کرده‌اید، خوردند، حمل بر بی‌ادبی نکنید. آنها سوسول نیستند. ناز نمی‌کنند. آداب نشناس، غیرمعاشرتی و از اجتماع گریزان نیستند. فقط میگرن دارند! آنها فقط از تکرار حمله میگرن وحشت دارند و تلاش می‌کنند تا این سردرد موذی غیرکشنده، دور و برشان آفتابی نشود. چون معمولا حمله‌های سردرد آنها روزها به طول می‌انجامد. در اغلب موارد کارشان به مداخله جدی‌تر پزشکی می‌رسد. وقتی خوردن قرص مسکن و همه توصیه‌های درمان خانگی افاقه نکند، مجبور می‌شوند در هر ساعت از شبانه‌روز، خود را به پزشک برسانند تا او با تجویز سرم و آمپول، درد را متوقف کند.

میگرن خبر نمی‌کند

میگرن خبر نمی‌کند. هر لحظه ممکن است، مثل غول چراغ جادو سروکله‌اش پیدا شود. کم‌خوابی، پرخوابی، تغییر جای خواب، صدای بلند، صدای آهسته، آلودگی هوا، خوردن فست‌فود، استفاده از ادویه‌جات، نور زیاد، نور کم، هوای آفتابی، هوای ابری، گرما، سرما، بوی تند، فشار عصبی، استرس و حتی تعویض بالش زیر سر هم می‌تواند جرقه یک حمله میگرنی پر و پیمان بشود. نکته مهم اینکه هیچ 2فرد میگرنی در جهان،کاملا مثل هم نیستند. هر فرد میگرنی ممکن است با یک یا چندتا از این فاکتورها دچار حمله بشود و برخی دیگر، اثر چندانی روی آنها نداشته باشد.

میگرنی‌ها را درک کنید

همه آنچه ذکر شد برای آن است که بدانید گاهی لازم است مبتلایان به میگرن را درک کرد. مشکل میگرنی‌ها قابل دیدن نیست. اما قابل درک شدن است. با کاهش صدا، نور و سایر عوامل تحریک‌کننده محیط را برای‌ آنها آرام کنید. کمک کنید زودتر حمله را پشت سر بگذارند. باور کنید اگر چند دقیقه تلویزیون را خاموش کنید، اختلالی در زندگی‌تان پیدا نمی‌شود. ولی همان صدای تلویزیون می‌تواند میگرنی‌ها را تا آستانه بیهوش شدن از درد برساند. آنها فقط یک جای تاریک، چند دقیقه سکوت، کمی داروی میگرن و کمی همدلی نیاز دارند تا زودتر خوب شوند. پس لطفا با میگرنی‌ها همراه‌تر باشید و بیشتر آنها را درک کنید.