۰ نفر

تغییر سبک زندگی مانعی برای آلرژی

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۰
کد خبر: 386546
تغییر سبک زندگی مانعی برای آلرژی

پاییز که از راه می‌رسد علاوه بر خزان درختان و خنک شدن هوا، ارمغان دیگری به همراه دارد به نام «آلرژی» یا «حساسیت فصلی»؛ عارضه‌ای که افراد زیادی با آن دست به گریبان هستند؛عارضه‌ای که هر چند بیماری حادی محسوب نمی‌شود اما درصورت بی‌توجهی و اهمیت ندادن به آن به موضوع آزار‌دهنده‌ای تبدیل می‌شود که می‌تواند روال زندگی افراد را مختل ‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با رعایت برخی نکات ایمنی و بهداشتی و تغییر دادن بخشی از سبک زندگی، می‌توان با این بیماری مقابله کرد. دکتر «مهبود حسین زاده» پزشک عمومی در مورد این روش‌ها بیشتر توضیح می‌دهد.

آشنایی با عوامل تشدید‌کننده آلرژی

قبل از هر کاری بهتر است شهروندان عوامل تشدید‌کننده آلرژی یا حساسیت را بشناسند. طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از پزشکان معتقدند عامل بروز آلرژی در فصل پاییز، کپک‌ها هستند که روی گیاهان رشد می‌کنند. این کپک‌ها با وزش باد در هوا پراکنده شده و ایجاد حساسیت می‌کنند.

 بنابراین بهتر است شهروندان در فصل پاییز هنگام عبور از کنار گیاهان یا رسیدگی به گلدان‌های منزلشان، دهان و بینی خود را با پارچه بپوشانند.

روش‌های پیشگیری

نکته مهم دیگر آشنایی با روش‌های پیشگیری است. اصلی‌ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به آلرژی، پرهیز از مواد آلرژی‌زاست. نوع تغذیه و انجام برخی از امور روزمره در این فصل باید تغییر کند.

   هوا در پاییز خنک می‌شود و خیلی از مردم ترجیح می‌دهند، پیاده‌روی کنند. برای لذت بردن از این ورزش بهتر است ماسک زده شود. همچنین در این فصل به‌دلیل شرایط خاص آب‌و‌هوایی، بدن قدری ضعیف‌تر می‌شود و مستعد بیماری است. شهروندان به‌ویژه خانم‌ها هنگام گردگیری وسایل منزل، جاروبرقی کشیدن و نظافت سرامیک‌ها باید از ماسک استفاده کنند.

   در فصل پاییز باید بیش از فصول دیگر مراقب چشم‌ها بود. گردوغبار یا ذرات گرد‌افشانی شده توسط گل‌ها و گیاهان در این فصل زیاد است و در تماس با چشم به این عضو بدن آسیب می‌زند. بنابراین استفاده از عینک آفتابی ضروری است.

   شست‌وشوی موها قبل از خواب مفید است. برخی عادت دارند صبح حمام کنند اما توصیه می‌کنم در پاییز به‌دلیل گردافشانی گیاهان سبک زندگی را تغییر دهند و شب‌ها قبل از خواب موهایشان را بشویند تا گرده‌ها شسته شوند و به بالش منتقل نشوند. با این کار نه‌تنها خود فرد بلکه تمام اعضای خانواده از ابتلا به آلرژی مصون ‌ می‌شوند.

   ورزش کردن ضامن سلامتی است اما اگر صدمه‌ای به جسم وارد کند قطعا باید از انجامش خودداری کرد. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند افراد از ورزش کردن در هوای باز در فصل پاییز خودداری کنند. به همین دلیل از شهروندان می‌خواهم از انجام حرکات ورزشی به‌ویژه صبح یا عصر در فضاهای باز خصوصا در بوستان‌ها خودداری کنند.

   دستگاه‌های تهویه داخل خودرو یا منزل را روشن نگه دارید. این کار موجب مرطوب شدن هوا و جلوگیری از ورود ذرات معلق به داخل مخاط‌های بینی می‌شود.

   بینی را با سرم شست‌وشو دهید. این کار را مرتب انجام دهید تا مجاری تنفسی پاکیزه شوند و مشکلی در تنفس برایتان ایجاد نشود.

   در پاییز از عطر، اسپری یا حتی خوشبوکننده‌های هوا کمتر استفاده کنید؛ چرا که حساسیت را تشدید می‌کند.

   مصرف لیموترش و عسل به‌صورت ناشتا را فراموش نکنید. این کار به سلامتی و افزایش ایمنی بدن در برابر ذرات حساسیت‌زا کمک می‌کند.

تغذیه مناسب

در این فصل باید بیش از فصول دیگر مراقب غذایی که می‌خورید، باشید. هر فصلی رژیم غذایی متناسبی دارد که باید به آن توجه شود. براساس تحقیقات یک‌سوم افراد مبتلا به آلرژی پاییزی به مواد خوراکی هم آلرژی دارند. بنابراین در این فصل از خوردن غذاهای سرخ‌کردنی و پر‌ادویه، بادمجان، گوجه‌فرنگی، شکلات و قهوه جلوگیری شود.

درمان آلرژی

درمان خودسرانه آلرژی مضر است و مردم باید از این کار بپرهیزند. این بیماری باید توسط پزشک تشخیص داده شده و مداوا شود. پزشکان برای درمان آلرژی داروهای متعددی تجویز می‌کنند که التهاب مخاط بینی را کاهش می‌دهند. اسپری‌های مخصوص بینی و داروهای آنتی‌هیستامین هم معمولا همراه با داروهای کورتیکوستروئیدهای بینی تجویز می‌شوند. قطره‌های چشمی نیز خارش چشم را کم می‌کنند.

وقتی گردوخاک یا باران‌های پاییزی و بهاره رخ می‌دهند، از منزل خارج نشوید.

در فصل پاییز از ماسک استفاده کنید.