۰ نفر

دوری از آلزایمر با ایروبیک

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۸
کد خبر: 384598
دوری از آلزایمر با ایروبیک

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است انجام منظم ورزش ایروبیک یا هوازی می‌تواند در پیشگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر در سالخوردگان مؤثر باشد. در این تحقیق همچنین مشاهده شد ایروبیک توانست موجب کاهش سرعت پیشرفت زوال شناختی در مبتلایان به آلزایمر شود. این اثرات مثبت به‌طور خاص در مبتلایانی مشاهده شد که چهار تا پنج‌بار در هفته به‌مدت نیم‌ساعت ایروبیک انجام می‌دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، تحقیق مذکور روی ۷۰ سالخورده ۵۵ سال به بالا و مبتلا به اختلال شناختی خفیف صورت گرفت. شرکت‌کنندگان در این تحقیق در دو گروه آزمایش شدند. یک گروه به‌مدت یک سال طبق برنامه‌ای مشخص ورزش ایروبیک انجام می‌دادند و گروه دوم ورزش‌شان ترکیبی از حرکات کششی و تونینگ بود. هر دوی این برنامه‌های ورزشی به پیشگیری و کاهش سرعت پیشرفت زوال شناختی کمک کردند، اما روند انحطاط و تحلیل نواحی مغزی مربوط به حافظه در گروه ایروبیک کندتر گزارش شد. محققان می‌گویند  ورزش ایروبیک و کشش‌ها کمکی به جلوگیری از تشکیل توده‌های آمیلوئید که مسبب آلزایمر هستند، نکردند ولی ایروبیک توانست حافظه مبتلایان را تقویت کند.

این تحقیق نشان داده ورزش منظم می‌تواند در کاهش تحلیل مرکز حافظه در مغز مؤثر باشد. آن هم به‌خصوص در کسانی که علائم اولیه آلزایمر به سراغ‌شان آمده است. بسیاری از پزشکان بر این باورند که ورزش به سلامت کلی مغز کمک می‌کند، اما این جزو نخستین تحقیقاتی است که نشان می‌دهد ورزش می‌تواند به‌خصوص روی کسانی که در مراحل آغازین آلزایمر هستند اثر بگذارد. البته هنوز هم جامعه پزشکی برای درک بهتر این تأثیر به شواهد بیشتری نیاز دارد.