۰ نفر

آیا ورزش بیش از حد مغز را خسته می‌کند؟

۸ مهر ۱۳۹۸، ۲:۲۱
کد خبر: 384286
آیا ورزش بیش از حد مغز را خسته می‌کند؟

ورزش مفرط برای انسان سودمند نیست و می‌تواند به مغز فشار آورد و کارآیی آن را به ویژه در تصمیم‌گیری کاهش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این نتیجه تحقیق جدیدی است که مجله تخصصی "زیست‌شناسی امروز" آن را منتشر کرده است.

به طور معمول می‌توان تصور کرد که ورزش بیش از حد باعث خستگی بدن می‌شود. اما آیا بر اثر ورزش زیاد مغز نیز خسته می‌شود؟ تحقیقی تازه در این زمینه نشان می‌دهد که پاسخ این پرسش مثبت است.

متخصصان در مجله تخصصی "Current Biology" گزارش می‌دهند که ورزش سنگین نه تنها بدن، بلکه مغز را بی‌رمق می‌کند. این بی‌رمقی از جمله شامل کاهش فعالیت بخشی از مغز می‌شود که برای تصمیم‌گیری مهم است.

محققان برای پژوهش‌شان ورزشکاران رشته ورزش سه‌گانه (ترکیب شنا، دوچرخه‌سواری و دو) را انتخاب کردند و از آنها خواستند که ۴۰ درصد بر میزان تمرینات ورزشی‌شان بیفزایند.

در پی آن، آزمایش‌های گوناگون نشان دادند که توانایی تصمیم‌گیری ورزشکاران شرکت‌کننده در آزمایش تغییر کرده و مانند افرادی بود که بر اثر کار فکری زیاد به شدت خسته و بی‌رمق هستند.

این ورزشکاران همچنین پس از ورزش مفرط، بیشتر بدون اندیشه و اراده عمل می‌کردند و پاداش فوری را به جایزه‌ای که احتیاج به زمان بیشتری برای رسیدن به آن هست ترجیح می‌دادند.

محققان می‌گویند یافته‌های آنان نشان می‌دهد که تمرینات استقامتی به طور عمومی برای سلامت مفید هستند اما انجام بیش از اندازه آنها می‌تواند تاثیر منفی بر مغز داشته باشد.

"ماتیاس پسیگلیونه" که در تحقیق مزبور شرکت داشته می‌گوید: یافته‌های ما توجه عموم را به این واقعیت جلب می‌کند که وضعیت اعصاب اهمیت دارد و تصمیمی که شما وقتی مغزتان خسته است می‌گیرید با تصمیم‌تان در دیگر وضعیت‌ها فرق دارد.

بنابر گزارش دویچه‌وله، پژوهشگران معتقدند که این یافته‌ها احتمالا نه تنها برای تربیت ورزشکاران بهتر اهمیت دارد بلکه برای حصول تصمیم‌های بهتر در عرصه‌های دیگر هم مهم است. آنها پیشنهاد می‌کنند که برای اجتناب از تصمیم‌گیری‌های نامناسب برای نمونه بر حد خستگی افراد تصمیم‌گیرنده در عرصه‌های اقتصاد و قانون نظارت صورت گیرد.