۰ نفر

عادات اشتباهی که عامل چاقی هستند

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۷:۱۷
کد خبر: 387554
عادات اشتباهی که عامل چاقی هستند

بی‌تردید سبک غلط زندگی و عادت‌های اشتباه، شایع‌ترین دلایل همه‌گیری چاقی هستند که در سطح جهانی رو به افزایش است. متخصصان سلامت همواره تاکید دارند که رژیم غذایی نامناسب و نداشتن تحرک در کنار هم می‌تواند موجب چاقی شده و سلامت فرد را به خطر بیندازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، مهمترین عامل چاقی خوردن بیش از اندازه و فعالیت بسیار کم است. اینکه چه نوع و چه مقدار کالری در طول روز مصرف می‌کنید می‌تواند در بروز چاقی نقش داشته باشد.در عین حال برای پیشگیری از بروز این اختلال متابولیک که می‌تواند منشا شماری از بیماری‌های دیگر باشد دریافت کالری از منابع غذایی سالم، طبیعی و خانگی ضروری است.در ادامه به شایع‌ترین اشتباهات و عادت‌های غلط در سبک زندگی که می‌توانند منجر به بروز چاقی شوند، اشاره می‌شود.

تغذیه نامناسب

اگر مرتب و زیاد از تنقلات،‌ موادغذایی فرآوری و بسته‌بندی شده استفاده کنید در معرض چاقی قرار می‌گیرید. خوردن زیاد، کنترل نشده و به دفعات در طول روز و مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای آماده از عوامل مهم افزایش وزن هستند.

بی‌تحرکی

اگر هرگز ورزش نمی‌کنید و به هیچ شکلی از فعالیت بدنی تن نمی‌دهید به شدت در معرض ابتلا به چاقی هستید. نشستن زیاد در طول روز نیز این خطر را تشدید می‌کند. حداقل 150 دقیقه ورزش سبک یا 90 دقیقه ورزش سنگین در هفته برای جلوگیری از چاقی در هر فردی ضروری است.

وراثت

ژنتیک هم عامل مهمی در بروز چاقی است و اگر اعضای خانواده شما چاق هستند شما نیز به احتمال زیاد در معرض آن خواهید بود. هرچند سبک زندگی، نقش چندانی در وراثت ندارد، اما این افراد نیز می‌توانند با دنبال کردن الگوی سالم تغذیه و تحرک تا حد زیادی سلامت خود را تامین کنند.

کم کاری تیروئید

هیپوتیروئیدی یا کم‌کاری تیروئید اختلالی است که می‌تواند منجر به چاقی شود. سبک زندگی ناسالم یکی از دلایل اصلی کم‌کاری تیروئید و چاقی است. همچنین بهم خوردن تعادل هورمونی می‌تواند عامل بروز این اختلال تیروئیدی باشد.

استرس بیش از حد

استرس می‌تواند برنامه‌های کاهش وزن شما را مختل کرده و انجام این کار را برایتان مشکل کند. با به‌کارگیری روش‌های مختلف و موثر مدیریت استرس می‌توانید از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنید.